Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03060002 | Toplum Odaklı Sosyal Hizmet | 3 | Bahar | 6 | 3+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Sosyal Hizmet Bölümü müfredatında yer alan SH322 kodlu Toplum Odaklı Sosyal Hizmet dersini almak için öğrencinin SH252 kodlu Birey Odaklı Sosyal Hizmet yahut SH321 kodlu Grup Odaklı Sosyal Hizmet derslerinden en az birini almış ve aldığı dersten başarılı olması gerekir. |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bu derste, genelci yaklaşım çerçevesinde örgüt ve topluluklarla sosyal hizmet (toplumla çalışma) uygulaması incelenir. Bu kapsamda; toplum, topluluk ve toplumsal değişim kavramları irdelenir ve toplumsal değişim kuramları tartışılır. Toplumla çalışma uygulaması kapsamında kullanılan yaklaşım ve teknikler ele alınır. ‘Toplum planlaması', ‘toplum kalkınması', ‘toplum organizasyonu'gibi makro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları her yönüyle geniş bir perspektifte incelenir.
Dersin Amacı
Bu ders öğrencilere makro (örgüt ve topluluklar) düzeyde genelci sosyal hizmet uygulaması için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı hedeflemektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 5 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 4 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 5 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 1 |
Ö4 | Mesleğinin ortak yaşam kültürüne ve sosyal bütünleşmeye verdiği önemi kavrayabilme. | P.3.3 | 1 |
Ö5 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | P.5.3 | 1 |
Ö6 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | P.7.7 | 1 |
Ö7 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | P.8.2 | 1 |
Ö8 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 1 |
Ö9 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | P.8.5 | 1 |
Ö10 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 1 |
Ö11 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma ve dersin çerçevesini tartışma. Temel kavramlar: Toplum ve topluluk |
2 | Temel kavramlar: Toplumla çalışma/toplumla sosyal hizmet/makro sosyal hizmet: Toplum kalkınması, toplum örgütlenmesi, sosyal planlama, sosyal eylem, savunuculuk |
3 | Neoliberalizm ve makro sosyal hizmet üzerine etkileri, Türkiye'de toplumla çalışma, Toplumla çalışmanın bilgi ve beceri temeli |
4 | Toplum analizi/sorun analizi/ihtiyaç analizi (I) |
5 | Toplum analizi/sorun analizi/ihtiyaç analizi (II) |
6 | Grup sunumları I |
7 | Grup sunumları II |
8 | Ara Sınav |
9 | Toplumla çalışmada iletişim ve toplum desteğini sağlamak |
10 | Toplumla çalışmada haritalama-ihtiyaç ve kaynakları eşleştirme |
11 | Dezavantajlı gruplarla çalışırken toplumun örgütlenmesi |
12 | Proje yönetimi |
13 | Toplumla çalışma örnekleri (konuk konuşmacılar) |
14 | Değerlendirme ve temel konuların üzerinden geçilmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Abukan, B. & Yıldırım, F. (2019). Kırsal Alanda Toplum Kalkınması İçin Sosyal Hizmette Kültürel Yetkinliğin Önemi. Journal of History School, 41, 1666-1681. |
Brody, R. ve Nair, M.D. (2020). Makro Sosyal Hizmet (Buz, S., Ayalp, M.C. Ceviri Editorler). Nika Yayinevi. Ankara (Sorumlu olduğunuz bölümler: Bölüm 14, 15, 16, 17, 18, 19). | |
Buz, S., Uslu, B. (2019) Türkiye'de Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Bireylerin Mesleki Eğitimi ve İstihdamı: Toplumla Sosyal Hizmet Saha Örneği. CBÜ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ Cilt:17, Sayı:1, MART. | |
Keçeci, G. (2017) Makro Sosyal Hizmet Uygulamasında Kullanılan Modeller, Teknikler ve Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rolleri. Toplum ve Sosyal Hizmet Cilt 28, Sayı 1, Nisan. | |
Yanardağ, U. (2017) Türkiye'de Sivil Toplum Örgütlerinde Çalışan Sosyal Çalışmacıların Toplumla Sosyal Çalışma Deneyimleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Hizmet Anabilim Dalı (Sorumlu olduğunuz bölüm: Sayfa 1-67) (Uzem sayfasından erişebilirsiniz) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 11 | 11 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P7 | P8 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | - | 5 | - | - | - | - |
Ö4 | Mesleğinin ortak yaşam kültürüne ve sosyal bütünleşmeye verdiği önemi kavrayabilme. | - | 5 | - | - | - | - |
Ö5 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö6 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö7 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | - | - | - | - | 5 | - |
Ö8 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | - | - | - | 5 | - |
Ö9 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | - | - | - | - | 5 | - |
Ö10 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | - | - | - | - | - | 5 |
Ö11 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | - | - | - | - | - | 5 |