Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03010001 | Sosyal Refah ve Sosyal Hizmet Tarihçesi | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 6 | 6 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım Sınıf içi tartışma Soru-cevap |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Doğa BAŞER |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Doğa BAŞER | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Öğrencileri Dünya'da ve Türkiye'de sosyal hizmet disiplini ve mesleğinin tarihsel kökenleri hakkında bilgilendirmeye yönelik olan bu ders, kronolojik sıralama içerisinde sosyal refah kurumunun gelişimini, yapısını ve işleyişini incelemekte ve sosyal hizmet mesleğinin Batı Avrupa'da, ABD'de ve Türkiye'deki oluşumunu ele almaktadır.
Dersin Amacı
Öğrencileri sosyal refah ve sosyal hizmete ilişkin temel kavramlar hakkında bilgilendirmek suretiyle bir disiplin ve meslek olarak hizmetin tarihsel gelişimi ve felsefi temelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 2 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 3 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 3 |
P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 3 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1,2 |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 1,3 |
Ö3 | Mesleğinin ortak yaşam kültürüne ve sosyal bütünleşmeye verdiği önemi kavrayabilme. | P.3.3 | 1,2,3 |
Ö4 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | P.5.1 | 1 |
Ö5 | Sosyal hizmet alanındaki güncel bilgilere ulaşma, bu bilgileri değerlendirme ve kendi alanında kullanma. | P.7.5 | 1 |
Ö6 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | P.7.7 | 1 |
Ö7 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö8 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | P.10.5 | 1 |
Ö9 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | P.10.7 | 1 |
Ö10 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | P.11.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, dersin genel işlenişi ile ilgili tartışma, Sosyal hizmet ile ilgili temel kavramlar (1): İlgi, ihtiyaç, yoksunluk, sosyal yardım, sosyal işlevsellik, iyilik hali |
2 | Sosyal refah sosyal hizmet ilişkisi: sosyal refah, sosyal refah politikası, sosyal hizmetler, sosyal refah sosyal hizmet ilişkisi |
3 | Batıda Sosyal hizmet mesleğinin doğuşu 1): İtalya'da başlayan rönesans ve reform hareketleri, İngiltere'de yoksullar yasası (1648), liberalist devlet ve burjuva sınıfının doğuşu Almanya'da işçi ayaklanmaları (1848) ve Sanayi Devrimi |
4 | Batıda Sosyal hizmet mesleğinin doğuşu 2: Sosyalizm ve sosyal devletin doğuşu, İngiltere'de yeni yoksullar yasası (1834), Bismark'ın sosyal sigorta uygulaması, ilk mesleki örgütler ve uygulamaları: 1) Hayırseverlik Organizasyon Topluluğu (Charity Organization Society) 2) Yerleşim Yeri (Settlement House) |
5 | Batıda Sosyal hizmet mesleğinin doğuşu 3: Kadın öncüler (Alice Salomon, Mary Richmond, Hane Adams, Eglantyne Jebb. Dünyada Sosyal Hizmet eğitiminin başlaması ve öncü gelişmeler |
6 | Dünyada refah sistemlerinde gelişmeler: Keynes'in müdahaleci devlet doktirini, Roosvelt sosyal güvenlik yasası, Beveradge Raporu, Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi'nin yayınlanması, Liberal devletten refah devletine geçiş ve sosyal hizmetlerin tüm topluma yayılması |
7 | Ara Sınav |
8 | Klasik Osmanlı Döneminde sosyal hizmetlerin örgütlenmesi ve sunumu |
9 | Modern Osmanlı Döneminde sosyal hizmetlerin örgütlenmesi ve sunumu |
10 | Türkiye'de sosyal hizmetlerin tarihsel gelişimi (1): Cumhuriyet döneminde sosyal hizmetler |
11 | Türkiye'de sosyal hizmetlerin tarihsel gelişimi (2): 1961 Anayasası, sosyal devlet ilkelerinin kabulü, Sosyal Hizmetler Genel Müdürlüğünün Kuruluşu ve sosyal hizmet eğitiminin başlaması 1980'li yılların başına kadar yaşanan gelişmeler |
12 | Türkiye'de sosyal hizmetlerin tarihsel gelişimi (3): 2000'li yılların ortalarına kadar yaşanan gelişmeler, sosyal politika ve sosyal hizmetlerin sunumunda değişimler. |
13 | Türkiye'de sosyal hizmetlerin tarihsel gelişimi (3): Yakın tarihte sosyal hizmetler alanında ve sosyal hizmet eğitiminde kaydedilen gelişmeler |
14 | Dünyada ve Türkiye'de sosyal refah devletinin ve sosyal hizmet mesleğinin geleceğine dair tartışmalar, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Acar, H. Çamur Duyan, G. (2003). Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14(1); 1-19. |
Atasü Topcuoğlu, R. ve Akbaş, E. (2009). Küreselleşme Sürecinde Daralan Sosyal Haklar Ve Türkiye'de Sosyal Hizmet Sunumunda Yaşanan Dönüşümün Kuramsal ve Politik Çerçevesi. Uluslararası Sosyal Haklar Sempozyumu Bildiri Kitabı, Akdeniz Üniversitesi Yayını: Antalya. | |
Cılga, İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye'de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16 | |
Çengelci, E. (1996). Cumhuriyet Türkiye'sinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi Ankara. | |
Karataş, K. (1999). "Sosyal Refah: Kavramsal Boyutu Gelişimi ve Nitelikleri", Yaşam Boyu Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. | |
Kongar, E. (1972). Sosyal Çalışmaya Giriş. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları | |
Kut, S. (1988). Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri. Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 12 | 36 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 180 | ||
Toplam Yük / 30 | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P7 | P8 | P10 | P11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 2 | - | 1 | 3 | - | - | - |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | 3 | 2 | 1 | 1 | - | - | - |
Ö3 | Mesleğinin ortak yaşam kültürüne ve sosyal bütünleşmeye verdiği önemi kavrayabilme. | 1 | 3 | 2 | 3 | - | 1 | - |
Ö4 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | - | 1 | 5 | 1 | - | 1 | - |
Ö5 | Sosyal hizmet alanındaki güncel bilgilere ulaşma, bu bilgileri değerlendirme ve kendi alanında kullanma. | 1 | 2 | - | 4 | - | - | - |
Ö6 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | - | 2 | 1 | 4 | - | - | - |
Ö7 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | 2 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 |
Ö8 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | 2 | 1 | - | 3 | 1 | - | - |
Ö9 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | - | - |
Ö10 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | 3 | 2 | 2 | 2 | - | - | 4 |