İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03020001 Sosyal Hizmetin Temelleri 1 Bahar 2 3+0+0 6 6
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, soru ve cevap, tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN - [email protected]
Dersin İçeriği
Bir bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin tanımı, kuramsal ve felsefi temelleri; sosyal hizmetin amacı ve odağı. Sosyal hizmetin diğer bilimlere göre ayırt edici özellikleri ve fonksiyonları; sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temeli, sosyal hizmet müdahale yöntemleri, sosyal hizmette çağdaş kuramlara bakış, genelci sosyal hizmet yaklaşımı
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilerin bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin felsefesi, değerleri, bilgi temeli, işlevleri, sosyal hizmet uzmanlarının rol ve fonksiyonlarını tanımalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 3
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 3
P5 Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. 4
P7 Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. 2
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 3
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1
Ö2 Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. P.3.2 2
Ö3 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. P.5.1 2
Ö4 Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. P.7.7 1,3
Ö5 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. P.8.1 1,2,3
Ö6 Mesleki terminolojiye hakim olma. P.10.5 1
Ö7 Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. P.10.7 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, dersin işlenişi hakkında bilgilendirme, kavramlara yeniden bakış: sosyal hizmetler, sosyal hizmet, sosyal refah ve sosyal yardım
2 Sosyal hizmet tanımları, sosyal hizmetin odağı, amacı, hedefi ve ayırt edici özellikleri
3 Sosyal hizmetin mesleki temelleri: sistematik teori, otorite, toplum yaptırımı, mesleki ahlak ve meslek kültürü
4 Sosyal hizmetin (eklektik) bilgi temeli
5 Sosyal hizmette etik ilkeler ve değerler
6 Sosyal hizmetin beceri temeli
7 Ara Sınav
8 Sosyal hizmette mesleki işlevler ve mesleki roller
9 Sosyal hizmet müdahalesi ve müdahale yöntemleri
10 Sosyal hizmet uygulama alanları ve uygulama esasları
11 Sosyal hizmet eğitimi ve eğitimde genelci sosyal hizmet yaklaşımı
12 Sosyal hizmette kritik konular (kültürel çeşitlilik, toplumsal cinsiyet, dışlanma, baskı karşıtı uygulamalar, yönetişim) (I)
13 Sosyal hizmette kritik konular (kültürel çeşitlilik, toplumsal cinsiyet, dışlanma, baskı karşıtı uygulamalar, yönetişim) (II)
14 Dünyada ve Türkiye'de sosyal hizmetin genel görüntüsü ve yapısal sorunları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Alptekin, K. (2012). Sosyal hizmetin temelleri dersi için hazırlanmış ders notları. Konya: KTO Karatay Üniversitesi, İİBF Sosyal Hizmet Bölümü.
Çengelci E. (1996). Cumhuriyet Türkiye'sinde sosyal hizmetlerin örgütlenmesi. Ankara: Şafak Matbaacılık Ltd. Şti.
Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: temelleri, yaklaşımları, müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Genel Merkezi, Yayın No: 16.
Kongar, E. (1972). Sosyal çalışmaya giriş. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları.
Kut, S. (1988). Sosyal hizmet mesleği nitelikleri, temel unsurları, müdahale yöntemleri. Ankara.
Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. A. Aykara ve diğerleri (çevirenler). Ankara: Nika Yayınevi.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 3 8 24
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 1 10 10
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 2 8 16
Toplam İş Yükü: 168
Toplam Yük / 30 5,60
Dersin AKTS Kredisi: 6
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P5 P7 P8 P10
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 5 2 - 2 - -
Ö2 Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. 4 5 2 - - 3
Ö3 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. - 2 5 2 1 -
Ö4 Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. 1 2 2 4 3 -
Ö5 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. - 2 2 1 5 2
Ö6 Mesleki terminolojiye hakim olma. 2 1 - 2 2 -
Ö7 Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. 3 4 2 5 2 -