İşletme
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
İşletme Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
İşletme Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99700018 | Araştırma Yöntemleri | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Arş.Gör. Ayhan AKPINAR |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Arş.Gör. Ayhan AKPINAR | C-204 | [email protected] | 7788 |
Dersin İçeriği
Araştırma Yöntemleri dersi, etkili bir iş araştırması yürütmek için gerekli olan geniş bir konu yelpazesini kapsamaktadır. Temel çalışma alanları arasında araştırma süreci, problem formülasyonu ve araştırma soruları ile hipotezlerin geliştirilmesi yer almaktadır. Öğrenciler, keşifsel, tanımlayıcı ve nedensel araştırma dahil olmak üzere farklı araştırma tasarımlarının yanı sıra nitel ve nicel yöntemler arasındaki ayrımı öğreneceklerdir. Derste anket, mülakat ve gözlem gibi veri toplama teknikleri ile istatistiksel analiz ve tematik analiz gibi veri analiz yöntemleri ele alınacaktır. Pratik alıştırmalar, vaka çalışmaları ve nihai bir araştırma projesi aracılığıyla öğrenciler, araştırma yöntemlerini gerçek dünyadaki iş sorunlarına uygulama konusunda uygulamalı deneyim kazanacaklardır.
Dersin Amacı
Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, öğrencilere iş araştırmalarında kullanılan metodolojiler ve teknikler hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamaktır. Bu ders, öğrencileri karmaşık iş sorunlarını ele alan araştırma projeleri tasarlamak, yürütmek ve analiz etmek için gereken becerilerle donatmayı amaçlamaktadır. Hem nitel hem de nicel araştırma yöntemlerini kapsayarak, öğrenciler mevcut araştırmaları eleştirel bir şekilde değerlendirmeye, araştırma sorularını formüle etmeye, veri toplamaya ve analiz etmeye ve bulgularını etkili bir şekilde sunmaya hazırlanacaktır. Ders, iş araştırmalarının yürütülmesinde etik hususların ve bilimsel titizliğin önemini vurgulamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | İşletmelerin temel fonksiyonları (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, üretim yönetimi ve pazarlama) ile ilgili ileri düzeyde teorik ve/veya uygulamalı bilgi, becerilere sahip olur. | 3 |
| P2 | İşletmelerin mevcut ve potansiyel problemlerini eleştirel bir biçimde düşünerek belirleyebilir, analiz edebilir, değerlendirebilir ve bilimsel metotlar kullanarak alternatif çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
| P3 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile bölgesel ve ekonomik kalkınma hedefleri doğrultusunda yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 1 |
| P4 | Yeni bir iş kurarken yenilikçi ve yaratıcı düşünce ile hareket eder ve işin sürdürülebilirliği için risk alma, kaynak bulma, pazar analizi yapma, iş planı hazırlama gibi temel faaliyetleri gerçekleştirebilir. | 1 |
| P5 | İşletmecilik alanıyla ilgili bilgileri araştırabilir, analiz edebilir ve elde ettiği sonuçlara göre operasyonel, taktiksel ve stratejik hedefler belirleyebilir. | 4 |
| P6 | Öğrenme sürecinin hayat boyu devam ettiği bilinciyle işletmelerle ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bunları kendi organizasyonu için eleştirel olarak değerlendirir ve uygulayabilir. | 3 |
| P7 | Disiplinler arası işlerde veya çok kültürlü ekiplerde etkin çalışabilir, sorumluluk alabilir, inisiyatif kullanabilir, ekip arkadaşlarına bilgileri aktarabilir, ekip üyeleriyle iş birliği yaparak ortak hedefler için çalışabilir. | 1 |
| P8 | Meslektaşları ve işletmelerin tüm iç ve dış paydaşlarıyla, öğrenim dili ve en az bir yabancı dilde etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilir, ilişkileri yürütebilir. | 1 |
| P9 | İşletmecilik alanında gerçekleştirdiği faaliyetleri mesleki etik, sosyal sorumluluk, evrensel ve kültürel değerler konularında edindiği farkındalık doğrultusunda uygular. | 1 |
| P10 | İşletmelerin tüm temel fonksiyonlarıyla ilgili uygulamalarının toplumsal ve hukuki sonuçlarını değerlendirebilir. | 1 |
| P11 | İşletmecilik alanında ihtiyaç duyulan bilgi sistemlerini etkin bir biçimde kullanabilir, raporlaştırabilir ve yorumlayabilir. | 2 |
| P12 | İşletme uygulamalarını değerlendirerek, mevcut uygulamaların sürekli iyileştirilmesi için alanında yetkin ve yeterli sayıda çalışan istihdam edilmesini, eğitilmesini ve işe devam etmelerini sağlar. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. | P.1.7 | |
| Ö2 | Nitel ve nicel temel araştırma tasarımlarını açıklayabilir ve özetleyebilir. | P.1.8 | |
| Ö3 | Bir araştırma problemini araştırma sürecinin genel basamaklarını kullanarak analiz edebilir ve çözüme ulaştırabilir. | P.2.9 | |
| Ö4 | Bir araştırma problemi ile ilgili literatürü araştırmanın amacını gerekçelendirebilir ve ilgili literatürdeki boşluğu gösterebilecek şekilde eleştirel olarak organize edip bunu akademik üsluba uygun biçimde aktarabilir. | P.2.10 | |
| Ö5 | Nitel veya nicel tasarıma sahip araştırmaları, onların temel problemlerini, hipotezlerini, bulgularını ve sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | P.6.2 | |
| Ö6 | SPSS gibi istatistiksel veri analizi programlarını araştırma soruları ve değişken tiplerine göre kullanabilir. | P.11.1 | |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Araştırma Yöntemlerine Giriş |
| 2 | Araştırma Konusunu Belirleme |
| 3 | Eleştirel Literatür Taraması |
| 4 | Araştırma Felsefeleri ve Yaklaşımları |
| 5 | Araştırma Tasarımının Oluşturulması |
| 6 | Örneklem Seçimi |
| 7 | Nicel Yöntemler |
| 8 | Nicel Yöntemler |
| 9 | Nitel Yöntemler |
| 10 | Veri Toplama ve Ölçüm Metotları |
| 11 | Nicel Analizler |
| 12 | Nicel Analizler |
| 13 | Raporlaştırma |
| 14 | Araştırma Önerileri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. Pearson Education. |
| Cooper, D. R., Schindler, P. S., & Sun, J. (2003). Business research methods. McGraw-Hill | |
| Booth, W. C., Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2009). The craft of research. University of Chicago press. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 12 | 30 (%) |
| Sunum | 1 | 20 (%) |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 20 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 12 | 1 | 12 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 129 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,30 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P6 | P11 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. | 4 | - | - | - |
| Ö2 | Nitel ve nicel temel araştırma tasarımlarını açıklayabilir ve özetleyebilir. | 4 | - | - | - |
| Ö3 | Bir araştırma problemini araştırma sürecinin genel basamaklarını kullanarak analiz edebilir ve çözüme ulaştırabilir. | - | 4 | - | - |
| Ö4 | Bir araştırma problemi ile ilgili literatürü araştırmanın amacını gerekçelendirebilir ve ilgili literatürdeki boşluğu gösterebilecek şekilde eleştirel olarak organize edip bunu akademik üsluba uygun biçimde aktarabilir. | - | 4 | - | - |
| Ö5 | Nitel veya nicel tasarıma sahip araştırmaları, onların temel problemlerini, hipotezlerini, bulgularını ve sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | - | - | 5 | - |
| Ö6 | SPSS gibi istatistiksel veri analizi programlarını araştırma soruları ve değişken tiplerine göre kullanabilir. | - | - | - | 5 |
