Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03040001 | İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre II | 2 | Bahar | 4 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım. Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bu ders ‘İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre -1 dersinin devamı niteliğinde olup derste; bireyin içinde yaşadığı, aileler, gruplar, örgütler, kurumlar, topluluk ve toplumlar gibi sosyal sistemlerin etkileşimi çerçevesinde, insanın yaşan döngüsünde biyopsikososyal açılardan gelişimini kapsayan gençlik, yetişkinlik ve yaşlılık dönemleri incelenir. Bu gelişimsel dönemlerdeki sorun ve ihtiyaçlar sosyal hizmet müdahalesi ile ilişkilendirilir. Dersin ilerleyen bölümlerinde ırk, etnik, kültürel ve sosyoekonomik farklılıklar; cinsiyet, yaş ve cinsel oryantasyon, çeşitlilik; sosyal çevrede güçler ve stres faktörleri konularına yer verilir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sosyal sistemler içinde gerçekleşen insan davranışı ve gelişimini insan davranışı ve sosyal çevre -1 dersinin devamı niteliğinde incelemeye genç yetişkinlik döneminden başlayarak, yaşlılık dönemine ve ölüme kadar olan yaşam döngüsü boyutlarıyla incelemek ve sosyal hizmet uygulamalarına ilişkin kuramsal alt yapı sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1,6 |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 1,6 |
Ö3 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | P.1.3 | 1,6 |
Ö4 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1,6 |
Ö5 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 1,6 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin gözden geçirilmesi |
2 | Genç yetişkinlik dönemi (kuramsal arka plan, biyolojik gelişim) |
3 | Genç yetişkinlik dönemi (Psikososyal gelişim) |
4 | Aile yaşam döngüsü, eş seçimi, evlilik |
5 | Orta yaş dönemi (Biyolojik ve psikolojik gelişim) |
6 | Orta yaş dönemi (Sosyal gelişim) |
7 | Ara sınav |
8 | Yaşlılık dönemi (Kuramsal arka plan, biyolojik gelişim) |
9 | Yaşlılık dönemi (Psikososyal gelişim) |
10 | Ölüm, ölüm beklentisi, ölüm kaygısı, yas süreci, yetiyitimi |
11 | Toplumsal roller, kimliğin kültürel boyutu, toplumsal cinsiyet |
12 | Stres yönetimi, aile içi iletişim |
13 | Aile danışmanlığının insan davranışı ile ilişkisi |
14 | Sosyal psikoloji bakış açısıyla insan davranışının incelenmesi, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi |
Tarhan, N. (2016). Toplum Psikolojisi Sosyal Şizofreniden Toplumsal Empatiye. Timaş Yayınları. | |
Tolan, B. İ. ve Batmaz G. (1991). Sosyal Psikoloji. Ankara: Adım Yayıncılık. | |
Yanardağ, U., Zubaroğlu Yanardağ, M. (2019). Yaşlılık ve Sosyal Hizmet. Nika Yayıncılık |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 27 | 27 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P12 |
---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 5 | - |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | 4 | - |
Ö3 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | 5 | - |
Ö4 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 5 | - |
Ö5 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | - | 3 |