İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03170018 Psikolojide Etik İlkeler 4 Güz 7 3+0+0 3 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Kamil TUZGÖL
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Kamil TUZGÖL C-125 [email protected] 7840
Dersin İçeriği
Düzeltici ve pozitif etik Etik davranışın temelleri Etik yaklaşımların mesleki davranış ve standartlara uygulanması Etik sorunlar karşısında karar verme Mesleki beceri, yeterlilik ve etik Mesleki sınırlar ve etik Gizlilik, kayıtların korunması ve etik Tehlikeli davranışlar ve etik Mesleki sorunlar ve etik Adli psikoloji ve etik Değerlendirme ve etik Psikoterapi sürecinde özel konular ve etik
Dersin Amacı
Bu derste psikoloji araştırma ve uygulama alanlarında etik ilkeler, kurallar ve problemler ele alınmaktadır. Araştırma, eğitim, terapi ve değerlendirme alanlarında etik ihlallerin, ikilemlerin tanımlanması ve çözümlenmesine yönelik bilgi ve becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P6 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen yetkinlik/yeterlilik, yararlı olmak ve zarar vermemek, sorumluluk, dürüstlük, insan haklarına saygı ve ayrımcılık yapmama etik ilkelerine bağlı kalır. 3
P7 Mesleki konulara ait saha uygulamalarını yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda kişisel ve mesleki gelişimine katkı sağlayan eğitim, atölye, konferans, sempozyum, seminer vb. etkinlikler ile destekler. 3
P10 Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. P.6.1 1
Ö2 Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. P.6.2 1
Ö3 Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. P.6.3 1
Ö4 Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. P.6.4 1
Ö5 Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. P.6.5 1
Ö6 Dürüstlük ve ayrımcılık yapmama ilkelerini birleştirerek etik bir yaklaşım oluşturur. P.6.6 1
Ö7 İnsan haklarına saygı ve sorumluluk ilkelerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.6.7 1
Ö8 Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. P.7.1 1
Ö9 Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. P.10.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Etik kavramı, yaşam ve mesleki uygulamalarda etik
2 Etik kuramları
3 Etik problemlerin bileşenlerinin incelenmesi
4 EFPA ve TPD etik ilkelerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
5 EFPA ve TPD etik ilkelerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
6 EFPA ve TPD etik ilkelerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
7 Arasınav
8 TPD özel alanlarda etik kurallar
9 TPD özel alanlarda etik kurallar
10 TPD özel alanlarda etik kurallar
11 Etik problemlerin tanımlanması, problem çözüm aşamaları
12 Etik problemlerde çözüm tartışma ve uygulama
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Knapp, S.J. & Vande Creek, L.D. (2010). Psikologlar İçin Pratik Etik: Pozitif Yaklaşım. Çev.: M. Yılmaz, T.F. Karahan, S.B. Çelik, M.E. Sardoğan. (Orijinali, APA, 2006) Ankara: Mentis Yayıncılık. Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği, TPD, 2014
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 14 14
Diğer 1 14 14
Toplam İş Yükü: 112
Toplam Yük / 30 3,73
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P6 P7 P10
Ö1 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. 3 - -
Ö2 Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. 3 - -
Ö3 Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. 3 - -
Ö4 Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. 3 - -
Ö5 Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. 3 - -
Ö6 Dürüstlük ve ayrımcılık yapmama ilkelerini birleştirerek etik bir yaklaşım oluşturur. 3 - -
Ö7 İnsan haklarına saygı ve sorumluluk ilkelerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 3 - -
Ö8 Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. - 3 -
Ö9 Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. - - 3