İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03041015 Sağlık ve Çevre 2 Güz 3 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Dünya Sağlık Örgütü'nün sağlık tanımı, sağlık-hastalık ve toplum, bireysel ve toplumsal sağlığın önemi, sağlığın toplumsal belirleyicileri, bulaşıcı ve salgın hastalıklar ve kontrolü, çağımızın başlıca sağlık sorunları, çevresel koşullar ve çevre sağlığı, yeşil sosyal hizmet ve sağlıklı çevre için sosyal hizmet uygulamaları
Dersin Amacı
Öğrencilere, çevrenin insan sağlığı üzerindeki olası etkilerini öğretmek çevreye duyarlı olmalarını sağlamak, çevreyi korumanın ve sağlıklı bir çevrede yaşamanın önemi konusunda farkındalık kazandırmaktır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 5
P2 İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. 3
P5 Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. 4
P7 Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. 4
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1
Ö2 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. P.1.4 1
Ö3 Sürekli iyileştirme ve sürdürülebilirlik yaklaşımına uygun hareket etme. P.2.4 1
Ö4 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. P.5.1 1
Ö5 Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. P.7.7 1
Ö6 Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. P.8.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, dersin genel çerçevesi ve dersin işleniş yöntemi hakkında bilgilendirme, sosyal hizmetin konuya bakışı, temel kavramlar (sağlık ve çevre tanımları)
2 Sağlık-hastalık ve toplum, bireysel ve toplumsal sağlığın önemi,
3 Sağlığın toplumsal belirleyicileri, bulaşıcı ve salgın hastalıklar ve kontrolü -1
4 Sağlığın toplumsal belirleyicileri, bulaşıcı ve salgın hastalıklar ve kontrolü -2
5 Sağlık ve çevre ilişkisi, sağlığı etkileyen çevresel faktörler üzerinde tartışma, sağlık çevre ilişkisinde arabulucu mekanizmalar
6 Çevre sağılığı üzerine tartışmalar
7 Ara Sınav
8 Sağlık Sosyolojisinde çevre vurgusu -1
9 Sağlık Sosyolojisinde çevre vurgusu -2
10 Yeşil sosyal hizmet alanı tanıtımı, çevresel adalet kavramı ve sağlıklı çevrede yaşama üzerine sosyal hizmet örnek sosyal hizmet uygulamaları -1
11 Yeşil sosyal hizmet alanı tanıtımı, çevresel adalet kavramı ve sağlıklı çevrede yaşama üzerine sosyal hizmet örnek sosyal hizmet uygulamaları -2
12 Öğrenci gruplarının ödev sunumu -1
13 Öğrenci gruplarının ödev sunumu -2
14 Genel değerlendirme ve eksiklerin tamamlanması
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Akdur,R.,Çöl, M.,Işık, A., İdil, A., Durmuşoğlu, M.,(1998), Halk Sağlığı. AÜTF Yayını, Ankara.
Cüceloğlu, D. (2009). İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Güler, Ç, Zobanoğlu, Z. (1994), Sosyal Çevre, Sağlık Bakanlığı. Yayınları, Ankara.
Krech, D.,Crutchfield,R. S. (1980). Sosyal Psikoloji. (Çev: Erol Güngör). İstanbul: Ötüken Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 10 20
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 121
Toplam Yük / 30 4,03
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P5 P7 P8
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 5 - - - -
Ö2 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. 5 - - - -
Ö3 Sürekli iyileştirme ve sürdürülebilirlik yaklaşımına uygun hareket etme. - 3 - - -
Ö4 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. - - 4 - -
Ö5 Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. - - - 4 -
Ö6 Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. - - - - 5