Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061016 | Krize Müdahale ve İntiharı Önleme | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Kriz ve intihar kavramı, kriz türleri: durumsal, gelişimsel ve travmatik krizler, krize müdahalenin ilkeleri, acil servislerde krize müdahale odası ve uygulamaları, kriz durumuna bir tepki olarak intihar davranışı, intihar davranış örüntüleri, intiharların sınıflandırılması ve epidemiyolojisi, intihar riskinin değerlendirilmesi, intiharı önleme ve/veya azaltma çalışmalarında karşılaşılan güçlükler, vaka örnekleriyle intiharı önlemede sosyal hizmet müdahalesi.
Dersin Amacı
Bu ders öğrencilerin kriz teorisine ve intihar davranışına yönelik temel bilgileri edinmelerini, çeşitli durumlarda krize müdahale becerilerini geliştirmelerini ve intiharı önleme çalışmaları için birey-grup ve toplum düzeyinde sosyal hizmet müdahaleleri geliştirme bilgi ve becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
P2 | İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. | 2 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 4 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 5 |
P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 2 |
P9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. | 3 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1,2 |
Ö2 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1,7 |
Ö3 | Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahip olma | P.3.4 | 2,7 |
Ö4 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1,2,3,7 |
Ö5 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1,2,3,7 |
Ö6 | Uygulama sonuçlarına hızlı ve doğru bir şekilde ulaşabilmek için alanındaki güncel teknolojik olanaklardan yararlanma. | P.7.1 | 1 |
Ö7 | Gelişmelere açık olma ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseme. | P.7.6 | 1,2 |
Ö8 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. | P.9.4 | 1,2,7 |
Ö9 | Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. | P.10.6 | 1,7 |
Ö10 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | P.10.7 | 1,2,3 |
Ö11 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1,2,3,7 |
Ö12 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 1,2,3,7 |
Ö13 | Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. | P.12.3 | 1,2,3,7 |
Ö14 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 1,2,7 |
Ö15 | Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. | P.12.5 | 1,2,3,7 |
Ö16 | Sosyal hizmet müdahalesini izleme. | P.12.6 | 1,2,3,4 |
Ö17 | Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. | P.12.7 | 1,2,3,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, dersi yapılandırma ve öğrenci ödevlerini belirleme, kriz ve krize müdahale kavramına açıklık getirme |
2 | Başlıca kriz kuramları, kriz türleri: Durumsal, gelişimsel ve travmatik krizler |
3 | Krize Müdahale Yöntem ve Teknikleri, müdahale ilkeleri, kriz görüşmesi |
4 | Doğal Afetler ve Krize Müdahale |
5 | Okul ortamında krizler ve krize müdahale |
6 | Kriz durumlarını analiz etme: Crash filmi gösterimi ve filmin analizi |
7 | Ara Sınav |
8 | İntihar ve İntihar davranışına açıklık getirme, bir kriz durumu olarak intihar, intihar kuramları |
9 | Dünyada ve Türkiye de intiharların yaygınlığı, ruhsal bozukluklarla intihar ilişkisi |
10 | İntihar davranışı için risk faktörleri ve risk değerlendirmesi |
11 | İntihar davranışının etik ve adli yönleri, ihbar yükümlülüğü üzerine sınıf içi tartışma |
12 | İntiharı önleme çalışmaları ve sosyal hizmetin intiharı önleme çalışmalarındaki yeri ve önemi -1 |
13 | İntiharı önleme çalışmaları ve sosyal hizmetin intiharı önleme çalışmalarındaki yeri ve önemi -2 |
14 | Vaka örnekleriyle intihar düşünce ve girişimlerine müdahale -2. Dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Çelikkol, A. (1999). Ruh hastalıklarından korunma. İstanbul: Gendaş A.Ş. |
Duyan, V. (2003). Sosyal hizmetin işlev ve rolleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14(2), 1-22. | |
Geçtan, E. (1997). Psikodinamik psikiyatri ve normal dışı davranışlar. Onüçüncü basım. Ankara: Remzi Kitabevi. | |
Kaplan, I. H. ve Sadock, J. B. (1996). I. Basamak psikiyatri el kitabı. B. Büyükdal (Çev.), İstanbul: Turgut Yayıncılık ve Anonim Şirketi. | |
Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
Sayıl, I. (2000-a). İntiharlar. I. Sayıl ve H. D. Özgüven (Editörler), Ruh sağlığı ve hastalıkları (ss. 253-262). Ankara: Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi ANTIP A.Ş. Yayınları. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 21 | 21 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P7 | P9 | P10 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 3 | 1 | - | 2 | 1 | 1 | 3 |
Ö2 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | 1 | 5 | - | - | - | 5 | 4 |
Ö3 | Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahip olma | 3 | 3 | 4 | 2 | - | 2 | 4 |
Ö4 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | 2 | 3 | 5 | - | 3 | 4 | 5 |
Ö5 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | 2 | 5 | - | 3 | 2 | 4 |
Ö6 | Uygulama sonuçlarına hızlı ve doğru bir şekilde ulaşabilmek için alanındaki güncel teknolojik olanaklardan yararlanma. | - | - | 2 | 3 | - | 1 | - |
Ö7 | Gelişmelere açık olma ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseme. | - | 2 | 2 | 4 | - | 1 | - |
Ö8 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. | - | - | 2 | 2 | 5 | 3 | 2 |
Ö9 | Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. | - | 1 | 4 | - | 3 | 3 | 1 |
Ö10 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | 2 | 2 | - | 3 | - | 1 | 1 |
Ö11 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | 2 | 3 | 4 | - | 1 | 4 | 5 |
Ö12 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | 2 | 2 | 3 | 2 | - | - | 5 |
Ö13 | Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. | - | - | 3 | 1 | 2 | 2 | 5 |
Ö14 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 |
Ö15 | Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. | 1 | 2 | 3 | 2 | - | - | 5 |
Ö16 | Sosyal hizmet müdahalesini izleme. | 2 | 1 | 4 | 3 | 1 | - | 5 |
Ö17 | Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. | - | - | - | 4 | - | 3 | 5 |