İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03181025 Psikolojik Testler II 4 Bahar 8 3+0+0 3 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Dr. Petek BİLİM ARIKAN
Dersi Veren(ler) Dr. Petek BİLİM ARIKAN
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Psikolojik Değerlendirmeye Giriş: Klinik Psikolojide değerlendirme teknikleri Psikolojik Değerlendirmeye Giriş: Klinik Psikolojik testlerde geçerlik ve güvenirlik Klinik Değerlendirme Görüşmesi Projektif Testler: Rorscach Mürekkep Lekeleri Testi – Kuramsal Bilgiler Projektif Testler: Rorscach Mürekkep Lekeleri Testi – Uygulamaya yönelik bilgiler Projektif Testler: Tematik Algı Testi – Kuramsal Bilgiler Projektif Testler: Tematik Algı Testi – Uygulamaya yönelik bilgiler Projektif Testler: Çizim Testleri Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Kuramsal bilgiler Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Profil çıkartma Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Rapor yazma Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Uygulama Klinik psikolojik testlerde rapor yazımı, sonuçların paylaşımı ve etik kurallar
Dersin Amacı
Hem normal davranışların sınıflandırılmasında kullanılan testler (zeka ve kişilik testleri) hem de psikolojik rahatsızlıkları belirlemede ve psikopatolojiyi ayırt etmede kullanılan objektif (Depresyon ve kaygı ölçekleri, vb.) ve projektif testler (TAT) bu ders kapsamında tanıtılacaktır. Alanda sıklıkla kullanılan testlerin uygulanması ve test raporlarının yazılması bu ders kapsamında planlanmaktadır. Ayrıca, psikolojik testlerin temel psikometrik özellikleri (geçerlik, güvenirlik, normlar, uyarlama, vb.) tanıtılacaktır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. 4
P6 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen yetkinlik/yeterlilik, yararlı olmak ve zarar vermemek, sorumluluk, dürüstlük, insan haklarına saygı ve ayrımcılık yapmama etik ilkelerine bağlı kalır. 5
P12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. P.1.3 1
Ö2 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. P.6.1 1
Ö3 Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. P.6.2 1
Ö4 Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. P.6.3 1
Ö5 Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. P.12.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Gelişimsel testler-Gessel gelişim figürleri testi
2 Ankara Gelişim Testleri Envanteri- Peabody resim kelime testi
3 Zeka testleri-Cattel zeka testi, Raven matriks IQ testi
4 Stanford-Binet zeka testi
5 Stanford-Binet zeka testi
6 Wechsler çocuklar için zeka testi
7 Wechsler çocuklar için zeka testi
8 Vize
9 Kişilik testleri
10 Kişilik testleri
11 Kaygı ölçekleri
12 Pierre Harris çocuklar için öz-kavram ölçeği
13 Ebeveyn davranışını değerlendirme ölçeği (EDDÖ)
14 Edwards kişisel tercih envanteri
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Öner, N. (1997). Türkiye'de Kullanılan Psikolojik Testler. Boğaziçi Yayınları: İstanbul Cohen, RJ & Swerdlik, ME. (2015). Psikolojik test ve değerleme. (Çev. Ed. Ezel Tavşancıl).
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 1 24 24
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 32 32
Diğer 14 4 56
Toplam İş Yükü: 154
Toplam Yük / 30 5,13
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P6 P12
Ö1 Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. 4 - -
Ö2 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. - 5 -
Ö3 Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. - 5 -
Ö4 Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. - 4 -
Ö5 Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. - - 4