Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061010 | Adli Sosyal Hizmet | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım Sınıf içi tartışma Örnek vaka sunumu Literatür tarama |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur. |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özelliklerinin öğrencilere tanıtılmasına yönelik bu ders kapsamında, Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri, Türkiye'de suçlu çocuklar ve yetişkinlerle ilgili adalet sistemlerinin özellikleri; her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları gibi konular bulunmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin çocuk mahkemeleri, tutukevleri, cezaevleri, ıslahevleri gibi ortamlarda suçlu kişilere (yetişkin veya çocuk) yönelik sosyal hizmet müdahale ve uygulamalarına ilişkin bilgi sahibi olmalarına yardımcı olmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
P2 | İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. | 2 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 3 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 2 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 1 |
P6 | Alanına özgü bilimsel araştırma yapma becerisine sahiptir. | 1 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 5 |
P9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. | 2 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 2 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. | P.2.3 | 1 |
Ö4 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö5 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | P.3.5 | 1 |
Ö6 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö7 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | P.5.3 | 1 |
Ö8 | Sosyal hizmetler alanında yaptığı araştırmanın raporunu yazma. | P.6.3 | 1 |
Ö9 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö10 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | P.8.2 | 1 |
Ö11 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | P.8.3 | 1 |
Ö12 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 1 |
Ö13 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | P.8.5 | 1 |
Ö14 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | P.9.1 | 1 |
Ö15 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | P.9.2 | 1 |
Ö16 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 1 |
Ö17 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | P.10.5 | 1 |
Ö18 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | P.11.2 | 1 |
Ö19 | Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). | P.11.3 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, Derse giriş ve ders planının açıklanması |
2 | Adli sosyal hizmetin tarihsel gelişimi |
3 | Adli sosyal hizmette temel kavramlar |
4 | Adli sosyal hizmet uzmanının rol ve fonksiyonları |
5 | Çocuk mahkemeler |
6 | Aile Mahkemeleri |
7 | Ara Sınav |
8 | Çeşitli ülke örneklerinde adli sosyal hizmet uygulamaları (I) |
9 | Çeşitli ülke örneklerinde adli sosyal hizmet uygulamaları (II) |
10 | Her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları (I) |
11 | Her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları (II) |
12 | Adli sosyal hizmette etik konular ve etik ikilemler |
13 | Vaka Örnekleri |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Bardak, Cengiz, Cezaların İnfazı ve İnfaz Müesseseleri, Ankara, Yetkin Yayınları, 1996 |
İl, Sunay, "Adli Sosyal Hizmet", Psikiyatri Dergisi, Cilt 4, No 2, 2003 | |
Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı, Ankara, Yargıçoğlu Matbaası, 1989 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 11 | 33 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P8 | P9 | P10 | P11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 4 | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 4 | - | 1 | - | - | - | - | 2 | - | - |
Ö3 | Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | 1 | - |
Ö4 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | 2 | - | 4 | - | - | - | - | - | - | 2 |
Ö5 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | - | - | - | 4 | - | - | - | 1 | - | - |
Ö7 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö8 | Sosyal hizmetler alanında yaptığı araştırmanın raporunu yazma. | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö9 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | 3 | - | - | - | - | 4 | - | 1 | - |
Ö10 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | 3 | - | - | 1 | - | - | 5 | - | - | 1 |
Ö11 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö12 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | 1 | - | 1 | - | - | 4 | 1 | 1 | - |
Ö13 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö14 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö15 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | 2 | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö16 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | - | - | - | - | - | 1 | - | - | 4 | - |
Ö17 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | - | - | 1 | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö18 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö19 | Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |