Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03030001 | İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yok |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Zeynep Elif TUNÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Zeynep Elif TUNÇ | C-132 | [email protected] | 7977 |
Dersin İçeriği
Bu derste öncelikle genel sistem teorisi ve ekolojik perspektife dayalı olarak insan davranışı ve sosyal çevre üzerine analiz yapılır, çevresi içinde birey yaklaşımına açıklık getirilir. Daha sonra bireyin içinde yaşadığı, aileler, gruplar, örgütler, kurumlar, topluluk ve toplumlar gibi sosyal sistemlerin etkileşimi çerçevesinde, insanın yaşam döngüsünde biyopsikososyal açılardan gelişimini kapsayan gelişim kuramlarına geçilir. Bu kuramlara dayalı olarak insanın bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine ilişkin biyopsikososyal gelişimi incelenir. Bu gelişimsel dönemlerdeki sorun ve ihtiyaçlar, risk faktörleri ve koruyucu faktörler sosyal hizmet müdahalesi ile ilişkilendirilir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin yaşam döngüsü içinde bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerinde insan davranışının gelişim aşamalarını, yansımalarını anlamalarını ve davranışı etkileyen faktörleri sosyal hizmet uygulamalarıyla bütünleştirerek kavramalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
| P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 4 |
| P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
| P9 | Meslektaşlar ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. | 3 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İnsan davranışı ve sosyal çevrenin sosyal hizmet bakış açısıyla önemine giriş |
| 2 | Bebeklik ve çocukluk dönemi (biyolojik ve psikolojik gelişim) (hamilelik, bebeğin anne karnında gelişimi, etkileyen faktörler) |
| 3 | Bebeklikte ve çocuklukta sosyal gelişim (bilişsel gelişim, zeka, Gardner'ın çoklu zeka kuramı, Piaget'nin bilişsel gelişimi, Erickson'ın psikososyal gelişimi) |
| 4 | Bebeklikte ve çocuklukta sosyal gelişim (Bağlanma kuramı ve yansımaları, Aile yapısı, okul çevresi, kişilik gelişimi) |
| 5 | Ergenlik döneminde biyolojik ve psikolojik gelişim (beden görünümündeki değişimler, erken ve geç olgunlaşma, yeme bozuklukları) |
| 6 | Ergenlik döneminde sosyal gelişim (duygusal gelişim, aileden bağımsızlaşma, ahlak gelişimi, meslek seçimi, evlilik) |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | İnsan davranışını ve sosyal çevreyi anlamada sosyal hizmet yaklaşımları (sistem kuramı, ekolojik yaklaşım, bilişsel yaklaşım, sosyal inşacılık, krize müdahale, çözüm odaklı yaklaşım gibi) |
| 9 | Benliğin tanımlanması ve anlaşılması, manevi yetkinlik |
| 10 | Grup çalışması, grup etkileşiminin anlaşılması, grup aidiyeti ile insan davranışının şekillenmesi üzerine tartışma |
| 11 | Önyargı, etiketleme ve damgalama |
| 12 | Atılganlık eğitimi, sosyal risklere karşı çocukların ve ergenlerin eğitilmesi |
| 13 | Toplumsal cinsiyet ve ırkçılık; Kültürün davranışlar üzerine etkisi |
| 14 | Sağlık sosyolojisinin insan davranışı üzerindeki etkisi, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi |
| Delgado, S. V., Strawn, J. R., Pedapati, E. V. (2017). Çocuk ve Ergenler İçin Çağdaş Psikodinamik Psikoterapi: Öznelliklerarasılık İle Sinirbilimi Bütünleştirmek (Hilal Akekmekçi, Ufuk Tura, Renan Kahyaoğlu Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. | |
| Gander, M. ve Harry W. G. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Onur, Bekir. 1 .Ankara: İmge Kitabevi. | |
| Tarhan, N. (2016). Toplum Psikolojisi: Sosyal Şizofreniden Toplumsal Empatiye. Timaş Yayınları. | |
| Tolan, B. İ. ve Batmaz G. (1991). Sosyal Psikoloji. Ankara: Adım Yayıncılık. | |
| Zastrow, C. ve Kirst-Ashman, K. (2016). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre 1., Nika Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 2 | 11 | 22 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 3 | 4 | 12 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 121 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,03 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
