Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03040002 | Birey Odaklı Sosyal Hizmet | 2 | Bahar | 4 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Sosyal Hizmet Bölümü müfredatında yer alan kodlu 03040002 Birey Odaklı Sosyal Hizmet dersini almak için öğrencinin 03010001 kodlu Sosyal Refah ve Sosyal Hizmetler Tarihçesi yahut 03020001 kodlu Sosyal Hizmetin Temelleri derslerinden en az birini almış ve aldığı dersten başarılı olması gerekir. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Özlem KARAKUŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Özlem KARAKUŞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Sosyal hizmette mikro (bireylerle) çalışma becerileri ve genelci müdahale modeli; mesleki ilişki kurma; sözlü ve sözsüz iletişimden yararlanma; sosyal hizmet uzmanı/müracaatçı ilişkisinde temel unsurlar; müracaatçılarla görüşmede temel prensipler ve görüşme teknikleri; bireye yönelik genelci müdahalenin yapılandırılması: mikro uygulamada planlı değişme süreci, başlangıç ve değerlendirme aşaması (problem ve ihtiyaçları tanımlama- problem türleri- problem üzerinde çalışma, güçleri tanımlama, ev ve çevre ziyareti), bilgi toplama ve değerlendirme, mikro uygulamada planlama ve uygulama (amaç, hedef ve eylem adımlarını belirleme, sözleşme/anlaşma yapma), son değerlendirme, sonlandırma ve izleme aşamaları.
Dersin Amacı
Sosyal hizmet öğrencilerine mikro düzeyde sosyal hizmet müdahalesi olarak bireylerle sosyal hizmet uygulamasının esasını oluşturan bilgi, beceri ve değer temelini kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
| P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 3 |
| P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 5 |
| P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 3 |
| P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
| P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 2 |
| P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
| P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, Ders Hakkında Bilgi ve Görüş Alışverişi Sosyal Hizmette Mikro Beceriler ve Genelci Müdahale Modeli |
| 2 | Sosyal Hizmet Uygulamasında Farklılık Eleştirel ve Yansıtıcı Düşünme |
| 3 | Bireylerle Çalışma: Genelci Müdahale Modeli ve Beceriler- Görüşme Becerileri Sosyal Hizmet Uzmanı/Müracaatçı İlişkisinin Başlatılması |
| 4 | Sözlü ve Sözsüz Davranışlar, Empati Sıcaklık ve Samimiyet, Görüşmeye Başlama- Amaç ve Rolün Açıklanması Müracaatçının Anksiyetesini Azaltma- Güven ve Yeterliliği Geliştirme- Görüşmede Sessizlik-Gönüllü Olmayan Müracaatçılar |
| 5 | Görüşmelerde Soru Sorma, Yüzleştirme, Doğrudan ve Dolaylı Sorular Sorma Müracaatçının Güçlerine Vurgu Yapma |
| 6 | Mikro Uygulama Perspektifinde Başlangıç ve Değerlendirme Aşaması: Problem ve Konuları Tanımlama- Problem Türleri |
| 7 | Problemleri Öncelik Sırasına Göre Sıralama- Müracaatçının Güçlerini ve Sınırlarını Tanımlama- Bilgi Toplama-Ev ve Çevre Ziyareti |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Planlama Aşaması, Amaç Belirleme ve Anlaşma Yapma |
| 10 | Mikro Uygulamada Değerlendirme-Sonlandırma ve İzleme Aşaması |
| 11 | Mikro Düzeyde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolleri |
| 12 | Mikro Düzeyde Kayıt Tutma ve Raporlaştırma, Sosyal İnceleme Raporu ve Diğer Raporlar |
| 13 | Mikro Düzeyde Kayıt Tutma ve Raporlaştırma, Sosyal İnceleme Raporu ve Diğer Raporlar |
| 14 | Genel Tartışma ve Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Boyd Webb, N. (2017). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması, Çeviri Editörü: Ercüment Erbay, Nika Yayınevi – 54, 1. Baskı Eylül 2017, ANKARA |
| Butler, I. Social Work with Children and Families. Jessica Kingsley Publishers, Philadelphia, PA,USA,2004. | |
| Dökmen, Üstün. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık ve Mat. Sanayi Ticaret AŞ. | |
| Kadushin, Alfred ve Goldie Kadushin (2015). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri, 1. Baskı, Çeviri Editörleri: Özlem Karakuş ve Yalçın Özdemir, Ankara: Nika Yayınevi. | |
| Kirst-Ashman, Karen K. ve Hull, Grafton H. (2018). Understanding Generalist Practice. Eighth Edition, Cengage Learning. Boston. | |
| Shefor ,B.W. ve Horejsi, C.R.(2002). Sosyal Hizmet uygulaması İçin Teknikler ve Rehberler. Altıncı Baskı. Boston: Pearson Education. | |
| Sosyal politika ve kamu bileşenleriyle sosyal hizmet. (2013). H. Acar, N. Negiz, E.Akman (yayına hazırlayanlar). Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım Eğitim ve Danışmanlık. | |
| Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. A. Aykara ve diğerleri (çevirenler). Ankara: Nika Yayınevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Uygulama | 3 | 6 | 18 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 2 | 6 | 12 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
