İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03130007 Fizyolojik Psikoloji 2 Güz 3 3+0+0 3 6
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Ayşegül KART
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Ayşegül KART - [email protected]
Dersin İçeriği
Fizyolojik psikolojinin tarihçesi ve genel tanıtımı, Nöronlar ve işlevleri, Sinir sisteminin nöroanatomisi, Kimyasal maddelerin nörotransmisyon sürecine etkileri ve davranış, Fizyolojik psikolojide araştırma yöntemleri ve ilgili teknoloji, Hormonlar ve Davranış, Uyku ve biyolojik ritimler, Davranış bozuklukları, şizofreni ,Davranış bozuklukları, duygudurum bozuklukları ve kaygı, Nörolojik bozukluklar, Öğrenme ve bellek ,Duygular
Dersin Amacı
Dersin temel amacı insan davranışlarının altında yer alan fizyolojik ve nöroanatomik süreçleri anlamaktır. Bu bağlamda, biyolojik kontrol sistemleri, beyin anatomisi, hormonlar, üreme, vücut savunma mekanizmaları, duyu sistemi ve beden hareketlerinin kontrolü gibi konular ele alınacaktır. Ayrıca anormal davranışların tedavisinde kullanılan ilaç türlerin fizyolojik temelleri tartışılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. 3
P4 Psikoloji alanında yapılan bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma teknikleri ve istatistiksel analiz becerilerine sahiptir. Alandaki ilgili istatistik programlarını (SPSS, AMOS, LİSREL vb.) kullanımına hakimdir. 3
P5 Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. 3
P11 Psikolojinin temel alt alanları ile multidisipliner alanlar arasında etkileşim kurabilme becerisine sahiptir. 3
P12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
P13 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. P.1.1 1
Ö2 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. P.1.2 1
Ö3 Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. P.1.6 1
Ö4 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. P.2.1 1
Ö5 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. P.2.3 1
Ö6 Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. P.2.4 1
Ö7 Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. P.4.1 1
Ö8 Araştırma verilerini istatistiksel olarak analiz edebilir ve sonuçları yorumlayabilir. P.4.3 1
Ö9 Kullanılan araştırma tekniklerinin ve istatistiksel analizlerin etkinliğini değerlendirir ve sonuçları alanın gereksinimlerine göre eleştirir. P.4.6 1
Ö10 Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı ve görsel kaynakları araştırır ve yerli ve yabancı literatürü anlar. P.5.1 1
Ö11 Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. P.5.2 1
Ö12 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.5.3 1
Ö13 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. P.6.1 1
Ö14 Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. P.6.2 1
Ö15 Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. P.6.5 1
Ö16 Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. P.7.1 1
Ö17 Yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda eğitim, atölye, konferans, sempozyum, seminer gibi etkinliklere katılır ve bu etkinlikleri kişisel ve mesleki gelişimini desteklemek için kullanır. P.7.2 1
Ö18 Katıldığı eğitim etkinliklerini analiz eder, içeriklerini değerlendirir ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini eleştirir. P.7.3 1
Ö19 Akademik faaliyetlerde bireysel ve takım çalışmalarının önemini anlar ve bu tür işbirliği fırsatlarının değerini kavrar. P.8.1 1
Ö20 Bireysel ve takım çalışmalarına katılır ve bu faaliyetleri başarılı bir şekilde yürütebilir. P.8.2 1
Ö21 Farklı gruplar arasında etkili bir şekilde koordinasyon sağlar. P.8.6 1
Ö22 Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. P.9.2 1
Ö23 Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. P.9.5 1
Ö24 Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.9.6 1
Ö25 Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. P.10.1 1
Ö26 Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder. P.10.2 1
Ö27 Kültüre özgü faktörleri analiz eder ve pratik çözümleri bu faktörlere göre şekillendirir. P.10.4 1
Ö28 Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. P.3.2 1
Ö29 Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. P.11.1 1
Ö30 Psikolojinin temel alt alanlarından elde edilen bilgileri multidisipliner alanlara uygular ve bu alanlar arasında etkileşim kurar. P.11.2 1
Ö31 Psikoloji ve multidisipliner alanlardan gelen bilgileri sentezler ve yeni yaklaşımlar ve çözümler geliştirir. P.11.4 1
Ö32 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. P.12.1 1
Ö33 Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. P.12.2 1
Ö34 Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. P.12.6 1
Ö35 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. P.13.1 1
Ö36 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.13.4 1
Ö37 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. P.13.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Fizyolojik psikolojinin tarihçesi ve genel tanıtımı
2 Nöronlar ve işlevleri
3 Sinir sisteminin nöroanatomisi
4 Kimyasal maddelerin nörotransmisyon sürecine etkileri ve davranış
5 Fizyolojik psikolojide araştırma yöntemleri ve ilgili teknoloji
6 Hormonlar ve Davranış
7 Ara Sınav
8 Uyku ve biyolojik ritimler
9 Davranış bozuklukları, şizofreni
10 Davranış bozuklukları, duygudurum bozuklukları ve kaygı
11 Nörolojik bozukluklar
12 Öğrenme ve bellek
13 Duygular
14 Tekrar
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Carlson, N. R. (2014). Fizyolojik Psikoloji Davranışın Nörolojik Temelleri (8. Baskı).(Çev: Şahin, M.) ).Ankara: Nobel Yayıncılık. Yardımcı kitaplar: İrkeç, C., Yüksel, N. ve Karakaş, S. (2003). Beyin ve Nöropsikoloji Temel ve Klinik Bilimler. Çizgi Yayınevi: Ankara. Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık: Ankara.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 27 3 81
Ara Sınav 1 22 22
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 24 24
Diğer 2 14 28
Toplam İş Yükü: 197
Toplam Yük / 30 6,57
Dersin AKTS Kredisi: 7
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. - - 3 - 3 3 - - 3 3 - - -
Ö2 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. - - 3 3 - - 3 3 - - - - -
Ö3 Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. 3 3 - - - - - - - - 3 - -
Ö4 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. - - 3 3 - - 3 3 - - - - -
Ö5 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. - 3 - - - 3 - - - 3 - 3 -
Ö6 Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. - - - 3 - - 3 - 3 - 3 - 3
Ö7 Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. 3 - 3 3 - 3 - 3 - - - - -
Ö8 Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. 3 - - 3 3 - 3 - - 3 3 - -
Ö9 Araştırma verilerini istatistiksel olarak analiz edebilir ve sonuçları yorumlayabilir. - - 3 - - 3 - 3 - - - 3 3
Ö10 Kullanılan araştırma tekniklerinin ve istatistiksel analizlerin etkinliğini değerlendirir ve sonuçları alanın gereksinimlerine göre eleştirir. - 3 3 - 3 - 3 3 - - - - -
Ö11 Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı ve görsel kaynakları araştırır ve yerli ve yabancı literatürü anlar. - - 3 - 3 3 - - - - - - -
Ö12 Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. - 3 - - - - 3 - 3 - - 3 -
Ö13 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - - 3 - 3 - - 3 - - 3 - 3
Ö14 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. - 3 3 - 3 - 3 - - 3 - - -
Ö15 Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. - 3 - - - - - 3 3 - - 3 -
Ö16 Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. 3 - - 3 - 3 - - - - - - -
Ö17 Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. 3 3 - - 3 - - 3 3 - - - -
Ö18 Yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda eğitim, atölye, konferans, sempozyum, seminer gibi etkinliklere katılır ve bu etkinlikleri kişisel ve mesleki gelişimini desteklemek için kullanır. - - 3 - - 3 3 - - - - - -
Ö19 Katıldığı eğitim etkinliklerini analiz eder, içeriklerini değerlendirir ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini eleştirir. - 3 3 - 3 - - - 3 - - - -
Ö20 Akademik faaliyetlerde bireysel ve takım çalışmalarının önemini anlar ve bu tür işbirliği fırsatlarının değerini kavrar. 3 3 - 3 - 3 - - - - - - -
Ö21 Bireysel ve takım çalışmalarına katılır ve bu faaliyetleri başarılı bir şekilde yürütebilir. - - 3 - 3 - - - 3 3 - - -
Ö22 Farklı gruplar arasında etkili bir şekilde koordinasyon sağlar. - - - - - 3 3 - - - 3 3 -
Ö23 Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. - - - - 3 - - 3 3 - - - -
Ö24 Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. - 3 3 - - - - - - - - - -
Ö25 Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 3 - - 3 3 3 - - - - - - -
Ö26 Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. - - 3 - - - - 3 3 - - - -
Ö27 Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder. - - - - 3 3 3 - - - 3 - -
Ö28 Kültüre özgü faktörleri analiz eder ve pratik çözümleri bu faktörlere göre şekillendirir. - - 3 3 - - - 3 - - - 3 -
Ö29 Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. 3 3 - - 3 3 3 - - - - - -
Ö30 Psikolojinin temel alt alanlarından elde edilen bilgileri multidisipliner alanlara uygular ve bu alanlar arasında etkileşim kurar. - - 3 3 3 - - - - 3 - - -
Ö31 Psikoloji ve multidisipliner alanlardan gelen bilgileri sentezler ve yeni yaklaşımlar ve çözümler geliştirir. - 3 - - - - 3 - - - - 3 3
Ö32 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. 3 - 3 3 3 - - 3 - - - - -
Ö33 Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. - - - - - - 3 - 3 3 3 - -
Ö34 Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. - - - - 3 - - 3 - - - - -
Ö35 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. - 3 3 3 - - - - - - - - -
Ö36 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. 3 - - - - 3 3 - - - - - -
Ö37 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. - 3 3 - 3 - - - 3 - - - -