İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03061015 Evde Bakım Hizmetleri 3 Güz 5 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ C-223 [email protected] 7460
Dersin İçeriği
Bu ders; özel bakıma muhtaç hale gelmiş engelliler ve yaşlılar gibi müracaatçılar için evde bakım hizmetlerinin önemi ve türleri, evde bakım hizmetlerinin örgütlenmesi ve yönetimi, evde bakım ekibi, evde bakım hizmetlerinde sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevi, evde bakım hizmetlerinde vaka yönetimi gibi konuları kapsamaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere; Türkiye'de ve Dünyada evde bakım hizmetlerinin tarihi gelişim süreci içindeki oluşumunu, bakım hizmet türleri ve bakım güvence sistemlerinin özelliklerini tanıtmak ve evde bakım hizmetlerinin nasıl yürütüldüğünü öğretmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. 3
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 4
P9 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. 5
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 4
P12 Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevlerini yerine getirme. P.2.1 1
Ö2 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. P.3.1 1
Ö3 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. P.4.1 1
Ö4 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. P.9.1 1
Ö5 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. P.10.1 1
Ö6 Uygulamalarda etik karar alma. P.10.2 1
Ö7 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. P.12.1 1
Ö8 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. P.12.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, Bakım Hizmetleri ile İlgili Temel Kavramlar (Bakıma Muhtaçlık; Bakıma Muhtaçlık Derecesi, Bakımın Sürekliliği; Bakıma Muhtaçlık Riski)
2 Evde Bakımın Tanımı ve Hizmetlerin Kapsamı; Dünyada ve Türkiye'de Bakım Hizmetlerinin Gelişimi
3 Evde Bakım Gereksinimi Olan Gruplar
4 Yaşlılarda Evde Bakım Hizmetler
5 Engellilerde Evde Bakım Hizmetleri
6 Evde Sağlık Bakım Yönetimi, Ekip Üyeleri ve Görevleri
7 Ara Sınav
8 Evde Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmet Uzmanının Sahip Olması Gereken Temel Bilgiler ve Beceriler
9 Bakım yükü-Evde Bakımda Yaşanan Psikolojik Sorunlar ve Baş Etme Yöntemleri
10 Evde Bakımda İletişim ve Kişilerarası İlişkiler
11 Evde Sağlık Bakımında Hukuk ve Etik
12 Evde Bakım Hizmetlerinde Dünya ve Türkiye Örnekleri
13 Konya'da ASPİM Bünyesinde Evde Bakım Hizmetlerinin Mevcut Durumu
14 Dersin Genel Değerlendirmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Fort Cowels, Lois A. Social Work In The Health Field. A Care Perspective. Second Edition. The Haworth Social Work Practice Press, Newyork, 2003.
Seyyar, Ali; Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği; Sakarya Üniversitesi Basımevi; Yayın no 35; Adapazarı; 1999.
Spratt, J., Hawley, R., Hoye, R. "Home Health Care: Principles and Practices"GR/St. Locie Pres, Florida, 1997.
Szunyong, C. "Home Therapy Standarts: Policies and Procedures"An Apsen Publ., Maryland, USA, 1993.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 21 21
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P3 P4 P9 P10 P12
Ö1 Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevlerini yerine getirme. 4 - 4 3 - 3
Ö2 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. - 4 4 - 5 4
Ö3 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. - - 5 - 3 4
Ö4 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. - - - 5 - -
Ö5 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. - 4 4 - 4 -
Ö6 Uygulamalarda etik karar alma. - 4 - - 5 -
Ö7 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. - - 4 - - 4
Ö8 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. 4 - 5 5 - -