Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99300005 | Sosyal Antropoloji | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Ön koşul bulunmamaktadır. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr.Arş.Gör. Emre AKTÜRK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr.Arş.Gör. Emre AKTÜRK | C-131 | [email protected] | 7238 | Salı 15.00-16.00 |
Dersin İçeriği
Ders, sosyal antropolojinin disipliner kökenlerini ele alan tarihsel ve kuramsal bir girişle başlamaktadır. Antropolojinin temel kavramları, alt dalları ve sosyal antropolojinin gelişimi üzerinde durulacaktır. Ardından, sosyal antropolojide öne çıkan teoriler ve kuramcılar, saha araştırması yöntemleri ve katılımlı gözlem teknikleri detaylı olarak işlenecektir. Dersin ilerleyen haftalarında, kültür kavramı, sosyal antropoloji ile din arasındaki ilişki ve dünyadan çeşitli sosyal antropoloji çalışmaları incelenecektir. Türkiye'de antropolojinin tarihçesi ve örnek sosyal antropoloji araştırmaları ele alınarak yerel bağlamda disiplinin gelişimi değerlendirilecektir. Son olarak, sosyal antropolojinin geleceği tartışılarak, öğrencilerin disipline dair eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Amacı
Bu ders, öğrencilerin sosyal antropolojinin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve araştırma yöntemlerini öğrenmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, sosyal antropolojinin farklı teorik yaklaşımları, saha araştırmalarında kullanılan yöntemler ve dünya genelinden çeşitli kültürel örnekler ele alınarak disiplinin analitik çerçevesi sunulacaktır. Ayrıca, Türkiye'deki antropoloji çalışmaları incelenerek, sosyal antropolojinin ülkemizdeki gelişimi ve uygulanabilirliği tartışılacaktır. Öğrencilerin, kültürel çeşitliliği anlamaları, toplumsal yapıları karşılaştırmalı olarak değerlendirmeleri ve antropolojik bakış açısını gündelik hayat bağlamında yorumlamaları hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. | 3 |
| P9 | Psikoloji ile ilgili güncel medyada yer alan bilgileri, kültürler arası yazınları eleştirel düşünme ve yaratıcı okuryazarlık becerisiyle analiz ve sentez eder. | 3 |
| P10 | Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. | 4 |
| P13 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. | P.2.4 | 1 |
| Ö2 | Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. | P.5.2 | 1 |
| Ö3 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder. | P.10.2 | 1 |
| Ö4 | Kültüre özgü pratik çözümleri üretir ve bu çözümleri topluma hizmet kapsamında uygular. | P.10.3 | 1 |
| Ö5 | Kültüre özgü faktörleri analiz eder ve pratik çözümleri bu faktörlere göre şekillendirir. | P.10.4 | 1 |
| Ö6 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.13.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Antropolojiyi Hazırlayan Ön Fikirler |
| 2 | Antropolojinin Tanımı, Alt Dallarının Tanıtılması ve Sosyal Antropolojiye Giriş |
| 3 | Sosyal Antropolojinin Tarihçesi |
| 4 | Sosyal Antropolojide Kuramlar Kuramcılar I |
| 5 | Sosyal Antropolojide Kuramlar Kuramcılar II |
| 6 | Antropolojik Bakış Açısı, Kullanılan Yöntem ve Teknikler |
| 7 | Sosyal Antropolojide Alan Araştırması ve Katılımlı Gözlem |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Sosyal Antropoloji ve Kültür |
| 10 | Dünyadan Örneklerle Sosyal Antropoloji Çalışmaları |
| 11 | Sosyal Antropoloji ve Din |
| 12 | Türkiye'de Antropolojinin Tarihçesi |
| 13 | Türkiye'de Örnek Sosyal Antropoloji Çalışmaları |
| 14 | Sosyal Antropolojinin Geleceği |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Bates, D. G. (2009). 21. yy'da Kültürel Antropoloji. Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
| Özbudun, S., Şafak, B., & Altuntek, N. S. (2016). Antropoloji: kuramlar kuramcılar. Dipnot Yayınları. | |
| Çiğdem, A. (2012). Aydınlanma düşüncesi. İletişim Yayınları. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 22 | 22 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P5 | P10 | P13 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. | 3 | - | - | - |
| Ö2 | Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. | - | - | - | - |
| Ö3 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder. | - | - | - | - |
| Ö4 | Kültüre özgü pratik çözümleri üretir ve bu çözümleri topluma hizmet kapsamında uygular. | - | - | 4 | - |
| Ö5 | Kültüre özgü faktörleri analiz eder ve pratik çözümleri bu faktörlere göre şekillendirir. | - | - | 4 | - |
| Ö6 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | - | - |
