Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061006 | Engellilerle Sosyal Hizmet | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında engelliliğe ilişkin kavramsal çerçeve çizilecek, engellilik sınıflandırılacak ve engelliğe neden olan faktörler belirlenmeye çalışılacaktır. Derste engellilerin hakları, başlıca sorunları, engellilere ve engellilerin ailelerine yönelik sosyal hizmet uygulamaları ve yanı sıra engellilere yönelik çağdaş hizmet modellerine yer verilecektir. Dersin sonlarına doğru engellilere yönelik toplumsal tutumlara ve devlet politikasına da değinilecektir.
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilere engellilerle sosyal hizmet uygulamasının teorik temelleri, işlevi ve müdahale yöntemlerinin öğretilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 4 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | P.5.1 | 1 |
Ö3 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö4 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | P.11.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği ve amacının belirlenmesi |
2 | Temel Kavramlar; engelli, sakat, engelli, yetersizlik, rehabilitasyon, özel eğitim |
3 | Kuramsal yaklaşımlar: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı |
4 | Dünyada ve Türkiye'de engellilik |
5 | Engelli ortaya çıkmasına neden olan etmenler |
6 | Engelli grupları (I): görme engelliler, işitme engelliler, dil ve konuşma engelliler, ortopedik engelliler |
7 | Ara sınav |
8 | Engelli grupları (II): ruhsal ve duygusal engelliler, Süreğen hastalıklar, zihinsel engelliler |
9 | Gereksinimler ve sorunlar Temelinde Engelli Hakları (Ulusal ve Uluslararası Mevzuat) |
10 | Gereksinimler ve sorunlar Temelinde Engelli Hakları Mevzuat (Ulusal ve Uluslararası Mevzuat) |
11 | Engellilere hizmet veren kurum ve kuruluşlar |
12 | Engellilere hizmet veren kurum ve kuruluşlar |
13 | Engelliliğin Birey, Aile ve Toplum Üzerindeki Etkileri |
14 | Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Dil ve Konuşma Özürlüler, Ankara: 2006. |
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Görme Özürlüler, Ankara: 2006 | |
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: İşitme Özürlüler, Ankara: 2006. | |
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Ortopedik Özürlüler, Ankara: 2006. | |
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Ruhsal ve Duygusal Özürlüler, Ankara: 2006. | |
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Süreğen Hastalıklar, Ankara: 2006. | |
T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, I. Özürlüler Şurası, Çağdaş Toplum, Çağdaş Yaşam ve Özürlüler: Komisyon Raporları ve Genel Kurul Görüşmeleri, 29 Kasım 02 Aralık 1999, Ankara. | |
T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, II. Özürlüler Şurası: Yerel Yönetimler ve Özürlüler, 26-28 Eylül 2005, Ankara. | |
T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, III. Özürlüler Şurası: Bakım Hizmetleri, Komisyon Raporları ve Genel Kurul Görüşmeleri, 19-23 Kasım 2007, İstanbul. | |
T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, IV. Özürlüler Şurası: İstihdam, Komisyon Raporları ve Genel Kurul Görüşmeleri, 16-20 Kasım 2009, Ankara. | |
TC. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Özürlüler Kanunu ve ilgili Mevzuat. Üçüncü Baskı. Ankara: T.C. BAŞBAKANLIK Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları Yayın No: 43, 2008. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 21 | 21 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P5 | P8 | P11 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 4 | - | - | - |
Ö2 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | - | 5 | - | - |
Ö3 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | - | 4 | - |
Ö4 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | - | - | - | 4 |