İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03151006 Psikometri 3 Güz 5 3+0+0 3 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım-Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği ölçme-değerlendirme kavramları, psikolojik ölçme araçları, standart puanlar, standardizasyon süreci ve normlar, güvenirlik ve geçerlik yöntemlerinin açıklanmasını kapsamaktadır.
Dersin Amacı
Psikolojik özelliklerin ölçülmesi; çeşitli amaçlarla kullanılan psikolojik ölçme araçlarının geliştirilmesi, uyarlanması, teknik özelliklerinin saptanması; psikolojik testlerin öngörülen etik standartlara uygun olarak kullanılması, güvenirlik ve geçerlik yöntem ve özellikleri ile ilgili konularda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. 3
P3 Psikoloji alanı ile ilgili bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder, donanımlarıyla bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini yaratıcı, eleştirel ve dinamik bir şekilde sorgular ve yorum yapar. 3
P4 Psikoloji alanında yapılan bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma teknikleri ve istatistiksel analiz becerilerine sahiptir. Alandaki ilgili istatistik programlarını (SPSS, AMOS, LİSREL vb.) kullanımına hakimdir. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. P.1.2 1
Ö2 Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. P.1.3 1
Ö3 Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. P.2.2 1
Ö4 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. P.2.3 1
Ö5 Bilimsel ve güncel bilgileri eleştirir, kaynakları değerlendirir ve bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini sorgular. P.3.4 1
Ö6 Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. P.4.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dersin tanıtımı ve içeriği
2 2 Psikolojik ölçme ve değerlendirmenin temel prensipleri
3 Ölçme, değerlendirme, ölçüt, ölçme birimi, ölçmede hata vb. kavramların incelenmesi
4 Psikolojik ölçüm araçlarının tarihsel gelişimi
5 Psikolojik ölçüm araçlarının tanıtılması, özellikleri, sınıflandırması, kullanım amaçları
6 Ölçekler ve standart puanlar
7 Ara Sınav
8 Psikolojik ölçme araçlarının özellikleri: Güvenirlik: Güvenirlik tanımı ve güvenirlik katsayısını etkileyen hatalar
9 Güvenirlik tahmin yöntemleri: Test-tekrar test, paralel test, testi yarıya bölme yöntemleri
10 Psikolojik ölçme araçlarının özellikleri: Geçerlik tanımı, önemi, geçerlik türleri
11 Faktör analizi
12 Psikolojik testlerin klinik alanda kullanımı
13 Psikolojik ölçme araçlarında etik konular
14 Genel tartışma ve değerlendirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Erkuş, A., Sünbül, Ö., Ömür-Sünbül, S., Yormaz, S. & Aşiret, S. (2017). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme –II
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 16 16
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 128
Toplam Yük / 30 4,27
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4
Ö1 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. - - - -
Ö2 Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. - - - -
Ö3 Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. - 3 - -
Ö4 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. - - 3 -
Ö5 Bilimsel ve güncel bilgileri eleştirir, kaynakları değerlendirir ve bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini sorgular. - - 3 -
Ö6 Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. - - - 3