Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03050002 | Grup Odaklı Sosyal Hizmet | 3 | Güz | 5 | 2+1+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru Cevap, Atölye Çalışması |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Sosyal Hizmet Bölümü müfredatında yer alan 03050002 kodlu Grup Odaklı Sosyal Hizmet dersini almak için öğrencinin 03010001 kodlu Sosyal Refah ve Sosyal Hizmetler Tarihçesi, 03020001 kodlu Sosyal Hizmetin Temelleri yahut 03040002 kodlu Birey ve Aile Odaklı Sosyal Hizmet derslerinden en az birini almış ve aldığı dersten başarılı olması gerekir. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Sosyal hizmetin mezzo düzeydeki müdahale yöntemi olan grup odaklı sosyal hizmet dersine öncelikle kavramsal ve kuramsal çerçeve ile başlanmaktadır. Bu doğrultuda grup odaklı sosyal hizmetin tanımı, amaçları ve hedefleri, grup çalışmasında varsayımlar ve asgari koşullar, grup yapısı ve türleri, grup çalışmasının aşamaları ve grup çalışmasında çeşitli klinik konulara (süreç ve içerik, şimdi ve burada, ikilemler, kendini açma vb.) yer verilmektedir. Dersin ilerleyen haftalarında grup egzersizleri, lider ve üyeler ile grup dinamikleri konuları ağırlık kazanmaktadır. Ders grup odaklı sosyal hizmet müdahalesinin yapılandırılması ve grup çalışması örnek uygulamaları ile sonlandırılmaktadır.
Dersin Amacı
Öğrencilere sosyal hizmetin müdahale yöntemlerinden biri olan grup çalışmasına dair bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
| P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 5 |
| P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
| P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 4 |
| P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 4 |
| P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | ‘Çevresi içinde birey'yaklaşımını sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. | P.1.3 | 1,3,7 |
| Ö2 | Farklı sosyokültürel yapılara yönelik sosyal hizmet müdahalelerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.1.6 | 1,3,7 |
| Ö3 | Farklı sosyokültürel geçmişlere sahip müracaatçılarla ayrım gözetmeksizin kapsayıcı sosyal hizmet müdahaleleri yürütür. | P.3.3 | 1,7 |
| Ö4 | Kültürel çeşitliliği, kapsayıcılığı ve eşitlik ilkesini temel alan özgün sosyal hizmet uygulamaları tasarlar. | P.3.5 | 1,3,7 |
| Ö5 | Birey, aile, grup, topluluk ve toplum düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarını baskı ve ayrımcılık karşıtı sosyal hizmet yaklaşımıyla değerlendirir. | P.3.6 | 1,3,7 |
| Ö6 | İletişim ve ilişki yönetimini güçlendirecek yaratıcı mesleki stratejiler geliştirir. | P.4.5 | 1,7 |
| Ö7 | Mesleki iletişim süreçlerini ve kurduğu ilişkileri etkinlik ve sosyal hizmet etiği açısından değerlendirir. | P.4.6 | 1,7 |
| Ö8 | Mesleki uygulamalarda eleştirel düşünme becerilerini kullanarak kararlar alır. | P.5.3 | 1,7 |
| Ö9 | Etik ilkelere dayalı, duruma özgü müdahale planları tasarlar. | P.10.5 | 1,7 |
| Ö10 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalesine ilişkin temel kavramları tanımlar. | P.12.1 | 1,3,7 |
| Ö11 | Müracaatçı sistemi ile iletişim kurarak mikro, mezzo ve makro düzeyde süreci başlatma, uygulama ve kayıt altına alma becerisi gösterir. | P.12.3 | 1,3,7 |
| Ö12 | Sosyal hizmet müdahalesinin etkililiğini sistematik biçimde değerlendirir ve süreci sonlandırır. | P.12.6 | 1,3,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, Dersin işleyiş ve ölçme-değelendirme hakkında bilgilendirme, Grup kavramı, grupların insan yaşamında önemi ve bir sosyal hizmet müdahale yöntemi olarak grup çalışmasına genel bir giriş |
| 2 | Grup çalışmasının tanımı, amacı, hedefleri, türleri ve işlevi |
| 3 | Grup çalışması için asgari koşullar ve varsayımlar, grup yapısını oluşturma |
| 4 | Grup çalışmasında aşamalar ve seanslar, grup çalışmasında klinik konular-1: Süreç ve içerik, şimdi ve burada, grup dışı sosyalleşme |
| 5 | Grup çalışmasında klinik konular -2: Geribildirim, yüzleşme, kendini açma, transferans ve karşı transferans, aktarım ve içgörü, bıktırıcı yorumlar |
| 6 | Grup dinamiği ve grup egzersizleri |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Grup liderliği ve grup üyeliği |
| 9 | Grup çalışmasında etik konular, ikilemler ve çözüm yolları |
| 10 | Sosyal Hizmet bakış açısıyla grup çalışmasını ve aşamalarını yapılandırma |
| 11 | Grup çalışması örnekleri (literatürden) |
| 12 | Grup çalışması örnekleri (sınıf içi uygulamadan) |
| 13 | Grup çalışmasının kayıt altına alınması ve rapor örnekleri |
| 14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: temelleri, yaklaşımları, müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Genel Merkezi Yayınları, Yayın No: 16. |
| Naar, R. (1993). Grup psikoterapisine ilk adım. N.H. Şahin (Çev). Ankara: İmge Kitabevi. | |
| Yalom, I. (2002). Grup psikoterapisinin teori ve pratiği. İstanbul: Kabalcı Yayınları. | |
| Zastrow, C.H. (2009). Social work with groups. Brooks Cole Company: USA |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | 1 | 20 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 25 (%) |
| Sunum | 1 | 5 (%) |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 20 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 3 | 9 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Uygulama | 1 | 20 | 20 |
| Laboratuvar | 1 | 5 | 5 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 151 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,03 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P10 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | ‘Çevresi içinde birey'yaklaşımını sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Farklı sosyokültürel yapılara yönelik sosyal hizmet müdahalelerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Farklı sosyokültürel geçmişlere sahip müracaatçılarla ayrım gözetmeksizin kapsayıcı sosyal hizmet müdahaleleri yürütür. | - | 4 | - | - | - | - |
| Ö4 | Kültürel çeşitliliği, kapsayıcılığı ve eşitlik ilkesini temel alan özgün sosyal hizmet uygulamaları tasarlar. | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö5 | Birey, aile, grup, topluluk ve toplum düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarını baskı ve ayrımcılık karşıtı sosyal hizmet yaklaşımıyla değerlendirir. | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö6 | İletişim ve ilişki yönetimini güçlendirecek yaratıcı mesleki stratejiler geliştirir. | - | - | 4 | - | - | - |
| Ö7 | Mesleki iletişim süreçlerini ve kurduğu ilişkileri etkinlik ve sosyal hizmet etiği açısından değerlendirir. | - | - | 4 | - | - | - |
| Ö8 | Mesleki uygulamalarda eleştirel düşünme becerilerini kullanarak kararlar alır. | - | - | - | 4 | - | - |
| Ö9 | Etik ilkelere dayalı, duruma özgü müdahale planları tasarlar. | - | - | - | - | 4 | - |
| Ö10 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalesine ilişkin temel kavramları tanımlar. | - | - | - | - | - | 5 |
| Ö11 | Müracaatçı sistemi ile iletişim kurarak mikro, mezzo ve makro düzeyde süreci başlatma, uygulama ve kayıt altına alma becerisi gösterir. | - | - | - | - | - | 5 |
| Ö12 | Sosyal hizmet müdahalesinin etkililiğini sistematik biçimde değerlendirir ve süreci sonlandırır. | - | - | - | - | - | 5 |
