İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03061010 Adli Sosyal Hizmet 3 Güz 5 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Düz anlatım Sınıf içi tartışma Örnek vaka sunumu Literatür tarama
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur.
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ C-223 [email protected] 7460
Dersin İçeriği
Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özelliklerinin öğrencilere tanıtılmasına yönelik bu ders kapsamında, Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri, Türkiye'de suçlu çocuklar ve yetişkinlerle ilgili adalet sistemlerinin özellikleri; her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları gibi konular bulunmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin çocuk mahkemeleri, tutukevleri, cezaevleri, ıslahevleri gibi ortamlarda suçlu kişilere (yetişkin veya çocuk) yönelik sosyal hizmet müdahale ve uygulamalarına ilişkin bilgi sahibi olmalarına yardımcı olmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 3
P2 İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. 2
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 3
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 2
P5 Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. 1
P6 Alanına özgü bilimsel araştırma yapma becerisine sahiptir. 1
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 5
P9 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. 2
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 2
P11 Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. 2
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1
Ö2 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. P.1.4 1
Ö3 Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. P.2.3 1
Ö4 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. P.3.1 1
Ö5 Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. P.3.5 1
Ö6 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. P.4.1 1
Ö7 Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. P.5.3 1
Ö8 Sosyal hizmetler alanında yaptığı araştırmanın raporunu yazma. P.6.3 1
Ö9 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. P.8.1 1
Ö10 Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. P.8.2 1
Ö11 Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. P.8.3 1
Ö12 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. P.8.4 1
Ö13 Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. P.8.5 1
Ö14 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. P.9.1 1
Ö15 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. P.9.2 1
Ö16 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. P.10.1 1
Ö17 Mesleki terminolojiye hakim olma. P.10.5 1
Ö18 Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. P.11.2 1
Ö19 Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). P.11.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, Derse giriş ve ders planının açıklanması
2 Adli sosyal hizmetin tarihsel gelişimi
3 Adli sosyal hizmette temel kavramlar
4 Adli sosyal hizmet uzmanının rol ve fonksiyonları
5 Çocuk mahkemeler
6 Aile Mahkemeleri
7 Ara Sınav
8 Çeşitli ülke örneklerinde adli sosyal hizmet uygulamaları (I)
9 Çeşitli ülke örneklerinde adli sosyal hizmet uygulamaları (II)
10 Her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları (I)
11 Her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları (II)
12 Adli sosyal hizmette etik konular ve etik ikilemler
13 Vaka Örnekleri
14 Dersin Genel Değerlendirmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Bardak, Cengiz, Cezaların İnfazı ve İnfaz Müesseseleri, Ankara, Yetkin Yayınları, 1996
İl, Sunay, "Adli Sosyal Hizmet", Psikiyatri Dergisi, Cilt 4, No 2, 2003
Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı, Ankara, Yargıçoğlu Matbaası, 1989
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 3 11 33
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P8 P9 P10 P11
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 4 - - - 1 - - - - -
Ö2 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. 4 - 1 - - - - 2 - -
Ö3 Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. - 4 - - - - - - 1 -
Ö4 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. 2 - 4 - - - - - - 2
Ö5 Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. - - 4 - - - - - - -
Ö6 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. - - - 4 - - - 1 - -
Ö7 Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. - - - - 4 - - - - -
Ö8 Sosyal hizmetler alanında yaptığı araştırmanın raporunu yazma. - - - - - 4 - - - -
Ö9 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. - 3 - - - - 4 - 1 -
Ö10 Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. 3 - - 1 - - 5 - - 1
Ö11 Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. - - - - - - 4 - - -
Ö12 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. - 1 - 1 - - 4 1 1 -
Ö13 Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. - - - - - - 4 - - -
Ö14 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. - - - - - - - 4 - -
Ö15 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. 2 - - - - - - 4 - -
Ö16 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. - - - - - 1 - - 4 -
Ö17 Mesleki terminolojiye hakim olma. - - 1 - - - - - 4 -
Ö18 Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. - - - - - - - - - 4
Ö19 Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). - - - - - - - - - 4