Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03010002 | Sosyolojiye Giriş | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Abdullah TOPCUOĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Abdullah TOPCUOĞLU | C-129 | [email protected] | 7954 |
Dersin İçeriği
Sosyal bilim ve sosyoloji kavramları; sosyolojik düşün(ebil)me; sosyolojinin kurucuları; sosyolojinin gelişmesine katkı sağlayan çağdaş düşünürler; sosyal tabakalaşma, sınıf yapısı ve sosyal eşitsizlikler; sosyal kontrol biçimleri; toplumsal değişme, gelişme ve çözülme, toplumsal rol ve statü; modern toplum – post-modern toplum özellikleri, güncel eğilim ve gelişmelerin etkileri altındaki ekonomi ve iş hayatı, aile ve evlilik, akrabalık, eğitim gibi temel sosyal kurumların daha geniş bir bütün içinde değerlendirerek ele alınması.
Dersin Amacı
Öğrencilerin içinde bulundukları sosyal çevreyi, toplumsal farklılıklar temelinde anlamlandırmalarını sağlamak ve öğrencilere toplumsal yapının bileşenleri, toplumsal değişim gibi konularda sosyal hizmet uzmanının sahip olması gereken sosyolojik perspektif kazandırmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
| P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 5 |
| P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sosyokültürel çevre, insan davranışı ve kültürel yeterlilik kavramlarını tanımlar. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | İnsan ile sosyal çevresi arasındaki ilişkinin bireysel ve toplumsal düzeydeki önemini açıklar. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | Farklılık, çeşitlilik, kültürel yeterlilik ve kültürlerarası iletişim kavramlarını tanımlar. | P.3.1 | 1 |
| Ö4 | Eleştirel düşünme, sosyal refah ve çevresel adalet kavramlarını tanımlar. | P.5.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, ders anahattı ve dersin ölçme değerlendirme sisteminin tanıtılması, Sosyoloji nedir? Sosyolojik düşünmenin önemi, sosyal hizmet eğitiminde sosyolojinin yeri ve önemi |
| 2 | Temel kavramlar: Toplum, toplumsallaşma, toplumsal yapı, toplumsal değişme, toplumsal kurum |
| 3 | Toplumsal yapı ve toplumsal ilişkiler (1): Alt yapı ve üst yapı öğeleri, toplumsal statüler ve roller, toplumsal değerler, toplumsal normlar ve toplumsal kontrol |
| 4 | Toplumsal değişme: Temel kavramlar (evrim, ilerleme, gelişme, değişme, inkılap, ihtilal vb.), Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörler, toplumsal değişme tipleri, toplumsal gelişme ve çözülme |
| 5 | Toplumsal değişme: Temel kavramlar (evrim, ilerleme, gelişme, değişme, inkılap, ihtilal vb.), Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörler, toplumsal değişme tipleri, toplumsal gelişme ve çözülme |
| 6 | Sosyolojinin kurucuları ve kuramları ( Comte, Durkheim, Marx ve Weber) |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Modern Sosyolojik Kuramlar: Yapısal Fonksiyonel Kuram, Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşimci Kuram, Feminist Kuram |
| 9 | Toplumsal gruplar ve grup dinamiği |
| 10 | Sınıf, tabakalaşma ve eşitsizlikler |
| 11 | Modernleşme ve Post modernite |
| 12 | Değişen dünya (1): Dijitalleşen yaşam ve küreselleşme, nüfus artışı ve ekolojik bunalım |
| 13 | Değişen dünya (2): Dijitalleşen yaşam ve küreselleşme, nüfus artışı ve ekolojik bunalım |
| 14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | FICHTER, Joseph H., (2002), Sosyoloji Nedir?, (Çev. Prof.Dr. Nilgün ÇELEBİ), Anı Yayıncılık, Ankara. |
| ZENCİRKIRAN, Memet (2020), Sosyoloji, 9. Baskı, Dora Yayınları, Bursa. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 52 | 52 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sosyokültürel çevre, insan davranışı ve kültürel yeterlilik kavramlarını tanımlar. | 5 | - | - |
| Ö2 | İnsan ile sosyal çevresi arasındaki ilişkinin bireysel ve toplumsal düzeydeki önemini açıklar. | 4 | - | - |
| Ö3 | Farklılık, çeşitlilik, kültürel yeterlilik ve kültürlerarası iletişim kavramlarını tanımlar. | - | 5 | - |
| Ö4 | Eleştirel düşünme, sosyal refah ve çevresel adalet kavramlarını tanımlar. | - | - | 4 |
