İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03061006 Engellilerle Sosyal Hizmet 3 Güz 5 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ C-223 [email protected] 7460
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında engelliliğe ilişkin kavramsal çerçeve çizilecek, engellilik sınıflandırılacak ve engelliğe neden olan faktörler belirlenmeye çalışılacaktır. Derste engellilerin hakları, başlıca sorunları, engellilere ve engellilerin ailelerine yönelik sosyal hizmet uygulamaları ve yanı sıra engellilere yönelik çağdaş hizmet modellerine yer verilecektir. Dersin sonlarına doğru engellilere yönelik toplumsal tutumlara ve devlet politikasına da değinilecektir.
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilere engellilerle sosyal hizmet uygulamasının teorik temelleri, işlevi ve müdahale yöntemlerinin öğretilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 4
P5 Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. 4
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 4
P11 Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1
Ö2 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. P.5.1 1
Ö3 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. P.8.1 1
Ö4 Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. P.11.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, dersin içeriği ve amacının belirlenmesi
2 Temel Kavramlar; engelli, sakat, engelli, yetersizlik, rehabilitasyon, özel eğitim
3 Kuramsal yaklaşımlar: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı
4 Dünyada ve Türkiye'de engellilik
5 Engelli ortaya çıkmasına neden olan etmenler
6 Engelli grupları (I): görme engelliler, işitme engelliler, dil ve konuşma engelliler, ortopedik engelliler
7 Ara sınav
8 Engelli grupları (II): ruhsal ve duygusal engelliler, Süreğen hastalıklar, zihinsel engelliler
9 Gereksinimler ve sorunlar Temelinde Engelli Hakları (Ulusal ve Uluslararası Mevzuat)
10 Gereksinimler ve sorunlar Temelinde Engelli Hakları Mevzuat (Ulusal ve Uluslararası Mevzuat)
11 Engellilere hizmet veren kurum ve kuruluşlar
12 Engellilere hizmet veren kurum ve kuruluşlar
13 Engelliliğin Birey, Aile ve Toplum Üzerindeki Etkileri
14 Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Dil ve Konuşma Özürlüler, Ankara: 2006.
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Görme Özürlüler, Ankara: 2006
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: İşitme Özürlüler, Ankara: 2006.
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Ortopedik Özürlüler, Ankara: 2006.
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Ruhsal ve Duygusal Özürlüler, Ankara: 2006.
T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü ve T. C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Aile Eğitim Rehberi: Süreğen Hastalıklar, Ankara: 2006.
T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, I. Özürlüler Şurası, Çağdaş Toplum, Çağdaş Yaşam ve Özürlüler: Komisyon Raporları ve Genel Kurul Görüşmeleri, 29 Kasım 02 Aralık 1999, Ankara.
T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, II. Özürlüler Şurası: Yerel Yönetimler ve Özürlüler, 26-28 Eylül 2005, Ankara.
T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, III. Özürlüler Şurası: Bakım Hizmetleri, Komisyon Raporları ve Genel Kurul Görüşmeleri, 19-23 Kasım 2007, İstanbul.
T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, IV. Özürlüler Şurası: İstihdam, Komisyon Raporları ve Genel Kurul Görüşmeleri, 16-20 Kasım 2009, Ankara.
TC. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Özürlüler Kanunu ve ilgili Mevzuat. Üçüncü Baskı. Ankara: T.C. BAŞBAKANLIK Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları Yayın No: 43, 2008.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 21 21
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P5 P8 P11
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 4 - - -
Ö2 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. - 5 - -
Ö3 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. - - 4 -
Ö4 Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. - - - 4