Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03070001 | Sosyal Politika ve Planlama | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yok |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ | C-226 | [email protected] | 7314 |
Dersin İçeriği
Sosyal politika tarihi, sosyal politika ve sosyal refah arasındaki ilişki, sosyal politika geliştirme, sosyal politika analizi, etki değerlendirmesi, sosyal politikanın sosyal hizmet uygulaması için önemi, sosyal hizmet uzmanlarının sosyal politikalardaki rolü ve işlevi, Planlama: planlama türleri ve yaklaşımları, Türkiye'deki planlama çalışmaları.
Dersin Amacı
Bu derste, sosyal politikanın doğuşu, sosyal politika disiplininin konusu, hedefleri, araçları, sosyal hizmet ve sosyal politika ilişkisinin tarihsel arka planı ve sosyal hizmet sosyal politika ilişkisi, sosyal hizmette planlama ve çeşitli sorun alanlarındaki sosyal politika uygulamalarının ele alınması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. | 3 |
| P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 4 |
| P11 | Sosyal politikaları takip eder. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kalite yönetimi, çevik yönetim ve sürdürülebilirlik yaklaşımlarının temel prensiplerini açıklar. | P.2.2 | 1,6 |
| Ö2 | İnsani hizmet örgütlerinde kalite yönetimi süreçlerini analiz eder. | P.2.4 | 1,6 |
| Ö3 | Hak temelli yaklaşımı birey, aile, grup, topluluk ve toplum düzeyindeki sosyal hizmet uygulamalarına entegre eder. | P.8.3 | 1,6 |
| Ö4 | Toplumdaki kaynaklara erişimde eşitsizlik oluşturan yapısal faktörleri analiz eder. | P.8.4 | 1,6 |
| Ö5 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti temel alan müdahale stratejileri tasarlar. | P.8.5 | 1,6 |
| Ö6 | Sosyal hizmet uygulamalarını insan hakları ve sosyal adalet ilkeleri doğrultusunda eleştirel biçimde değerlendirir. | P.8.6 | 1,6 |
| Ö7 | Sosyal politikaları etkileyen tarihsel, kültürel, ekonomik ve çevresel faktörleri tanımlar. | P.11.1 | 1,6 |
| Ö8 | Güncel sosyal politikaların uygulama ortamlarındaki etkisini açıklar. | P.11.2 | 1,6 |
| Ö9 | Sosyal hizmet uygulamalarında sosyal politikalara uygun şekilde hareket eder ve sürece aktif katılım sağlar. | P.11.3 | 1,6 |
| Ö10 | Mevcut sosyal politikaların çeşitli gruplar üzerindeki etkilerini analiz eder. | P.11.4 | 1,6 |
| Ö11 | Sosyal hizmet alanına yönelik politika, plan ve program önerilerini bilimsel bilgiye dayalı olarak geliştirerek karar alma süreçlerine dahil olur. | P.11.5 | 1,6 |
| Ö12 | Sosyal politikaların hizmet sunumu ve erişim üzerindeki etkilerini eleştirel biçimde değerlendirir. | P.11.6 | 1,6 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin genel işlenişi, amaç ve beklentilerle ile ilgili tartışma, Sosyal politikanın konusu ve temel kavramlar: politika, sosyal politika, sosyal refah, sosyal sorun |
| 2 | Sosyal politikanın doğuşuna ortam hazırlayan gelişmeler, modern bir olgu olarak sosyal politikanın doğuşu, sosyal politikada eleştirel yaklaşımlar, sosyal politikanın temel amacı, sosyal politikanın hedefleri: sosyal adalet, sosyal bütünleşme, sosyal barış, sosyal demokrasi, sosyal denge, sosyal gelişme. Toplumsal gelişme ve sosyal kalkınmanın genel hatları, sosyal kalkınma göstergeleri. |
| 3 | Refah devletinin doğuşu ve tarihsel gelişimi, refah devleti ve sosyal politika ilişkisi, sosyal politika ve sosyal hizmet ilişkisi, Türkiye'de sosyal politikaların kurgulanışı. |
| 4 | Refahın üretimi ve sunumu, Sosyal politika aktörleri: devlet, yerel yönetim, aile, piyasa, sivil toplum kuruluşları. Sosyal politikaların koordinasyonu ve kurumsal yapının bütüncül hale getirilme çabası, uluslararası sosyal politika |
| 5 | Neoliberal ekonomi politikaları, yeni kamu yönetimi ve sosyal hizmetlere yansıması (riskler ve belirsizlikler bağlamında yeni sosyal hizmet yönetimi) |
| 6 | Refah devleti sınıflandırmaları, refah devleti modellerinin toplumsal cinsiyet, defamilizasyon, dekomüdifikasyon bakımından değerlendirilmesi ve Türkiye'nin refah sınıflandırmalarındaki konumunun değerlendirilmesi |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Planlama, planlama tipolojileri, planlama süreçleri, planlamaya katılım ve uygulama, Türkiye'de planlama örnekleri ve sosyal etki analizi |
| 9 | Sosyal dışlanma: türleri ve nedenleri, ayrımcılık ve türleri, sosyal içerme politikaları |
| 10 | Gelir dağılımı, yoksulluk, istihdam ve hedefleme mekanizmaları |
| 11 | Kentleşme sorunları ve göç alanında sosyal politika uygulamaları |
| 12 | Yaşlı ve engelli refahı alanında sosyal politika uygulamaları |
| 13 | Kadın, çocuk ve gençlik refahı alanında sosyal politika uygulamaları |
| 14 | Türkiye'de sosyal politika planlamasına ihtiyaç duyulan alanlar ile sosyal etki üzerine tartışma, dersle ilgili dönütlerin alınması ve genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Alcock, P., May, M., Rowlingson, K. (2011). Sosyal politika: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
| Buğra, A., Keyder, Ç. (2013). Sosyal Politika Yazıları. Ankara: İletişim Yayınları. | |
| Danış, M. Z. (2007). Sosyal hizmet mesleği ve disiplininde sosyal politikanın yeri ve önemi, Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(2),78-95. | |
| Güven, H. S. (1995). Türkiye'de Sosyal Planlama. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları. | |
| Karagöl, E.T., Develi, A. (2019). Sosyal Politika Teori, Politika ve Uygulamalar. Kocaeli: Umuttepe Yayınları. | |
| Koray, M. (2008). Sosyal Politika. Ankara: İmge Kitabevi. | |
| Şenkal, A. (2005). Küreselleşme Sürecinde Sosyal Politika. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım. | |
| Taşçı, F. (2016). Türkiye'de Sosyal Politika Aktörleri: Zemin ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayın. | |
| Taşçı, F. (2017). Türkiye'de sosyal politika ve dönüşüm: zihniyet, aktörler, uygulamalar. SETA. | |
| Ustabaşı Gündüz, D. (2017). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Sosyal Hizmet Yönetimine Yansımaları, Sosyal Hizmeti Yeniden Düşünmek Sosyal Çalışma Üzerine Eleştirel Tartışmalar (içinde). Edt: Tahir Emre Gencer ve İbrahim Cılga. (s. 171-187), Ankara: Nika Yayınevi. | |
| Ustabaşı Gündüz, D. (2019). Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet İlişkisi, Sosyal Politika: Teori, Politika ve Uygulamalar (içinde). Edt: Erdal Tanas Karagöl ve Abdülkadir Develi. (s. 57-74), Kocaeli: Umuttepe Yayınları. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 40 | 40 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 161 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,37 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P8 | P11 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Kalite yönetimi, çevik yönetim ve sürdürülebilirlik yaklaşımlarının temel prensiplerini açıklar. | 3 | - | - |
| Ö2 | İnsani hizmet örgütlerinde kalite yönetimi süreçlerini analiz eder. | 3 | - | - |
| Ö3 | Hak temelli yaklaşımı birey, aile, grup, topluluk ve toplum düzeyindeki sosyal hizmet uygulamalarına entegre eder. | - | 4 | 5 |
| Ö4 | Toplumdaki kaynaklara erişimde eşitsizlik oluşturan yapısal faktörleri analiz eder. | - | 4 | - |
| Ö5 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti temel alan müdahale stratejileri tasarlar. | - | 4 | - |
| Ö6 | Sosyal hizmet uygulamalarını insan hakları ve sosyal adalet ilkeleri doğrultusunda eleştirel biçimde değerlendirir. | - | 4 | - |
| Ö7 | Sosyal politikaları etkileyen tarihsel, kültürel, ekonomik ve çevresel faktörleri tanımlar. | - | 4 | - |
| Ö8 | Güncel sosyal politikaların uygulama ortamlarındaki etkisini açıklar. | - | - | 5 |
| Ö9 | Sosyal hizmet uygulamalarında sosyal politikalara uygun şekilde hareket eder ve sürece aktif katılım sağlar. | 3 | - | 5 |
| Ö10 | Mevcut sosyal politikaların çeşitli gruplar üzerindeki etkilerini analiz eder. | - | - | 5 |
| Ö11 | Sosyal hizmet alanına yönelik politika, plan ve program önerilerini bilimsel bilgiye dayalı olarak geliştirerek karar alma süreçlerine dahil olur. | - | - | 5 |
| Ö12 | Sosyal politikaların hizmet sunumu ve erişim üzerindeki etkilerini eleştirel biçimde değerlendirir. | - | 4 | - |
