İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03070001 Sosyal Politika ve Planlama 4 Güz 7 3+0+0 5 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ C-226 [email protected] 7314
Dersin İçeriği
Sosyal politika tarihi, sosyal politika ve sosyal refah arasındaki ilişki, sosyal politika geliştirme, sosyal politika analizi, etki değerlendirmesi, sosyal politikanın sosyal hizmet uygulaması için önemi, sosyal hizmet uzmanlarının sosyal politikalardaki rolü ve işlevi, Planlama: planlama türleri ve yaklaşımları, Türkiye'deki planlama çalışmaları.
Dersin Amacı
Bu derste, sosyal politikanın doğuşu, sosyal politika disiplininin konusu, hedefleri, araçları, sosyal hizmet ve sosyal politika ilişkisinin tarihsel arka planı ve sosyal hizmet sosyal politika ilişkisi, sosyal hizmette planlama ve çeşitli sorun alanlarındaki sosyal politika uygulamalarının ele alınması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 4
P5 Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. 3
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 4
P11 Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. P.2.3 6
Ö2 Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. P.5.3 6
Ö3 Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. P.11.1 5
Ö4 Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. P.11.2 1
Ö5 Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). P.11.3 1
Ö6 Alanıyla ilgili konularda politika, plan, program ve strateji geliştirme süreçlerine katılma. P.11.4 6
Ö7 Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. P.12.2 5
Ö8 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. P.12.4 6
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dersin genel işlenişi, amaç ve beklentilerle ile ilgili tartışma, Sosyal politikanın konusu ve temel kavramlar: politika, sosyal politika, sosyal refah, sosyal sorun
2 Sosyal politikanın doğuşuna ortam hazırlayan gelişmeler, modern bir olgu olarak sosyal politikanın doğuşu, sosyal politikada eleştirel yaklaşımlar, sosyal politikanın temel amacı, sosyal politikanın hedefleri: sosyal adalet, sosyal bütünleşme, sosyal barış, sosyal demokrasi, sosyal denge, sosyal gelişme. Toplumsal gelişme ve sosyal kalkınmanın genel hatları, sosyal kalkınma göstergeleri.
3 Refah devletinin doğuşu ve tarihsel gelişimi, refah devleti ve sosyal politika ilişkisi, sosyal politika ve sosyal hizmet ilişkisi, Türkiye'de sosyal politikaların kurgulanışı.
4 Refahın üretimi ve sunumu, Sosyal politika aktörleri: devlet, yerel yönetim, aile, piyasa, sivil toplum kuruluşları. Sosyal politikaların koordinasyonu ve kurumsal yapının bütüncül hale getirilme çabası, uluslararası sosyal politika
5 Neoliberal ekonomi politikaları, yeni kamu yönetimi ve sosyal hizmetlere yansıması (riskler ve belirsizlikler bağlamında yeni sosyal hizmet yönetimi)
6 Refah devleti sınıflandırmaları, refah devleti modellerinin toplumsal cinsiyet, defamilizasyon, dekomüdifikasyon bakımından değerlendirilmesi ve Türkiye'nin refah sınıflandırmalarındaki konumunun değerlendirilmesi
7 Ara Sınav
8 Planlama, planlama tipolojileri, planlama süreçleri, planlamaya katılım ve uygulama, Türkiye'de planlama örnekleri ve sosyal etki analizi
9 Sosyal dışlanma: türleri ve nedenleri, ayrımcılık ve türleri, sosyal içerme politikaları
10 Gelir dağılımı, yoksulluk, istihdam ve hedefleme mekanizmaları
11 Kentleşme sorunları ve göç alanında sosyal politika uygulamaları
12 Yaşlı ve engelli refahı alanında sosyal politika uygulamaları
13 Kadın, çocuk ve gençlik refahı alanında sosyal politika uygulamaları
14 Türkiye'de sosyal politika planlamasına ihtiyaç duyulan alanlar ile sosyal etki üzerine tartışma, dersle ilgili dönütlerin alınması ve genel değerlendirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Alcock, P., May, M., Rowlingson, K. (2011). Sosyal politika: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Buğra, A., Keyder, Ç. (2013). Sosyal Politika Yazıları. Ankara: İletişim Yayınları.
Danış, M. Z. (2007). Sosyal hizmet mesleği ve disiplininde sosyal politikanın yeri ve önemi, Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(2),78-95.
Güven, H. S. (1995). Türkiye'de Sosyal Planlama. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
Karagöl, E.T., Develi, A. (2019). Sosyal Politika Teori, Politika ve Uygulamalar. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
Koray, M. (2008). Sosyal Politika. Ankara: İmge Kitabevi.
Şenkal, A. (2005). Küreselleşme Sürecinde Sosyal Politika. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
Taşçı, F. (2016). Türkiye'de Sosyal Politika Aktörleri: Zemin ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayın.
Taşçı, F. (2017). Türkiye'de sosyal politika ve dönüşüm: zihniyet, aktörler, uygulamalar. SETA.
Ustabaşı Gündüz, D. (2017). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Sosyal Hizmet Yönetimine Yansımaları, Sosyal Hizmeti Yeniden Düşünmek Sosyal Çalışma Üzerine Eleştirel Tartışmalar (içinde). Edt: Tahir Emre Gencer ve İbrahim Cılga. (s. 171-187), Ankara: Nika Yayınevi.
Ustabaşı Gündüz, D. (2019). Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet İlişkisi, Sosyal Politika: Teori, Politika ve Uygulamalar (içinde). Edt: Erdal Tanas Karagöl ve Abdülkadir Develi. (s. 57-74), Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 1 40 (%)
Sunum 1 25 (%)
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) 1 5 (%)
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 0 0 0
Uygulama 1 40 40
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 20 20
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 146
Toplam Yük / 30 4,87
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P5 P11 P12
Ö1 Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. 4 - - -
Ö2 Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. - 4 - -
Ö3 Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. - - 4 -
Ö4 Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. - - 5 -
Ö5 Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). - - 5 -
Ö6 Alanıyla ilgili konularda politika, plan, program ve strateji geliştirme süreçlerine katılma. - - 5 -
Ö7 Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. - - - 4
Ö8 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. - - - 4