Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061008 | Okul Sosyal Hizmeti | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım Sınıf içi tartışma Örnek vaka sunumu Literatür tarama |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur. |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bu derste okul sosyal hizmeti, tarihsel gelişim, okullarda görülen riskli davranışlar öğrencinin okul başarısını etkileyen psiko-sosyal sorunlar, okul sosyal hizmetine duyulan gereksinim, yasal mevzuat, okul sosyal hizmet uzmanının mesleki roller, okul ortamında öğrenci ve ailelere yönelik sosyal hizmet uygulamaları, farklı gelişimsel özellikleri olan öğrenciler, özel gereksinimli öğrenci ve aileleri ile çalışma, örnek vakaların analizi ele alınmaktadır
Dersin Amacı
Dersin genel amacı, öğrencilere okul sosyal hizmet alanını tanıtmak ve onları ortamlarında sosyal hizmet uygulamalarına hazırlamaktır. Öğrencilere, çocukların ve gençlerin okulda karşılaştıkları psiko-sosyal sorunları ve bu sorunlara yönelik gerekli müdahale becerilerinin aktarılması dersin alt amaçlarıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 2 |
P9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. | 3 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 2 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö4 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1 |
Ö5 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | P.8.5 | 1 |
Ö6 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | P.9.1 | 1 |
Ö7 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | P.9.2 | 1 |
Ö8 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 1 |
Ö9 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1 |
Ö10 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, görüş alma, dersi yapılandırma |
2 | Okul, okul ve çocuk, eğitim sistemi: okulun iç ve dış paydaşları, |
3 | Okullarda yaşanan sorun alanları, okullarda psiko-sosyal destek hizmetleri, okul sosyal hizmetine duyulan gereksinim |
4 | Okul sosyal hizmetinin tarihçesi, dünyada okul sosyal hizmeti uygulaması |
5 | Okul sosyal hizmetinin genel çerçevesi ve kapsamı, okul sosyal hizmetinin eğitim sistemi içindeki yeri, temel yaklaşım |
6 | Okul sosyal hizmet uzmanının okulda sisteminde çalıştığı aktörler: Öğrenciler, aileler, yöneticiler ve öğretmenler |
7 | Ara Sınav |
8 | Okul Sosyal Hizmet Uzmanının ana işlevleri ve rolleri |
9 | Okul Sosyal Hizmet Uzmanının Birlikte Çalıştığı Kurumlar ve Meslek Elemanları ve Okul Sosyal Hizmetinde Ekip Çalışması |
10 | Okul sosyal hizmet uzmanının temel müdahale becerileri, okul sosyal hizmet uzmanını bekleyen güçlükler |
11 | Okulun toplumla bağlantısı, okul sosyal hizmetinde toplumla çalışma |
12 | Okul sosyal hizmetine ilişkin Türkiye' deki yasal düzenlemeler ve okul sosyal hizmet uzmanının bilmesi gereken mevzuat |
13 | Vaka Örnekleri, Öğrenci sunumları (1) |
14 | Vaka Örnekleri, Öğrenci sunumları (2), dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Sosyal Hizmet Dergisi (Ocak-Haziran/Temmuz-Aralık 2014). Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 21 | 21 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P8 | P9 | P10 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 4 | - | - | - | - | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 4 | - | - | 2 | - | - |
Ö3 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | - | 4 | - | - | - | 1 |
Ö4 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | 4 | - | - | - | - |
Ö5 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | 2 | - | 4 | - | 2 | - |
Ö6 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö7 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö8 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | 1 | - | - | - | 4 | - |
Ö9 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | - | 1 | - | - | - | 4 |
Ö10 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | - | - | - | - | 1 | 4 |