İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03061005 Gerontolojik Sosyal Hizmet 3 Güz 5 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ C-223 [email protected] 7460
Dersin İçeriği
Yaşlılığa ve yaşlılık dönemine genel bakış; yaşlılık kuramları; yaşlılıkta bireysel ve toplumsal yaşam. Yaşlıların karşılaştıkları psiko-sosyal nitelikli sorunlar, yaşlıların gereksinimleri ve beklentileri. Yaşlılara yönelik hizmet modelleri ve sosyal hizmet uygulamaları (yaşlı birey ile çalışma, yaşlının ailesi ve yakınlarıyla çalışma). Türkiye'de ve dünyada yaşlı bakım desteğinin incelenmesi.
Dersin Amacı
Demografik değişim sürecinde yaşlı gruplarının yaşlanma ile ortaya çıkabilecek sosyoekonomik sorunları tahlil etmek, sosyal politika ve sosyal hizmet yöntemleriyle çözüm ve müdahale stratejileri geliştirebilmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 4
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 4
P11 Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1
Ö2 Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. P.1.2 1
Ö3 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. P.8.1 1
Ö4 Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. P.11.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Yaşlılığa Bakış
2 Yaşlılığı Açıklamada Teorik Arka Plan
3 Yaşlılık Döneminde Sosyal Hizmetin Genel Bakışı
4 Yaşlılık Döneminin Mikro Düzey Perspektifi; Yaşlılıkta Stresle Başa Çıkma Yolları
5 Yaşlılık Döneminin Mezzo ve Makro Perspektifi
6 Yaşlılık Döneminin Bireysel, Psikososyal Yönü
7 Yaşlılık Refah Alanı: Dünyada Yaşlı Bakım Desteği ve Türkiye'de Yaşlılık Refah Alanına İlişkin Mevzuat
8 Ara sınav
9 Yaşlılık Refah Alanı: Türkiye'de Yaşlı Bakım Desteği ve Toplum Temelli Bakım
10 Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Bülteninin İncelenmesi, Türkiye'de Vesayet
11 Başarılı Yaşlanma, Aktif Yaşlanma, Yaşlılık Planlamasında Sağlıklı Yaşlanma Hedefleri
12 Başarılı Yaşlanma, Aktif Yaşlanma, 1. Yaşlılık Şurası Komisyon Raporlarının İncelenmesi
13 Yaşlılıkta Yaşam Kalitesi, Erişilebilirlik Kılavuzunun İncelenmesi, Türkiye'de Yaşlı Refah Alanında İllerin Durumu
14 Huzurevlerinde Bakımın Geliştirilmesi, Yaşlı Bireylerle Uygulamada Manevi Yetkinlik; Yaşlı Bireylerde Sorun Çözme Becerilerinin Güçlendirilmesi, Dönem Değerlendirmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2020). 1. Yaşlılık Şurası Komisyon Raporları. Orhan Koç ve Emine Özmete (Ed.). Ankara: Uzman Matbaacılık
Tuncel, G., Uzun, H. (2019). Türkiye'de yaşlılara yönelik sosyal politikalar üzerine bir inceleme. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 309-334.
Türkiye Cumhuriyeti Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2017). Türkiye'de Yaşlı Bakım Hizmetleri Raporu: Avrupa'dan En İyi Uygulama Örnekleri· ve Türkiye İçin Bir Model Tasarımı.
Türkiye Cumhuriyeti Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2018). Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Hizmetler, Kurumsal Yaşlı Bakımı ve Kurumsal Yaşlı Bakımında İllerin Durumu.
Yanardağ, U., Zubaroğlu Yanardağ, M. (2019). Yaşlılık ve Sosyal Hizmet. Ankara: Nika Yayınevi.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 21 21
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P8 P11
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 4 - -
Ö2 Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. 4 - -
Ö3 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. - 4 -
Ö4 Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. - - 5