İşletme
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
İşletme Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
İşletme Programı
Ders Bolognaları

Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99700005 | Muhasebe I | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Her hesabın içeriği açıklanarak muhtelif örnekler üzerinden anlatılmaktadır. |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Ön koşulu yoktur. |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Aynur AKPINAR |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Aynur AKPINAR | C-209 | [email protected] | 7644 | Çarşamba 14-16 |
Dersin İçeriği
Muhasebe ilkelerinin açıklanması, Muhasebeleştirme kurallarının anlatılması ve Hazır değerler, Menkul Kıymetler, Ticari ve Diğer Alacaklar hesap gruplarının ve alt hesaplarının nasıl muhasebeleştirilmesi gerektiğinin öğrenilmesi
Dersin Amacı
Muhasebenin temel kavramları, muhasebe ilkeleri ve standartlarına uygun düşünce tarzıyla muhasebeleştirme, bilânço ve gelir tablosunu düzenleme, bilânço ve gelir tablosu kalemlerinin hem iç hem de dış bilgi kullanıcıları bakımından ifade ettiği anlam ve öneminin kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | İşletmelerin temel fonksiyonları (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, üretim yönetimi ve pazarlama) ile ilgili ileri düzeyde teorik ve/veya uygulamalı bilgi, becerilere sahip olur. | 5 |
P2 | İşletmelerin mevcut ve potansiyel problemlerini eleştirel bir biçimde düşünerek belirleyebilir, analiz edebilir, değerlendirebilir ve bilimsel metotlar kullanarak alternatif çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
P3 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile bölgesel ve ekonomik kalkınma hedefleri doğrultusunda yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 1 |
P4 | Yeni bir iş kurarken yenilikçi ve yaratıcı düşünce ile hareket eder ve işin sürdürülebilirliği için risk alma, kaynak bulma, pazar analizi yapma, iş planı hazırlama gibi temel faaliyetleri gerçekleştirebilir. | 1 |
P5 | İşletmecilik alanıyla ilgili bilgileri araştırabilir, analiz edebilir ve elde ettiği sonuçlara göre operasyonel, taktiksel ve stratejik hedefler belirleyebilir. | 3 |
P6 | Öğrenme sürecinin hayat boyu devam ettiği bilinciyle işletmelerle ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bunları kendi organizasyonu için eleştirel olarak değerlendirir ve uygulayabilir. | 1 |
P7 | Disiplinler arası işlerde veya çok kültürlü ekiplerde etkin çalışabilir, sorumluluk alabilir, inisiyatif kullanabilir, ekip arkadaşlarına bilgileri aktarabilir, ekip üyeleriyle iş birliği yaparak ortak hedefler için çalışabilir. | 1 |
P8 | Meslektaşları ve işletmelerin tüm iç ve dış paydaşlarıyla, öğrenim dili ve en az bir yabancı dilde etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilir, ilişkileri yürütebilir. | 1 |
P9 | İşletmecilik alanında gerçekleştirdiği faaliyetleri mesleki etik, sosyal sorumluluk, evrensel ve kültürel değerler konularında edindiği farkındalık doğrultusunda uygular. | 1 |
P10 | İşletmelerin tüm temel fonksiyonlarıyla ilgili uygulamalarının toplumsal ve hukuki sonuçlarını değerlendirebilir. | 1 |
P11 | İşletmecilik alanında ihtiyaç duyulan bilgi sistemlerini etkin bir biçimde kullanabilir, raporlaştırabilir ve yorumlayabilir. | 1 |
P12 | İşletme uygulamalarını değerlendirerek, mevcut uygulamaların sürekli iyileştirilmesi için alanında yetkin ve yeterli sayıda çalışan istihdam edilmesini, eğitilmesini ve işe devam etmelerini sağlar. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Muhasebenin tanımını, önemini, temel ilkelerini ve işletmelerde faaliyet dönemi sonunda muhasebeleştirme sürecinde yer alan mali bilgilerin özetlendiği finansal tabloları öğrenir. | P.1.21 | 1 |
Ö2 | Finansal işlemleri yevmiye defterlerine ve büyük defterlere doğru bir şekilde kaydetmek için çift girişli defter tutma ilkelerini uygulayabilirler. | P.1.23 | 1 |
Ö3 | Türkiye'de muhasebeleştirme işlemlerinde uygulanmakta olan Tek Düzen Hesap Sistemine göre varlıklar, borçlar, özkaynaklar, gelirler, giderler ve muhasebe denklemi gibi temel muhasebe terimlerini ve kavramlarını tanımlayabilirler. | P.1.24 | 1 |
Ö4 | Ticari işletmede muhasebeleştirilmesi gereken mali sonuç doğuran olayların hangi hesaplar aracılığı ile kaydedilmesi gerektiğini analiz edebilir. | P.2.34 | 1 |
Ö5 | İşletmenin mali durumunu gösteren bilançolarının hangi hesaplardan meydana geldiğini bilir ve işletmenin mizan hesap bakiyelerini kullanarak bilançosunu düzenleyebilir. | P.5.29 | 1 |
Ö6 | Farklı işletme bilançolarında yer alan hesaplardaki bilgileri karşılaştırarak değerlendirebilir. | P.5.30 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dersin içeriğinin ve işleniş şeklini anlatılması, muhasebenin tanımı, muhasebeleştirme ilkeleri, önemi, kapsamı, türleri. |
2 | Mali Tablolar; mali işlemlerin bilançoya ve gelir tablosuna etkileri. |
3 | Hesap kavramı, hesapların işleyiş kuralları, hesapların bölümlenmesi |
4 | Muhasebe sistemi, kayıt yöntemleri, işe başlama bilançosunun hazırlanması, günlük deftere kayıt, muhasebe fişleri, büyük deftere kayıt, büyük defter tali hesap ilişkisi, aylık mizanların düzenlenmesi, kayıt hatalarının düzeltilmesi. Muhasebe sürecine ait sayısal örnek. |
5 | Dönen Varlıklar; Hazır değerler grubu kasa hesabına giriş ve çıkış işlemleri varlık hesaplarının işleme göre kaydedilmesinin açıklanması |
6 | Banka hesabı, Alınan Çekler hesabı, Verilen çekler hesabı, Diğer Hazır Değerler hesabı |
7 | Menkul kıymetler grubu hisse senedi |
8 | Mali duran varlık hesapları |
9 | Mali duran varlık hesapları |
10 | Özel kesim ve devlet tahvil bonosu |
11 | Ticari alacaklar grubu; alıcılar ve alacak senetleri, verilen depozito ve teminatlar, diğer alacaklar |
12 | Ticari alacağın şüpheli hale gelmesi, Şüpheli Alacaklar ve karşılık ayırma |
13 | Diğer alacaklar hesabı |
14 | Şüpheli diğer alacaklar ve karşılık ayırma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Genel Muhasebe, Gazi Kitabevi, Prof. Dr. Yurdakul Çaldağ, Prof. Dr. Yıldız Ayanoğlu. 2020 |
Genel Muhasebe: İlkeler ve Uygulamalar,Nobel Yayın Dağıtım,Prof. Dr. Yüksel Koç Yalkın 2009 | |
Genel Muhasebe Problemleri,Siyasal Kitabevi,Prof. Dr. Ercan Bayazıtlı 2009 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 144 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,80 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P5 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Muhasebenin tanımını, önemini, temel ilkelerini ve işletmelerde faaliyet dönemi sonunda muhasebeleştirme sürecinde yer alan mali bilgilerin özetlendiği finansal tabloları öğrenir. | 5 | 1 | 1 |
Ö2 | Finansal işlemleri yevmiye defterlerine ve büyük defterlere doğru bir şekilde kaydetmek için çift girişli defter tutma ilkelerini uygulayabilirler. | 5 | 1 | 1 |
Ö3 | Türkiye'de muhasebeleştirme işlemlerinde uygulanmakta olan Tek Düzen Hesap Sistemine göre varlıklar, borçlar, özkaynaklar, gelirler, giderler ve muhasebe denklemi gibi temel muhasebe terimlerini ve kavramlarını tanımlayabilirler. | 5 | 1 | 1 |
Ö4 | Ticari işletmede muhasebeleştirilmesi gereken mali sonuç doğuran olayların hangi hesaplar aracılığı ile kaydedilmesi gerektiğini analiz edebilir. | - | - | - |
Ö5 | İşletmenin mali durumunu gösteren bilançolarının hangi hesaplardan meydana geldiğini bilir ve işletmenin mizan hesap bakiyelerini kullanarak bilançosunu düzenleyebilir. | - | - | - |
Ö6 | Farklı işletme bilançolarında yer alan hesaplardaki bilgileri karşılaştırarak değerlendirebilir. | - | - | - |