Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03060004 | Yoksulluk ve Sosyal Hizmet | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Türkiye'de yoksulluk ve eşitsizlik konularının incelendiği bu dersin içeriğinde, sosyal bir sorun olarak yoksulluk; yoksulluk sorununun belirleyicisi olarak mikro, mezzo ve makro değişkenler ve yoksulluk nedenlerinin irdelenmesi; yoksulluğun sonuçları; yoksulluğa neden olan sosyal risklerin azaltılmasında ve yoksullukla baş etmede sosyal hizmetin rolü ve Türkiye'de sosyal yardım sistemi gibi konular yer almaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilerin yoksulluk kavramını farklı boyutları ile kavramalarını, yoksulluğun nedenlerine, sonuçlarına dair fikir sahibi olmalarını ve yoksullukla mücadele konusunda sosyal hizmet uygulamalarını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 4 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 1,6 |
Ö2 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | P.3.5 | 1,6 |
Ö3 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1,6 |
Ö4 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | P.8.3 | 1,6 |
Ö5 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | P.11.2 | 1,6 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Yoksulluğun tanımlanması, tarihsel süreci |
2 | Yoksulluğu anlamlandırma ve sosyal hizmet ilişkisi |
3 | Yoksulluğa ilişkin teorik arka plan |
4 | İnsan hakları bağlamında yoksulluğun değerlendirilmesi |
5 | Refah devleti modelleri |
6 | Yoksulluğun yansımaları (mevsimlik tarım işçiliği, çocuk işçiliği,seks işçiliği-devletin kıyıları) |
7 | Ara Sınav |
8 | Yoksullukla ilgili mevzuat |
9 | Çocuk yoksulluğu ve okul sosyal hizmeti |
10 | Engelli yoksulluğu ve insan hakları yaklaşımı |
11 | Kadın yoksulluğu ve feminist sosyal hizmet |
12 | Yaşlı yoksulluğu |
13 | Türkiye'de yoksullukla mücadele politikaları ve sosyal hizmet uygulamaları |
14 | Yoksullukla mücadelede uluslararası kuruluşlar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Danış, M. Z. (2009). Türkiye'de yaşlı nüfusun yalnızlık ve yoksulluk durumları ve sosyal hizmet uygulamaları açısından bazı çıkarımlar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 67-84 |
Erdoğan, N.(ed.) (2007) Yoksulluk Halleri Türkiye'de Kent Yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri. İstanbul: İletişim. | |
Koşar, N. G. (2000) Yoksulluk ve Sosyal Yardım: Sosyal Hizmetlerde Sosyal Yardım Alanı. Ankara | |
Polat, G., İçağasıoğlu Çoban, A. (2014). Yoksulluk ve Sosyal Hizmet: Yeni Zorluklar ve Yaklaşımlar. Sosyal Çalışma Yayınları. | |
Şenses, F. (2002) Küreselleşmenin Öteki Yüzü Yoksulluk , İstanbul: İletişim. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P3 | P8 | P11 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | 5 | - | - |
Ö2 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | 4 | - | - |
Ö3 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | 5 | - |
Ö4 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | - | 4 | - |
Ö5 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | - | - | 3 |