Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061007 | Göç ve Sosyal Hizmet | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ | C-226 | [email protected] | 7314 |
Dersin İçeriği
Göç kavramları (iç göç, uluslararası göç, zorunlu göç, düzensiz göç, göçmen, mülteci, sığınmacı vb.), ulus aşırı toplumsal alanlar, sığınma ve iltica süreçleri, göçmenlerin karşılaştığı hukuki, siyasal, iktisadi, kültürel ve psikososyal sorunlar, göç kuramları, göç politikaları, göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet uygulamaları.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin göç, sığınmacılık, mültecilik, geçici koruma olgularını kuramsal olarak kavramalarını, göç kuramlarını, göçün ulusal ve küresel etkilerini yorumlamalarını sağlamak ve sosyal hizmet uzmanları olarak bu uygulama alanına hazırlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 5 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1,2 |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 1,2 |
Ö3 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | P.1.3 | 1,2 |
Ö4 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1,2 |
Ö5 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1,2 |
Ö6 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 1,2 |
Ö7 | Mesleğinin ortak yaşam kültürüne ve sosyal bütünleşmeye verdiği önemi kavrayabilme. | P.3.3 | 1,2 |
Ö8 | Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahip olma | P.3.4 | 1,2 |
Ö9 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | P.3.5 | 1,2 |
Ö10 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1,5 |
Ö11 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | P.8.2 | 1,5 |
Ö12 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | P.8.3 | 1,5 |
Ö13 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 1,2 |
Ö14 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | P.8.5 | 1,5 |
Ö15 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 1,5 |
Ö16 | Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. | P.12.3 | 1,5 |
Ö17 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 1,5 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, dersin genel işlenişi ile ilgili tartışma, göç olgusuna giriş |
2 | Göç, göç türleri, Türkiye'de göç süreçleri, iç göçün dinamikleri, kentleşme, kentleşme sorunları ve kentlileşme |
3 | Göçmen statüleri ve kavramları, Türkiye'ye gerçekleştirilen düzenli ve düzensiz göç hareketlilikleri ve Türkiye'den gerçekleştirilen göçler |
4 | Türkiye'de göç yönetimi, Türkiye'de göç politikasının gelişimi, ulusal ve uluslararası düzenlemeler |
5 | Göç kuramları, göç kuramlarının Suriyeliler ve diğer göçmenler bağlamında değerlendirilmesi |
6 | Göçmen refahı alanında sosyal hizmet mesleğinin önemi, göçmenlerle sosyal hizmet uygulamalarında gerekli beceriler, esas alınan kuram ve yaklaşımlar |
7 | Ara Sınav |
8 | Göçmenlerle sosyal hizmet uygulamasında kültürel yetkinliğin önemi ve bazı teknikler (kültürogram, ekoharitalama, genogram, kavramsal çerçeveleme) |
9 | Göçmenlerin yeniden toplumsallaşması, gettolaşma, sosyal dışlanma, ekonomik alandan dışlanma, ayrımcılık, uyum sorunları, şiddet, temel hizmetlerden yararlanamama ve diğer sosyal riskler (Fırsatlar ve tehditler bağlamında geçici koruma altındaki Suriyeliler örneği üzerinden bir değerlendirme) |
10 | Düzensiz göçmenlik ve yaşanan sorunlar |
11 | Göç ve aile, Göç ve yoksulluk ilişkisi, Göçün kadınlaşması, sosyal dışlanma |
12 | Göç ve çocuk refahı, erken yaşta evlilik, çocuk işçiliği, sokak çocuğu olgusu, göç ve suç ilişkisi, okul sosyal hizmeti |
13 | Sosyal uyum, çokkültürlülük ve birlikte yaşama modelleri |
14 | Dünyada ve Türkiye'de sosyal refah devletinin ve sosyal hizmet mesleğinin geleceğine dair tartışmalar, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. Boz, A. N. (2019). Türkiye'deki Sosyal Hizmet Eğitiminde Kültürel Yetkinliğin İncelenmesi, Academic Researches in Social Sciences and Humanities (içinde). Edt: Mehmet Dalkılıç (s. 10-31), Ankara: Gece Akademi. |
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D., Akın Altıncı, E. (2018) Suriyelilerin Hukuki Statüleri İle Kayıt Ve Kimlik İşlemleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Hizmet Kongresi: Mülteciler ve Sosyal Hizmet, İstanbul. | |
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2017) Konya'da Yaşayan Suriyeliler: Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı Sonuç Raporu, KTO Karatay Üniversitesi, Konya. | |
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2018) Suriyeli Çocukların Eğitim Durumu Çalıştayı Sonuç Raporu, KTO Karatay Üniversitesi, Konya. | |
Alptekin, K., Ulutaş Akarçay, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2018) Konya'da geçici koruma altında yaşayan Suriyeliler üzerine bir çalışma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18 (40/2), 87-114. | |
Gencer, T. E., Güzel, B. (Ed.) (2021). Göç-Göçmenlerle Çalışma ve Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Yayınevi. | |
Genç, Y., Ustabaşı Gündüz, D. & Çöpoğlu, M. (2019). Göç ve kalkınma ilişkisi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18), 479-498. | |
Ihlamur-Öner, G., Öner, A. Ş. (2015). Küreselleşme Çağında Göç-Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: İletişim. | |
Işık, O., & Pınarcıoğlu, M. M. (2012). Nöbetleşe yoksulluk: Gecekondulaşma ve kent yoksulları: Sultanbeyli örneği. İletişim Yayınları. | |
Özer, İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme Ve Kentsel Değişme. Ekin Kitabevi. | |
Özgür, Ö. (2014). Çokkültürcü Sosyal Çalışma. Ankara: SABEV. | |
Türkdoğan, O. (2015). Gecekondu ve İnsan: İstanbul Varoş Kültürü. Çizgi Kitabevi. | |
Ustabaşı Gündüz, D., Sağlam. E. (2020). Öteki mekânlarda sosyal sorunlar: bir literatür taraması, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 2142-2178. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | 1 | 25 (%) |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | 1 | 5 (%) |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 102 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,40 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P8 | P12 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 5 | 5 | - | - |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | 5 | 5 | - | 3 |
Ö3 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | 5 | 5 | - | - |
Ö4 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | - | 5 | 5 | - |
Ö5 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | 5 | 5 | 5 | - |
Ö6 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | 5 | 5 | - | - |
Ö7 | Mesleğinin ortak yaşam kültürüne ve sosyal bütünleşmeye verdiği önemi kavrayabilme. | - | 5 | - | - |
Ö8 | Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahip olma | - | 5 | - | - |
Ö9 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | - | - | 4 | 5 |
Ö10 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | - | 5 | - |
Ö11 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | - | - | - | - |
Ö12 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | - | - | - | - |
Ö13 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | - | - | - |
Ö14 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | - | - | - | - |
Ö15 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | - | - | - | - |
Ö16 | Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. | - | - | - | - |
Ö17 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | - | - | - | - |