Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061002 | Madde Bağımlılığı ve Sosyal Hizmet | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bağımlılık kavramı, bağımlılık yapıcı maddeler, madde bağımlılığı tanı kriterleri, bağımlılık süreci ve döngüsü, madde bağımlılarının psiko-sosyal özellikleri; yaşadıkları sorunlar; madde bağımlılığının önlenmesi, tedavisi ve rehabilitasyonu, madde bağımlılarına ve ailelerine yönelik sosyal hizmet müdahaleleri; örnek vakalar.
Dersin Amacı
Madde bağımlılığı ve soayal hizmet alanını tanıtarak bu alanda örnek vakalar üzerinden öğrencilerin mikro, mezzo ve makro düzeylerde sosyal hizmet müdahalesi gerçekleştirebilmesi için gerekli mesleki bilgi ve becerileri edinmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 1 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
P6 | Alanına özgü bilimsel araştırma yapma becerisine sahiptir. | 1 |
P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 1 |
P9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. | 3 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 4 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö4 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö5 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1 |
Ö6 | Sosyal hizmetler alanında yaptığı araştırmanın raporunu yazma. | P.6.3 | 1 |
Ö7 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | P.7.7 | 1 |
Ö8 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | P.9.1 | 1 |
Ö9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | P.9.2 | 1 |
Ö10 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. | P.9.4 | 1 |
Ö11 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 1 |
Ö12 | Uygulamalarda etik karar alma. | P.10.2 | 1 |
Ö13 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | P.10.5 | 1 |
Ö14 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | P.10.7 | 1 |
Ö15 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1 |
Ö16 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Derse giriş, ödevlerin belirlenmesi, alan ziyaretinin programlanması |
2 | Madde bağımlılığıyla ilgili temel kavramlar, bağımlılık yapıcı maddeler ve etkileri. |
3 | Madde bağımlılığının tarihçesi, nedenleri ve sonuçları. |
4 | Madde bağımlılığı tanı kriterleri, bağımlılık süreci ve bağımlı davranışları. |
5 | Türkiye ve dünyada bağımlılık: Mevcut durum, riskler, güncel tartışmalar |
6 | Bağımlılığın tedavisi (tedavide temel ilkeler, tedavinin aşamaları, madde kullanan bir kişiyle görüşme ve tedaviye yönlendirme) |
7 | Ara Sınav |
8 | Türkiye'de alkol ve madde bağımlılığının önlenmesi ve tedavisine yönelik hizmet sunum sisteminin tanıtımı, |
9 | Alan ziyareti ve bu ziyaretin değerlendirilmesi |
10 | Madde bağımlılığı ve aile. |
11 | Ergenlerde madde bağımlılığı. |
12 | Madde bağımlılığı tedavi merkezlerinde sosyal hizmet uygulamaları. |
13 | Motivasyonel Görüşme |
14 | Bağımlılık Konulu Film Gösterimi, Genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Kalyoncu, A. (2010). Plastik Düşler. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri AŞ. |
Ögel, K. (2001). İnsan, Yaşam ve Bağımlılık Tartışmalar ve Gerekçeler. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık. | |
Ögel, K. (2003). Ergenlerde Madde Kullanım Bozukluklarına Yaklaşım Klavuzu. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık. | |
TUBİM (2013). Bağımlılık Yapıcı Maddeler ve Bağımlılık ile Mücadele. 2019 Türkiye Raporu. Ankara: TUBİM. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P6 | P7 | P9 | P10 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 4 | 1 | 2 | - | - | - | - | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | - | 4 | - | 3 | 3 | - | 1 | - |
Ö4 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | - | - | 4 | - | - | 2 | 1 | - |
Ö5 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö6 | Sosyal hizmetler alanında yaptığı araştırmanın raporunu yazma. | - | 3 | - | 4 | - | - | - | - |
Ö7 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö8 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö10 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö11 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö12 | Uygulamalarda etik karar alma. | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö13 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | - | - | - | - | - | - | 4 | 1 |
Ö14 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | 2 | - | 3 | - | 3 | - | 4 | 3 |
Ö15 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | - | - | - | - | 3 | - | - | 4 |
Ö16 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | 2 | - | - | - | 3 | - | - | 4 |