Psikoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03130007 | Fizyolojik Psikoloji | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 3 | 6 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Ayşegül KART |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Ayşegül KART | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Fizyolojik psikolojinin tarihçesi ve genel tanıtımı, Nöronlar ve işlevleri, Sinir sisteminin nöroanatomisi, Kimyasal maddelerin nörotransmisyon sürecine etkileri ve davranış, Fizyolojik psikolojide araştırma yöntemleri ve ilgili teknoloji, Hormonlar ve Davranış, Uyku ve biyolojik ritimler, Davranış bozuklukları, şizofreni ,Davranış bozuklukları, duygudurum bozuklukları ve kaygı, Nörolojik bozukluklar, Öğrenme ve bellek ,Duygular
Dersin Amacı
Dersin temel amacı insan davranışlarının altında yer alan fizyolojik ve nöroanatomik süreçleri anlamaktır. Bu bağlamda, biyolojik kontrol sistemleri, beyin anatomisi, hormonlar, üreme, vücut savunma mekanizmaları, duyu sistemi ve beden hareketlerinin kontrolü gibi konular ele alınacaktır. Ayrıca anormal davranışların tedavisinde kullanılan ilaç türlerin fizyolojik temelleri tartışılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. | 3 |
P4 | Psikoloji alanında yapılan bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma teknikleri ve istatistiksel analiz becerilerine sahiptir. Alandaki ilgili istatistik programlarını (SPSS, AMOS, LİSREL vb.) kullanımına hakimdir. | 3 |
P5 | Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. | 3 |
P11 | Psikolojinin temel alt alanları ile multidisipliner alanlar arasında etkileşim kurabilme becerisine sahiptir. | 3 |
P12 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. | 3 |
P13 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. | P.1.6 | 1 |
Ö4 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. | P.2.1 | 1 |
Ö5 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | P.2.3 | 1 |
Ö6 | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. | P.2.4 | 1 |
Ö7 | Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. | P.4.1 | 1 |
Ö8 | Araştırma verilerini istatistiksel olarak analiz edebilir ve sonuçları yorumlayabilir. | P.4.3 | 1 |
Ö9 | Kullanılan araştırma tekniklerinin ve istatistiksel analizlerin etkinliğini değerlendirir ve sonuçları alanın gereksinimlerine göre eleştirir. | P.4.6 | 1 |
Ö10 | Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı ve görsel kaynakları araştırır ve yerli ve yabancı literatürü anlar. | P.5.1 | 1 |
Ö11 | Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. | P.5.2 | 1 |
Ö12 | Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.5.3 | 1 |
Ö13 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. | P.6.1 | 1 |
Ö14 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | P.6.2 | 1 |
Ö15 | Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. | P.6.5 | 1 |
Ö16 | Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. | P.7.1 | 1 |
Ö17 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda eğitim, atölye, konferans, sempozyum, seminer gibi etkinliklere katılır ve bu etkinlikleri kişisel ve mesleki gelişimini desteklemek için kullanır. | P.7.2 | 1 |
Ö18 | Katıldığı eğitim etkinliklerini analiz eder, içeriklerini değerlendirir ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini eleştirir. | P.7.3 | 1 |
Ö19 | Akademik faaliyetlerde bireysel ve takım çalışmalarının önemini anlar ve bu tür işbirliği fırsatlarının değerini kavrar. | P.8.1 | 1 |
Ö20 | Bireysel ve takım çalışmalarına katılır ve bu faaliyetleri başarılı bir şekilde yürütebilir. | P.8.2 | 1 |
Ö21 | Farklı gruplar arasında etkili bir şekilde koordinasyon sağlar. | P.8.6 | 1 |
Ö22 | Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. | P.9.2 | 1 |
Ö23 | Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. | P.9.5 | 1 |
Ö24 | Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.9.6 | 1 |
Ö25 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | P.10.1 | 1 |
Ö26 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder. | P.10.2 | 1 |
Ö27 | Kültüre özgü faktörleri analiz eder ve pratik çözümleri bu faktörlere göre şekillendirir. | P.10.4 | 1 |
Ö28 | Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. | P.3.2 | 1 |
Ö29 | Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. | P.11.1 | 1 |
Ö30 | Psikolojinin temel alt alanlarından elde edilen bilgileri multidisipliner alanlara uygular ve bu alanlar arasında etkileşim kurar. | P.11.2 | 1 |
Ö31 | Psikoloji ve multidisipliner alanlardan gelen bilgileri sentezler ve yeni yaklaşımlar ve çözümler geliştirir. | P.11.4 | 1 |
Ö32 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | P.12.1 | 1 |
Ö33 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | P.12.2 | 1 |
Ö34 | Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. | P.12.6 | 1 |
Ö35 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | P.13.1 | 1 |
Ö36 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.13.4 | 1 |
Ö37 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | P.13.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Fizyolojik psikolojinin tarihçesi ve genel tanıtımı |
2 | Nöronlar ve işlevleri |
3 | Sinir sisteminin nöroanatomisi |
4 | Kimyasal maddelerin nörotransmisyon sürecine etkileri ve davranış |
5 | Fizyolojik psikolojide araştırma yöntemleri ve ilgili teknoloji |
6 | Hormonlar ve Davranış |
7 | Ara Sınav |
8 | Uyku ve biyolojik ritimler |
9 | Davranış bozuklukları, şizofreni |
10 | Davranış bozuklukları, duygudurum bozuklukları ve kaygı |
11 | Nörolojik bozukluklar |
12 | Öğrenme ve bellek |
13 | Duygular |
14 | Tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Carlson, N. R. (2014). Fizyolojik Psikoloji Davranışın Nörolojik Temelleri (8. Baskı).(Çev: Şahin, M.) ).Ankara: Nobel Yayıncılık. Yardımcı kitaplar: İrkeç, C., Yüksel, N. ve Karakaş, S. (2003). Beyin ve Nöropsikoloji Temel ve Klinik Bilimler. Çizgi Yayınevi: Ankara. Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık: Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 27 | 3 | 81 |
Ara Sınav | 1 | 22 | 22 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Diğer | 2 | 14 | 28 |
Toplam İş Yükü: | 197 | ||
Toplam Yük / 30 | 6,57 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P8 | P9 | P10 | P11 | P12 | P13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | - | - | 3 | - | 3 | 3 | - | - | 3 | 3 | - | - | - |
Ö2 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | - | - | 3 | 3 | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
Ö4 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. | - | - | 3 | 3 | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - | - |
Ö5 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | - | 3 | - | - | - | 3 | - | - | - | 3 | - | 3 | - |
Ö6 | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. | - | - | - | 3 | - | - | 3 | - | 3 | - | 3 | - | 3 |
Ö7 | Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. | 3 | - | 3 | 3 | - | 3 | - | 3 | - | - | - | - | - |
Ö8 | Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. | 3 | - | - | 3 | 3 | - | 3 | - | - | 3 | 3 | - | - |
Ö9 | Araştırma verilerini istatistiksel olarak analiz edebilir ve sonuçları yorumlayabilir. | - | - | 3 | - | - | 3 | - | 3 | - | - | - | 3 | 3 |
Ö10 | Kullanılan araştırma tekniklerinin ve istatistiksel analizlerin etkinliğini değerlendirir ve sonuçları alanın gereksinimlerine göre eleştirir. | - | 3 | 3 | - | 3 | - | 3 | 3 | - | - | - | - | - |
Ö11 | Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı ve görsel kaynakları araştırır ve yerli ve yabancı literatürü anlar. | - | - | 3 | - | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö12 | Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. | - | 3 | - | - | - | - | 3 | - | 3 | - | - | 3 | - |
Ö13 | Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | - | - | 3 | - | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 | - | 3 |
Ö14 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. | - | 3 | 3 | - | 3 | - | 3 | - | - | 3 | - | - | - |
Ö15 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | - | 3 | - | - | - | - | - | 3 | 3 | - | - | 3 | - |
Ö16 | Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. | 3 | - | - | 3 | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö17 | Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. | 3 | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - |
Ö18 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda eğitim, atölye, konferans, sempozyum, seminer gibi etkinliklere katılır ve bu etkinlikleri kişisel ve mesleki gelişimini desteklemek için kullanır. | - | - | 3 | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö19 | Katıldığı eğitim etkinliklerini analiz eder, içeriklerini değerlendirir ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini eleştirir. | - | 3 | 3 | - | 3 | - | - | - | 3 | - | - | - | - |
Ö20 | Akademik faaliyetlerde bireysel ve takım çalışmalarının önemini anlar ve bu tür işbirliği fırsatlarının değerini kavrar. | 3 | 3 | - | 3 | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö21 | Bireysel ve takım çalışmalarına katılır ve bu faaliyetleri başarılı bir şekilde yürütebilir. | - | - | 3 | - | 3 | - | - | - | 3 | 3 | - | - | - |
Ö22 | Farklı gruplar arasında etkili bir şekilde koordinasyon sağlar. | - | - | - | - | - | 3 | 3 | - | - | - | 3 | 3 | - |
Ö23 | Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. | - | - | - | - | 3 | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - |
Ö24 | Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. | - | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö25 | Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 3 | - | - | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö26 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | - | - | 3 | - | - | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - |
Ö27 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder. | - | - | - | - | 3 | 3 | 3 | - | - | - | 3 | - | - |
Ö28 | Kültüre özgü faktörleri analiz eder ve pratik çözümleri bu faktörlere göre şekillendirir. | - | - | 3 | 3 | - | - | - | 3 | - | - | - | 3 | - |
Ö29 | Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. | 3 | 3 | - | - | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö30 | Psikolojinin temel alt alanlarından elde edilen bilgileri multidisipliner alanlara uygular ve bu alanlar arasında etkileşim kurar. | - | - | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | - | - | - |
Ö31 | Psikoloji ve multidisipliner alanlardan gelen bilgileri sentezler ve yeni yaklaşımlar ve çözümler geliştirir. | - | 3 | - | - | - | - | 3 | - | - | - | - | 3 | 3 |
Ö32 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | 3 | - | 3 | 3 | 3 | - | - | 3 | - | - | - | - | - |
Ö33 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | - | - | - | - | - | - | 3 | - | 3 | 3 | 3 | - | - |
Ö34 | Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. | - | - | - | - | 3 | - | - | 3 | - | - | - | - | - |
Ö35 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | - | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö36 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | 3 | - | - | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö37 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | - | 3 | 3 | - | 3 | - | - | - | 3 | - | - | - | - |