İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03061013 Psikiyatrik Sosyal Hizmet 3 Güz 5 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ C-223 [email protected] 7460
Dersin İçeriği
Bu derste psikiyatrik sosyal hizmet alanı, ruh sağlığı alanında gelişmeler ve bu alanda çalışan sosyal hizmet uzmanının rol ve fonksiyonları anlatılacaktır. Psikiyatrik bozukluklar ve sınıflandırılması, psikiyatrik bozuklukların tedavisi ve psikiyatrik sosyal hizmet alanında ekip çalışması ele alınacak diğer konulardır. Ders bu içerikle uygun film gösterileriyle desteklenecektir.
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin ruhsal hastalıkların sınıflandırılması ve teşhisi konularındaki bilgilerini geliştirmelerinde yardımcı olmak ve ruh sağlığı alanındaki sosyal hizmet uygulamalarını gerçekleştirebilmek üzere öğrencileri donanımlı hale getirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 5
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 5
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 5
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 4
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 5
P12 Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. P.1.4 1
Ö2 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. P.3.1 1
Ö3 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. P.4.1 1
Ö4 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. P.8.4 1
Ö5 Uygulamalarda etik karar alma. P.10.2 1
Ö6 Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. P.12.2 1
Ö7 Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. P.12.3 1
Ö8 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. P.12.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, Temel kavramlar: bir disiplin olarak psikiyatri, ruh hastalığı, nevroz, psikoz, hasta, hastalık, iyileşme ve rehabilitasyon
2 Ruh hastalıklarının sınıflandırılması (I)
3 Ruh hastalıklarının sınıflandırılması (II)
4 Ruh hastalıklarının tedavisi: Psikoterapiler ve ilaç tedavisi
5 Ruh hastalıklarının tedavisinde değerler ve etik konular
6 Patch Adams: film gösterimi, değerlendirme ve tartışma
7 Guguk Kuşu: film gösterimi, değerlendirme ve tartışma
8 Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi, psikiyatrik sosyal hizmet alanının temel özellikleri
9 Ara sınav
10 Psikiyatri kliniğinde sosyal hizmet uzmanının bir günü
11 Erişkin Psikiyatri: Öykü alma, erişkin psikiyatrisinde sosyal hizmet uygulamaları
12 Çocuk psikiyatri: Öykü alma, erişkin psikiyatrisinde sosyal hizmet uygulamaları
13 Yaşlılık ve psikiyatri: Öykü alma, erişkin psikiyatrisinde sosyal hizmet uygulamaları
14 Psikiyatride ekip çalışması
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Bentley, Kia J., (ed.) (2002). Social work practice in mental health. Pasific Grove, Wadsworth Group. Brooks / Cole
Duyan, V. (1996). Sağlıkta psiko-sosyal boyut: tıbbi sosyal hizmet, Ankara: 72 TDFO Ltd.Şti.
Özdemir, U. (2000). Psikiyatrik sosyal hizmet. Ankara
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 21 21
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P4 P8 P10 P12
Ö1 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. 5 - - - - -
Ö2 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. - 5 - - - -
Ö3 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. - - 5 - - -
Ö4 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. - - - 4 - -
Ö5 Uygulamalarda etik karar alma. - - - - 5 -
Ö6 Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. - - - - - 4
Ö7 Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. - - - - - 4
Ö8 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. - - - - - 4