Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061001 | Sokak Sosyal Hizmeti | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım Sınıf içi tartışma Örnek vaka sunumu Literatür tarama |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur. |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Toplumsal bir çevre olarak sokak, sokaktan gözlemler, sokak sosyal hizmetinin tanımı ve kapsamı, sokak sosyal hizmetinde hedef gruplar; sokak çocuğu olgusu, sokak çocuklarının sınıflandırılması, atık madde toplayan kişiler; evsizlik, kurumsal ve toplum temelli hizmetler, önleyici sokak çalışması, örnek sokak sosyal hizmeti uygulamaları, çocuk koruma sistemlerine ilişkin ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler.
Dersin Amacı
Öğrencilerin toplumsal bir çevre olarak sokağı anlamaları, sokak sosyal hizmetine ilişkin bilgi ve sokakta yaşanan sosyal sorunların çözümüne yönelik müdahale için becerilere sahip olması amaçlanır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 2 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 3 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 2 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 3 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | P.1.3 | 1 |
Ö3 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö5 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 1 |
Ö6 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö7 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1 |
Ö8 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 1 |
Ö9 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | P.8.5 | 1 |
Ö10 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 1 |
Ö11 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | P.10.5 | 1 |
Ö12 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1 |
Ö13 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, Dersin ana çevresini tartışma, Dersle ilgili karşılıklı beklentilerin ifadesi, Ders kontratının oluşturulması |
2 | Sokak, ilk insandan sokağa (tarihsel, siyasal, kültürel, toplumsal değişim süreci) |
3 | Sokağın tarihi ve sokağın belirleyicileri, toplumsal değişim ve sonuçları |
4 | Sokağın oynağı rol ve paylaşımları, kentleşme süreci |
5 | Sokağın yaşantıları ya da yaşantıda sokak, Kentleşme ve ortaya çıkan yeni sosyal sorunlar, evsizlik |
6 | Sokak ve İnsan (Çocuklar, kadınlar, bağımlılar, çalışanlar vb) |
7 | Kurumsal ve toplum temelli hizmetler, Hükümet dışı kuruluşlar ve ilgili kurumlarla ilişkiler |
8 | Öğrenci projelerinin oluşturulması |
9 | Ara Sınav |
10 | Ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler |
11 | Sokak ve sosyal hizmet, kapsam ve içeriği |
12 | Sokak ve sosyal hizmet müdahalesi |
13 | Proje sunumları |
14 | Proje sunumları, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Acar, H., Baykara Acar, Y. (2008). Başkentin karıncaları, Astık madde işçileri. Maya akademi, Ankara. |
Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi | |
Geçtan, E. (1993). Çağdaş Yaşam ve Normal Dışı davranışlar, Remzi kitabevi. | |
Güvenç, B. (1976). Sosyal ve kültürel değişme. Hacettepe üniversitesi yayınları. | |
Işıkhan, V. (2002). Kentlerin gölgesinde yaşayan evsizler. Ankara. | |
Keleş, R. (2002). Kentleşme politikası.7. baskı, İmge kitabevi, Ankara. | |
Kıray, M. B. (2003). Kentleşme Yazıları, Bağlam Yayıncılık. | |
Oliver, M. (1993). Social work: disabled people and disabling environment. | |
Özdemir, U. (2010). Evsizlik ve Evsizlere genel Bakış. Toplum ve sosyal hizmet Dergisi, Cilt 21, sayı 2, 2.10. | |
Özdemir, U. (2011) Sistem yaklaşımı ve Sosyal Hizmet, yayınlanmamış Ders notları. | |
Payne, M. (1990). Modern Social Work Theory: A critical İntroduction. | |
Saleebey, D. (2005). The streegths perspective in social work practice. | |
Zastrow, C., Karen-Kist, A. (2010). Understanding Human Behavior and the Social Environment, Nelson-Hall Inc., Publishers, Chicago. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P8 | P10 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 4 | - | - | - | - | 1 |
Ö2 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | 4 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | - | 4 | - | 1 | - | - |
Ö5 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | - | 4 | - | - | - | 2 |
Ö6 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | 2 | - | 4 | - | 1 | - |
Ö7 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö8 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | 2 | - | 4 | - | - |
Ö9 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | - | - | - | 5 | - | - |
Ö10 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | 1 | - | - | - | 4 | - |
Ö11 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | - | - | 1 | - | 4 | - |
Ö12 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | - | - | - | - | - | 4 |
Ö13 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | - | - | - | - | - | 5 |