Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061005 | Gerontolojik Sosyal Hizmet | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Yaşlılığa ve yaşlılık dönemine genel bakış; yaşlılık kuramları; yaşlılıkta bireysel ve toplumsal yaşam. Yaşlıların karşılaştıkları psiko-sosyal nitelikli sorunlar, yaşlıların gereksinimleri ve beklentileri. Yaşlılara yönelik hizmet modelleri ve sosyal hizmet uygulamaları (yaşlı birey ile çalışma, yaşlının ailesi ve yakınlarıyla çalışma). Türkiye'de ve dünyada yaşlı bakım desteğinin incelenmesi.
Dersin Amacı
Demografik değişim sürecinde yaşlı gruplarının yaşlanma ile ortaya çıkabilecek sosyoekonomik sorunları tahlil etmek, sosyal politika ve sosyal hizmet yöntemleriyle çözüm ve müdahale stratejileri geliştirebilmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö4 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | P.11.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Yaşlılığa Bakış |
2 | Yaşlılığı Açıklamada Teorik Arka Plan |
3 | Yaşlılık Döneminde Sosyal Hizmetin Genel Bakışı |
4 | Yaşlılık Döneminin Mikro Düzey Perspektifi; Yaşlılıkta Stresle Başa Çıkma Yolları |
5 | Yaşlılık Döneminin Mezzo ve Makro Perspektifi |
6 | Yaşlılık Döneminin Bireysel, Psikososyal Yönü |
7 | Yaşlılık Refah Alanı: Dünyada Yaşlı Bakım Desteği ve Türkiye'de Yaşlılık Refah Alanına İlişkin Mevzuat |
8 | Ara sınav |
9 | Yaşlılık Refah Alanı: Türkiye'de Yaşlı Bakım Desteği ve Toplum Temelli Bakım |
10 | Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Bülteninin İncelenmesi, Türkiye'de Vesayet |
11 | Başarılı Yaşlanma, Aktif Yaşlanma, Yaşlılık Planlamasında Sağlıklı Yaşlanma Hedefleri |
12 | Başarılı Yaşlanma, Aktif Yaşlanma, 1. Yaşlılık Şurası Komisyon Raporlarının İncelenmesi |
13 | Yaşlılıkta Yaşam Kalitesi, Erişilebilirlik Kılavuzunun İncelenmesi, Türkiye'de Yaşlı Refah Alanında İllerin Durumu |
14 | Huzurevlerinde Bakımın Geliştirilmesi, Yaşlı Bireylerle Uygulamada Manevi Yetkinlik; Yaşlı Bireylerde Sorun Çözme Becerilerinin Güçlendirilmesi, Dönem Değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2020). 1. Yaşlılık Şurası Komisyon Raporları. Orhan Koç ve Emine Özmete (Ed.). Ankara: Uzman Matbaacılık |
Tuncel, G., Uzun, H. (2019). Türkiye'de yaşlılara yönelik sosyal politikalar üzerine bir inceleme. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 309-334. | |
Türkiye Cumhuriyeti Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2017). Türkiye'de Yaşlı Bakım Hizmetleri Raporu: Avrupa'dan En İyi Uygulama Örnekleri· ve Türkiye İçin Bir Model Tasarımı. | |
Türkiye Cumhuriyeti Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2018). Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Hizmetler, Kurumsal Yaşlı Bakımı ve Kurumsal Yaşlı Bakımında İllerin Durumu. | |
Yanardağ, U., Zubaroğlu Yanardağ, M. (2019). Yaşlılık ve Sosyal Hizmet. Ankara: Nika Yayınevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 21 | 21 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P8 | P11 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 4 | - | - |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | 4 | - | - |
Ö3 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | 4 | - |
Ö4 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | - | - | 5 |