Arapça Mütercim ve Tercümanlık
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Arapça Mütercim ve Tercümanlık Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Arapça Mütercim ve Tercümanlık Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04441004 | Konuşma Becerisi IV | 2 | Bahar | 4 | 3+0+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Alaaddin KİRAZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Alaaddin KİRAZ | C-34 | [email protected] | 7766 |
Dersin İçeriği
Basit kalıp ifadeler, çeşitli kelimeler, deyimler, mecazlar, yaygın kullanılan sözcüklerin doğru ve uygun kullanımının incelenmesi.
Dersin Amacı
Başlangıç seviyesinde hazır kalıp ifadeler, basit kelime ve deyimler, belirli mecazlar ile dilin ruhuna uygun olarak telaffuz, gramer ve yaygın kullanılış açısından isteğin ifade edilebilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Bireysel olarak veya takım çalışmalarında etkin rol alarak kaynak dil ile hedef dil arasında amaca uygun yazılı veya sözlü çeviriler yapabilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Farklı konularda yazılı ya da sözlü olarak kendini ifade edebilme. | P.2.1 | 2 |
| Ö2 | Çeşitli yazılı ve sözlü çeviri yöntemlerini kavrama. | P.2.2 | 2 |
| Ö3 | Yazılı ve sözlü çeviri yapabilme. | P.2.3 | 2 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ev Satın Alma أهداف الأسبوع / Haftanın Hedefleri تعلُّم المفردات والتعبيرات المتعلقة بشراء أو استئجار منزل. ممارسة التفاوض والسؤال عن الأسعار والمواصفات العقارية. تنمية مهارات الحوار والتعبير عن الاحتياجات في مواقف حياتية حقيقية. • Bir daire satın almak/kiralamak istiyorum. (أريد شراء/استئجار شقة.) • Bu dairenin fiyatı ne kadar? (كم سعر هذه الشقة؟) • Evi görebilir miyim? (هل يمكنني مشاهدة المنزل؟) • Fiyat pazarlığa açık mı? (هل السعر قابل للتفاوض؟) • … yakınında bir ev istiyorum. (أريد بيتًا قريبًا من…) |
| 2 | Sağlıklı Beslenme التعرّف على مفردات التغذية الصحية وأنواع الأطعمة المفيدة وغير المفيدة. التدريب على إبداء الرأي حول العادات الغذائية. • Kahvaltıda/öğle/akşam yemeğinde genellikle ne yiyorsun? (ماذا تأكل عادةً في الإفطار/الغداء/العشاء؟) • Sağlıklı besleniyor musun? (هل تعتقد أنك تأكل طعامًا صحيًا؟) • Hangi yiyeceklerden uzak duruyorsun? Neden? (ما الأطعمة التي تتجنبها؟ ولماذا؟) • Sağlıklı beslenme için önerin nedir? (ما هي نصيحتك لغذاء صحي؟) |
| 3 | Kafede – في المقهى Kafede sipariş verme ve temel diyalogları kurma becerisi kazanmak. Menüden yiyecek ve içecek seçmeyi öğrenmek. Fiyat sorma, hesap isteme ve teşekkür etme ifadelerini kullanmak. Gerçekçi senaryolarla konuşma pratiği yapmak. r / المفردات المستهدفة: • Menü (قائمة الطعام) • Kahve (قهوة) • Çay (شاي) • Su (ماء) • Tatlı (حلوى) • Sandviç (شطيرة) • Fiyat (السعر) • Garson (النادل) • Hesap (الحساب) |
| 4 | Spor Türleri – أنواع الرياضة Haftanın Hedefleri / أهداف الأسبوع Spor dallarını tanıtan temel kelimeleri öğrenmek. Sevilen veya sevilmeyen sporlar hakkında konuşabilmek. Spor yapma sıklığını ve tercih edilen spor türlerini ifade etmek. Sporun faydaları hakkında fikir beyan etmek. Hedef Kelimeler / المفردات المستهدفة: Futbol (كرة القدم) Basketbol (كرة السلة) Voleybol (كرة الطائرة) Tenis (التنس) Yüzme (السباحة) Koşu (الجري) Bisiklet (ركوب الدراجة) Güreş (المصارعة) Cimnastik (الجمباز) Dağcılık (تسلّق الجبال) Hedef İfadeler / العبارات المستهدفة: Hangi sporu yapıyorsun? (ما الرياضة التي تمارسها؟) En sevdiğin spor hangisi? (ما هي رياضتك المفضلة؟) Haftada kaç kez spor yapıyorsun? (كم مرة في الأسبوع تمارس الرياضة؟) Spor yapmanın faydaları nelerdir? (ما فوائد ممارسة الرياضة؟) Futbol oynamayı sevmiyorum çünkü… (لا أحب لعب كرة القدم لأن…) |
| 5 | Çocukluğum – طفولتي Haftanın Hedefleri / أهداف الأسبوع Geçmiş zamanı (mazi) kullanarak çocukluk anılarını anlatmak. Çocukluk dönemiyle ilgili kelime ve ifadeleri öğrenmek. Öğrencilerin hatıralarını paylaşarak konuşma özgüvenini artırmak. "Eskiden – şimdi"karşılaştırması yaparak dili geliştirmek. Hedef Kelimeler / المفردات المستهدفة: Çocukluk (الطفولة) Oyun (اللعبة) Oyuncak (اللعبة/الدُّمية) Arkadaş (الصديق) Aile (العائلة) Mahalle (الحي) Okul (المدرسة) Anı (ذكرى) Mutlu (سعيد) Üzgün (حزين) Hedef İfadeler / العبارات المستهدفة: Çocukken ne yapardın? (ماذا كنت تفعل عندما كنت صغيرًا؟) En sevdiğin oyun neydi? (ما كانت لعبتك المفضلة؟) Çocukluğunda kimle vakit geçirirdin? (مع من كنت تقضي وقتك في طفولتك؟) Çocukluğun nasıl geçti? (كيف كانت طفولتك؟) Eskiden … yapardım, şimdi … yapıyorum. (كنتُ في الماضي ...، الآن أفعل ...) |
| 6 | Fiil kalıpları |
| 7 | ARA SINAV |
| 8 | Hafta: Değerler ve Ahlak – القيم والأخلاق Haftanın Hedefleri / أهداف الأسبوع Sosyal ve kişisel değerler hakkında konuşabilmek. Ahlakın toplum ve sosyal ilişkiler üzerindeki etkisini tartışmak. Toplum inşasında önemli olan değerleri ifade edebilmek. Hedef İfadeler / العبارات المستهدفة: Dürüstlük toplum için neden önemlidir? (لماذا الصدق مهم للمجتمع؟) Ailen sana hangi değerleri öğretti? (ما القيم التي علمتك إياها عائلتك؟) Saygı gösterilmeyen bir toplumda ne olur? (ماذا يحدث في مجتمع لا يوجد فيه احترام؟) Ahlak kurallarına uymak neden gereklidir? (لماذا يجب الالتزام بالقيم الأخلاقية؟) Sence en önemli değer nedir? (ما هي في رأيك أهم قيمة؟ |
| 9 | Haftanın Hedefleri / أهداف الأسبوع Farklı meslekleri ve iş yerlerini tanıtmak. Meslek sahiplerinin günlük görevlerini anlatabilmek. Kendi mesleğini veya hayalindeki mesleği tanımlayabilmek. Meslekler hakkında soru sorabilme ve cevap verebilme becerisi kazanmak Hedef Kelimeler / المفردات المستهدفة: Doktor (طبيب) Öğretmen (معلّم) Mühendis (مهندس) Hedef İfadeler / العبارات المستهدفة: Ne iş yapıyorsun? (ما وظيفتك؟) Nerede çalışıyorsun? (أين تعمل؟) Bir doktor ne yapar? (ماذا يفعل الطبيب؟) Hayalindeki meslek nedir? (ما مهنتك التي تحلم بها؟) Bu mesleğin avantajları ve dezavantajları nelerdir? (ما مميزات وعيوب هذه المهنة؟) |
| 10 | Hafta: Mülteciler – اللاجئون Haftanın Hedefleri / أهداف الأسبوع Mülteci kavramını ve nedenlerini anlamak. Mültecilerin karşılaştığı zorlukları konuşmak. Farklı ülkelerdeki mülteci durumlarını karşılaştırmak. Empati kurarak çözüm önerileri geliştirmek ve ifade etmek. Hedef İfadeler / العبارات المستهدفة: Sence insanlar neden mülteci olur? (في رأيك لماذا يصبح الناس لاجئين؟) Mültecilerin yaşadığı en büyük sorun nedir? (ما أكبر مشكلة يواجهها اللاجئون؟) Mültecilere nasıl yardım edebiliriz? (كيف يمكننا مساعدة اللاجئين؟) Sence mülteci kamplarının koşulları nasıl? (ما رأيك في أوضاع مخيمات اللاجئين؟) Hangi ülke mültecilere daha iyi destek veriyor? (أي دولة تقدم دعمًا أفضل للاجئين؟) |
| 11 | Şiddetli Ağrım Var – أشعر بألم شديد Haftanın Hedefleri / أهداف الأسبوع Vücut bölümlerini ve ağrı çeşitlerini tanımlayabilmek. Şikayetlerini doktora ifade edebilmek. Sağlık sorunlarını anlatmak ve çözüm aramak için soru-cevap yapabilmek. Geçmiş zamanda sağlık deneyimlerini paylaşmak. Hedef İfadeler / العبارات المستهدفة: Nerede ağrınız var? (أين تشعر بالألم؟) Şiddetli ağrım var. (أشعر بألم شديد.) Başım ağrıyor. (رأسي يؤلمني.) Karnımda keskin bir ağrı hissediyorum. (أشعر بألم حاد في بطني.) Ne zamandan beri ağrınız var? (منذ متى وأنت تشعر بالألم؟) Doktora gitmeyi düşündünüz mü? (هل فكرت في الذهاب إلى الطبيب؟) Daha önce böyle bir ağrı yaşadınız mı? (هل شعرت بمثل هذا الألم من قبل؟) |
| 12 | Hafta: Küçük Ekran – الشاشة الصغيرة Haftanın Hedefleri / أهداف الأسبوع Televizyon, dizi ve filmler hakkında konuşabilmek. Favori programlarını, türlerini ve izleme alışkanlıklarını anlatmak. Televizyonun topluma ve bireylere etkisini tartışmak. Görüş beyan ederek öneri ve eleştiri yapabilmek. Hedef Kelimeler / المفردات المستهدفة: Televizyon (تلفاز) Dizi (مسلسل) Film (فيلم) Haber (نشرة الأخبار) Belgesel (وثائقي) Program (برنامج) Kumanda (جهاز التحكم) Kanal (قناة) İzlemek (مشاهدة) Etki (تأثير) En çok hangi tür programları izliyorsun? (ما نوع البرامج التي تشاهدها أكثر؟) Televizyon izlemeyi seviyor musun? Neden? (هل تحب مشاهدة التلفاز؟ لماذا؟) En sevdiğin dizi veya film hangisi? (ما هو مسلسلك أو فيلمك المفضل؟) Televizyonun çocuklar üzerindeki etkisi nedir? (ما تأثير التلفاز على الأطفال؟) Hangi kanalı tercih ediyorsun? (ما القناة التي تفضلها؟) Sence insanlar televizyonu çok mu izliyor? (هل تعتقد أن الناس يشاهدون التلفاز بكثرة؟) |
| 13 | Hafta: Gerçek Arkadaş – الصديق الحقيقي Haftanın Hedefleri / أهداف الأسبوع Gerçek arkadaşlık kavramını tanımlayabilmek. Arkadaşlık ilişkilerinde önemli olan değerleri ifade edebilmek. Arkadaş edinme ve arkadaşlıkta karşılaşılan sorunlar hakkında konuşmak. Kendi arkadaşlık deneyimlerini paylaşmak. |
| 14 | اختبار نهائي وتقييم شامل – Final Sınavı ve Genel Değerlendirme اختبار نهائي يقيس المفردات والقواعد ومهارات المحادثة والكتابة. Kelime bilgisi, dilbilgisi, konuşma ve yazma becerilerini ölçen final sınavı. تقديم تغذية راجعة فردية لكل طالب. Her öğrenciye bireysel geri bildirim verilmesi. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Yıldız, Musa; Avşar, Erkan, Arapça Yazma ve Okuma Kılavuzu, Elif Yayınları, İstanbul 2005. MIFTAH AL ARABIYA/ AHMAD AL RUHBAN |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | 1 | 20 (%) |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 |
|---|---|---|
| Ö1 | Farklı konularda yazılı ya da sözlü olarak kendini ifade edebilme. | 3 |
| Ö2 | Çeşitli yazılı ve sözlü çeviri yöntemlerini kavrama. | 4 |
| Ö3 | Yazılı ve sözlü çeviri yapabilme. | 5 |
