Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03170018 | Psikolojide Etik İlkeler | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Kamil TUZGÖL |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Kamil TUZGÖL | C-125 | [email protected] | 7840 |
Dersin İçeriği
Düzeltici ve pozitif etik Etik davranışın temelleri Etik yaklaşımların mesleki davranış ve standartlara uygulanması Etik sorunlar karşısında karar verme Mesleki beceri, yeterlilik ve etik Mesleki sınırlar ve etik Gizlilik, kayıtların korunması ve etik Tehlikeli davranışlar ve etik Mesleki sorunlar ve etik Adli psikoloji ve etik Değerlendirme ve etik Psikoterapi sürecinde özel konular ve etik
Dersin Amacı
Bu derste psikoloji araştırma ve uygulama alanlarında etik ilkeler, kurallar ve problemler ele alınmaktadır. Araştırma, eğitim, terapi ve değerlendirme alanlarında etik ihlallerin, ikilemlerin tanımlanması ve çözümlenmesine yönelik bilgi ve becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P6 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen yetkinlik/yeterlilik, yararlı olmak ve zarar vermemek, sorumluluk, dürüstlük, insan haklarına saygı ve ayrımcılık yapmama etik ilkelerine bağlı kalır. | 3 |
| P7 | Mesleki konulara ait saha uygulamalarını yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda kişisel ve mesleki gelişimine katkı sağlayan eğitim, atölye, konferans, sempozyum, seminer vb. etkinlikler ile destekler. | 3 |
| P10 | Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. | P.6.1 | 1 |
| Ö2 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | P.6.2 | 1 |
| Ö3 | Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. | P.6.3 | 1 |
| Ö4 | Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. | P.6.4 | 1 |
| Ö5 | Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. | P.6.5 | 1 |
| Ö6 | Dürüstlük ve ayrımcılık yapmama ilkelerini birleştirerek etik bir yaklaşım oluşturur. | P.6.6 | 1 |
| Ö7 | İnsan haklarına saygı ve sorumluluk ilkelerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.6.7 | 1 |
| Ö8 | Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. | P.7.1 | 1 |
| Ö9 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | P.10.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Etik kavramı, yaşam ve mesleki uygulamalarda etik |
| 2 | Etik kuramları |
| 3 | Etik problemlerin bileşenlerinin incelenmesi |
| 4 | EFPA ve TPD etik ilkelerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi |
| 5 | EFPA ve TPD etik ilkelerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi |
| 6 | EFPA ve TPD etik ilkelerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi |
| 7 | Arasınav |
| 8 | TPD özel alanlarda etik kurallar |
| 9 | TPD özel alanlarda etik kurallar |
| 10 | TPD özel alanlarda etik kurallar |
| 11 | Etik problemlerin tanımlanması, problem çözüm aşamaları |
| 12 | Etik problemlerde çözüm tartışma ve uygulama |
| 13 | Öğrenci sunumları |
| 14 | Öğrenci sunumları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Knapp, S.J. & Vande Creek, L.D. (2010). Psikologlar İçin Pratik Etik: Pozitif Yaklaşım. Çev.: M. Yılmaz, T.F. Karahan, S.B. Çelik, M.E. Sardoğan. (Orijinali, APA, 2006) Ankara: Mentis Yayıncılık. Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği, TPD, 2014 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü: | 112 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,73 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P6 | P7 | P10 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. | 3 | - | - |
| Ö2 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | 3 | - | - |
| Ö3 | Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. | 3 | - | - |
| Ö4 | Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. | 3 | - | - |
| Ö5 | Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. | 3 | - | - |
| Ö6 | Dürüstlük ve ayrımcılık yapmama ilkelerini birleştirerek etik bir yaklaşım oluşturur. | 3 | - | - |
| Ö7 | İnsan haklarına saygı ve sorumluluk ilkelerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 3 | - | - |
| Ö8 | Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. | - | 3 | - |
| Ö9 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | - | - | 3 |
