İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03061001 Sokak Sosyal Hizmeti 3 Güz 5 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Düz anlatım Sınıf içi tartışma Örnek vaka sunumu Literatür tarama
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur.
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ C-223 [email protected] 7460
Dersin İçeriği
Toplumsal bir çevre olarak sokak, sokaktan gözlemler, sokak sosyal hizmetinin tanımı ve kapsamı, sokak sosyal hizmetinde hedef gruplar; sokak çocuğu olgusu, sokak çocuklarının sınıflandırılması, atık madde toplayan kişiler; evsizlik, kurumsal ve toplum temelli hizmetler, önleyici sokak çalışması, örnek sokak sosyal hizmeti uygulamaları, çocuk koruma sistemlerine ilişkin ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler.
Dersin Amacı
Öğrencilerin toplumsal bir çevre olarak sokağı anlamaları, sokak sosyal hizmetine ilişkin bilgi ve sokakta yaşanan sosyal sorunların çözümüne yönelik müdahale için becerilere sahip olması amaçlanır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 3
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 2
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 3
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 2
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 3
P12 Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. 2
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1
Ö2 Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. P.1.3 1
Ö3 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. P.1.4 1
Ö4 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. P.3.1 1
Ö5 Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. P.3.2 1
Ö6 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. P.4.1 1
Ö7 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. P.4.2 1
Ö8 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. P.8.4 1
Ö9 Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. P.8.5 1
Ö10 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. P.10.1 1
Ö11 Mesleki terminolojiye hakim olma. P.10.5 1
Ö12 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. P.12.1 1
Ö13 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. P.12.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, Dersin ana çevresini tartışma, Dersle ilgili karşılıklı beklentilerin ifadesi, Ders kontratının oluşturulması
2 Sokak, ilk insandan sokağa (tarihsel, siyasal, kültürel, toplumsal değişim süreci)
3 Sokağın tarihi ve sokağın belirleyicileri, toplumsal değişim ve sonuçları
4 Sokağın oynağı rol ve paylaşımları, kentleşme süreci
5 Sokağın yaşantıları ya da yaşantıda sokak, Kentleşme ve ortaya çıkan yeni sosyal sorunlar, evsizlik
6 Sokak ve İnsan (Çocuklar, kadınlar, bağımlılar, çalışanlar vb)
7 Kurumsal ve toplum temelli hizmetler, Hükümet dışı kuruluşlar ve ilgili kurumlarla ilişkiler
8 Öğrenci projelerinin oluşturulması
9 Ara Sınav
10 Ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler
11 Sokak ve sosyal hizmet, kapsam ve içeriği
12 Sokak ve sosyal hizmet müdahalesi
13 Proje sunumları
14 Proje sunumları, dersin genel değerlendirmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Acar, H., Baykara Acar, Y. (2008). Başkentin karıncaları, Astık madde işçileri. Maya akademi, Ankara.
Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi
Geçtan, E. (1993). Çağdaş Yaşam ve Normal Dışı davranışlar, Remzi kitabevi.
Güvenç, B. (1976). Sosyal ve kültürel değişme. Hacettepe üniversitesi yayınları.
Işıkhan, V. (2002). Kentlerin gölgesinde yaşayan evsizler. Ankara.
Keleş, R. (2002). Kentleşme politikası.7. baskı, İmge kitabevi, Ankara.
Kıray, M. B. (2003). Kentleşme Yazıları, Bağlam Yayıncılık.
Oliver, M. (1993). Social work: disabled people and disabling environment.
Özdemir, U. (2010). Evsizlik ve Evsizlere genel Bakış. Toplum ve sosyal hizmet Dergisi, Cilt 21, sayı 2, 2.10.
Özdemir, U. (2011) Sistem yaklaşımı ve Sosyal Hizmet, yayınlanmamış Ders notları.
Payne, M. (1990). Modern Social Work Theory: A critical İntroduction.
Saleebey, D. (2005). The streegths perspective in social work practice.
Zastrow, C., Karen-Kist, A. (2010). Understanding Human Behavior and the Social Environment, Nelson-Hall Inc., Publishers, Chicago.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 15 15
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P4 P8 P10 P12
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 4 - - - - 1
Ö2 Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. 4 - - - - -
Ö3 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. - - - - - -
Ö4 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. - 4 - 1 - -
Ö5 Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. - 4 - - - 2
Ö6 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. 2 - 4 - 1 -
Ö7 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. - - 4 - - -
Ö8 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. - 2 - 4 - -
Ö9 Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. - - - 5 - -
Ö10 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. 1 - - - 4 -
Ö11 Mesleki terminolojiye hakim olma. - - 1 - 4 -
Ö12 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. - - - - - 4
Ö13 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. - - - - - 5