İşletme
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
İşletme Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
İşletme Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99700008 | İşletme Matematiği II | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Fatma ÇİFTCİ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Fatma ÇİFTCİ | C-115 | [email protected] | 7429 | Çarşamba 14:00 |
Dersin İçeriği
İşletme Matematiği dersi, öğrencileri iş analizi ve karar verme için gerekli matematiksel araçlarla donatmak üzere tasarlanmış kapsamlı bir dizi konuyu kapsamaktadır. Temel çalışma alanları arasında aritmetik işlemler, yüzdeler, oranlar ve oranların yanı sıra cebirsel denklemler ve fonksiyonlar yer almaktadır. Alıştırmalar ve gerçek dünya vaka çalışmaları aracılığıyla öğrenciler, matematiksel teknikleri çeşitli iş senaryolarına uygulamak için gereken becerileri geliştireceklerdir.
Dersin Amacı
İşletme Matematiği dersinin amacı, öğrencilere gerçek dünyadaki iş problemlerini analiz etmek ve çözmek için gerekli olan matematiksel kavramlar ve teknikler konusunda sağlam bir temel sağlamaktır. Bu ders, öğrencilerin kantitatif becerilerini geliştirerek bilinçli kararlar almalarını, iş operasyonlarını optimize etmelerini ve finansal verileri etkili bir şekilde yorumlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Pratik uygulamaları teorik bilgilerle bütünleştirerek, öğrenciler matematiksel muhakemeyi finans, pazarlama, operasyonlar ve stratejik planlama gibi çeşitli iş fonksiyonlarına uygulamaya hazırlanacaklardır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | İşletmelerin temel fonksiyonları (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, üretim yönetimi ve pazarlama) ile ilgili ileri düzeyde teorik ve/veya uygulamalı bilgi, becerilere sahip olur. | 2 |
| P2 | İşletmelerin mevcut ve potansiyel problemlerini eleştirel bir biçimde düşünerek belirleyebilir, analiz edebilir, değerlendirebilir ve bilimsel metotlar kullanarak alternatif çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
| P3 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile bölgesel ve ekonomik kalkınma hedefleri doğrultusunda yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 1 |
| P4 | Yeni bir iş kurarken yenilikçi ve yaratıcı düşünce ile hareket eder ve işin sürdürülebilirliği için risk alma, kaynak bulma, pazar analizi yapma, iş planı hazırlama gibi temel faaliyetleri gerçekleştirebilir. | 1 |
| P5 | İşletmecilik alanıyla ilgili bilgileri araştırabilir, analiz edebilir ve elde ettiği sonuçlara göre operasyonel, taktiksel ve stratejik hedefler belirleyebilir. | 4 |
| P6 | Öğrenme sürecinin hayat boyu devam ettiği bilinciyle işletmelerle ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bunları kendi organizasyonu için eleştirel olarak değerlendirir ve uygulayabilir. | 1 |
| P7 | Disiplinler arası işlerde veya çok kültürlü ekiplerde etkin çalışabilir, sorumluluk alabilir, inisiyatif kullanabilir, ekip arkadaşlarına bilgileri aktarabilir, ekip üyeleriyle iş birliği yaparak ortak hedefler için çalışabilir. | 1 |
| P8 | Meslektaşları ve işletmelerin tüm iç ve dış paydaşlarıyla, öğrenim dili ve en az bir yabancı dilde etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilir, ilişkileri yürütebilir. | 1 |
| P9 | İşletmecilik alanında gerçekleştirdiği faaliyetleri mesleki etik, sosyal sorumluluk, evrensel ve kültürel değerler konularında edindiği farkındalık doğrultusunda uygular. | 1 |
| P10 | İşletmelerin tüm temel fonksiyonlarıyla ilgili uygulamalarının toplumsal ve hukuki sonuçlarını değerlendirebilir. | 1 |
| P11 | İşletmecilik alanında ihtiyaç duyulan bilgi sistemlerini etkin bir biçimde kullanabilir, raporlaştırabilir ve yorumlayabilir. | 1 |
| P12 | İşletme uygulamalarını değerlendirerek, mevcut uygulamaların sürekli iyileştirilmesi için alanında yetkin ve yeterli sayıda çalışan istihdam edilmesini, eğitilmesini ve işe devam etmelerini sağlar. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İş bağlamlarıyla ilgili aritmetik, cebir ve temel geometri dahil olmak üzere temel matematiksel kavramları ve işlemleri hatırlayabilecek ve uygulayabilecektir. | P.1.3 | 1,3 |
| Ö2 | İş dünyasındaki temel matematiksel konuları ve uygulamaları yüzdesel, orantısal ve basit faiz hesaplamaları aracılığıyla açıklayabilir. | P.2.2 | 1,3 |
| Ö3 | Finansal hesaplamalar, envanter yönetimi ve fiyatlandırma stratejileri de dahil olmak üzere çeşitli iş senaryolarında karşılaşılan pratik sorunları çözmek için matematiksel teknikleri uygulayabilirler. | P.2.3 | 1 |
| Ö4 | Sayısal verileri ve mali tabloları analiz ederek eğilimleri, kalıpları ve ilişkileri belirleyebilecek ve iş dünyasında karar alma süreçlerine yönelik çıkarımları yorumlayabilir. | P.2.4 | 1 |
| Ö5 | Varsayımlar, sınırlamalar ve risk gibi faktörleri göz önünde bulundurarak, iş analizi ve karar verme süreçlerinde kullanılan matematiksel model ve yöntemlerin uygunluğunu ve doğruluğunu değerlendirebileceklerdir. | P.5.4 | 1 |
| Ö6 | Bütçeleme planları geliştirmek, finansal tahminler oluşturmak veya envanter yönetim sistemlerini optimize etmek gibi iş sorunlarına pratik çözümler tasarlamak için matematiksel ilkeleri kullanabileceklerdir. | P.5.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Eğri Çizimler |
| 2 | Çok değişkenli fonksiyonlar ve kısmi türev |
| 3 | Çok değişkenli fonksiyonlarda türev uygulamaları ve Zincir Kuralı |
| 4 | Çok değişkenli fonksiyonların iktisadi uygulamaları |
| 5 | Belirsiz integraller ve integral alma kuralları |
| 6 | Belirli integraller ve alan hesaplamaları |
| 7 | İntegrallerin iktisat ve işletme alanına yönelik uygulamaları |
| 8 | Seriler ve Serilerin İktisadi Uygulamaları |
| 9 | Matrisler ve vektörler, basit matris işlemleri |
| 10 | Matrislerin iktisat ve işletme alanına yönelik uygulamaları |
| 11 | Determinant ve determinant hesaplaması |
| 12 | Doğrusal denklem sistemleri ve Cramer kuralı |
| 13 | İşletme problemlerinin doğrusal denklem sistemleri ile gösterimi ve çözümü |
| 14 | Doğrusal Programlama |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | 2. Ergülen, A., ve Diğ.,(2011), İ.İ.B.F de Matematik, Lisans Yayıncılık., İSTANBUL. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 36 | 36 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P5 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | İş bağlamlarıyla ilgili aritmetik, cebir ve temel geometri dahil olmak üzere temel matematiksel kavramları ve işlemleri hatırlayabilecek ve uygulayabilecektir. | 2 | - | - |
| Ö2 | İş dünyasındaki temel matematiksel konuları ve uygulamaları yüzdesel, orantısal ve basit faiz hesaplamaları aracılığıyla açıklayabilir. | - | 4 | - |
| Ö3 | Finansal hesaplamalar, envanter yönetimi ve fiyatlandırma stratejileri de dahil olmak üzere çeşitli iş senaryolarında karşılaşılan pratik sorunları çözmek için matematiksel teknikleri uygulayabilirler. | - | 4 | - |
| Ö4 | Sayısal verileri ve mali tabloları analiz ederek eğilimleri, kalıpları ve ilişkileri belirleyebilecek ve iş dünyasında karar alma süreçlerine yönelik çıkarımları yorumlayabilir. | - | 4 | - |
| Ö5 | Varsayımlar, sınırlamalar ve risk gibi faktörleri göz önünde bulundurarak, iş analizi ve karar verme süreçlerinde kullanılan matematiksel model ve yöntemlerin uygunluğunu ve doğruluğunu değerlendirebileceklerdir. | - | - | 4 |
| Ö6 | Bütçeleme planları geliştirmek, finansal tahminler oluşturmak veya envanter yönetim sistemlerini optimize etmek gibi iş sorunlarına pratik çözümler tasarlamak için matematiksel ilkeleri kullanabileceklerdir. | - | - | 4 |
