Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03050002 | Grup Odaklı Sosyal Hizmet | 3 | Güz | 5 | 2+1+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru Cevap |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Özlem KARAKUŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Özlem KARAKUŞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Sosyal hizmetin mezzo düzeydeki müdahale yöntemi olan grup odaklı sosyal hizmet dersine öncelikle kavramsal ve kuramsal çerçeve ile başlanmaktadır. Bu doğrultuda grup odaklı sosyal hizmetin tanımı, amaçları ve hedefleri, grup çalışmasında varsayımlar ve asgari koşullar, grup yapısı ve türleri, grup çalışmasının aşamaları ve grup çalışmasında çeşitli klinik konulara (süreç ve içerik, şimdi ve burada, ikilemler, kendini açma vb.) yer verilmektedir. Dersin ilerleyen haftalarında grup egzersizleri, lider ve üyeler ile grup dinamikleri konuları ağırlık kazanmaktadır. Ders grup odaklı sosyal hizmet müdahalesinin yapılandırılması ve grup çalışması örnek uygulamaları ile sonlandırılmaktadır.
Dersin Amacı
Öğrencilere sosyal hizmetin müdahale yöntemlerinden biri olan grup çalışmasına dair bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 2 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 5 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 1 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö3 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö4 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1 |
Ö5 | Mesleki literatürü okuma ve yorumlama. | P.6.4 | 1 |
Ö6 | Gelişmelere açık olma ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseme. | P.7.6 | 1 |
Ö7 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 1 |
Ö8 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 1 |
Ö9 | Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. | P.10.6 | 1 |
Ö10 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1 |
Ö11 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 1 |
Ö12 | Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. | P.12.3 | 1 |
Ö13 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 1 |
Ö14 | Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. | P.12.5 | 1 |
Ö15 | Sosyal hizmet müdahalesini izleme. | P.12.6 | 1 |
Ö16 | Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. | P.12.7 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, Dersin işleyiş ve ölçme-değelendirme hakkında bilgilendirme, Grup kavramı, grupların insan yaşamında önemi ve bir sosyal hizmet müdahale yöntemi olarak grup çalışmasına genel bir giriş |
2 | Grup çalışmasının tanımı, amacı, hedefleri, türleri ve işlevi |
3 | Grup çalışması için asgari koşullar ve varsayımlar, grup yapısını oluşturma |
4 | Grup çalışmasında aşamalar ve seanslar, grup çalışmasında klinik konular-1: Süreç ve içerik, şimdi ve burada, grup dışı sosyalleşme |
5 | Grup çalışmasında klinik konular -2: Geribildirim, yüzleşme, kendini açma, transferans ve karşı transferans, aktarım ve içgörü, bıktırıcı yorumlar |
6 | Grup dinamiği ve grup egzersizleri |
7 | Ara Sınav |
8 | Grup liderliği ve grup üyeliği |
9 | Grup çalışmasında etik konular, ikilemler ve çözüm yolları |
10 | Sosyal Hizmet bakış açısıyla grup çalışmasını ve aşamalarını yapılandırma |
11 | Grup çalışması örnekleri (literatürden) |
12 | Grup çalışması örnekleri (sınıf içi uygulamadan) |
13 | Grup çalışmasının kayıt altına alınması ve rapor örnekleri |
14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: temelleri, yaklaşımları, müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Genel Merkezi Yayınları, Yayın No: 16. |
Naar, R. (1993). Grup psikoterapisine ilk adım. N.H. Şahin (Çev). Ankara: İmge Kitabevi. | |
Yalom, I. (2002). Grup psikoterapisinin teori ve pratiği. İstanbul: Kabalcı Yayınları. | |
Zastrow, C.H. (2009). Social work with groups. Brooks Cole Company: USA |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P6 | P7 | P8 | P10 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 2 | 2 | 4 | 1 | - | 2 | 2 | 4 |
Ö2 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | - | 3 | 3 | - | - | 4 | 3 | 4 |
Ö3 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | 2 | 3 | 5 | - | 2 | 3 | 3 | 5 |
Ö4 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | 2 | 3 | 5 | - | 3 | 1 | 3 | 5 |
Ö5 | Mesleki literatürü okuma ve yorumlama. | 1 | - | - | 4 | 2 | 1 | - | - |
Ö6 | Gelişmelere açık olma ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseme. | - | - | - | 3 | 3 | 1 | - | - |
Ö7 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | 3 | 3 | 1 | 1 | 5 | 2 | 4 |
Ö8 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | 2 | 2 | 4 | 3 | 1 | 3 | 5 | 4 |
Ö9 | Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. | 2 | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | 3 | 4 |
Ö10 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | 2 | 4 | 5 | - | - | 3 | 3 | 5 |
Ö11 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | 3 | 5 | 4 | - | - | 2 | 2 | 5 |
Ö12 | Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. | 2 | 3 | 5 | - | - | 4 | 4 | 5 |
Ö13 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | 1 | 2 | 5 | - | - | 4 | 3 | 5 |
Ö14 | Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. | 2 | 3 | 4 | - | - | 3 | 2 | 5 |
Ö15 | Sosyal hizmet müdahalesini izleme. | 2 | 2 | 3 | - | 2 | - | 2 | 5 |
Ö16 | Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. | 1 | 1 | 2 | - | 3 | - | 2 | 5 |