Arapça Mütercim ve Tercümanlık
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Arapça Mütercim ve Tercümanlık Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Arapça Mütercim ve Tercümanlık Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04430001 | Arap Kültür Tarihi I | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Mahmut KAFES |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Arap kültürünü oluşturan temel eserlerin tanıtımı, yazarları hakkında bilgi verilmesi ve eserlerden alınan bazı alıntıların tercümesi.
Dersin Amacı
Arap Kültürü ele alınarak Klasik ve Modern Arap Edebiyatına ait seçkin eserler incelenip öğrencilerin dönemsel edebiyata hakimiyeti sağlanmaktadır. Öğrencilerin sözlü ve yazılı dil becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Hedef dil kuralları ve kültür bilgisini bir araya getirerek çeviri yapabilme. | P.3.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Arap Yarımadasının coğrafi ve fiziki yapısı hakkında bilgiler verildi, bölgenin başlıca yerleşim yerleri ve geçim kaynakları tanıtıldı. Arap Yarımadasının islamiyetten önceki durumu ve sosyal yapısı anlatıldı. İslamiyetten önce orada kurulan devletler. kuruldukları yerler, yıkılış tarihleri ve yerlerine kurulan devletlerle ilgili bilgiler verildi. Arap yarımadasında ilk yaşayanların kimlşer oldukları ve daha çok hangi bölgeleri tercih ettikleri üzerinde durulduı..ı |
| 2 | İslamiyet'ten önce Arabistan'da kurulan en önemli devletlerin isimleri, kuruldukları bölgeler ve yıllar, hakimiyet süreleri ve yıkıldıkları dönemler hakkında bilgiler verildi. Bu konuda Arabistan'ın kuzey ve güney Arabistan olarak ikiye ayrıldığı belirtildi ve her iki bölgede kurulmuş olan devletler hakkında ayrı ayrı bilgilendirilme yapıldı, o devletleri halklarına, sosyal yapılarına ve geçim kaynaklarına değinildi. |
| 3 | Kuzey ve Güney Arabistan bölgeleri detaylı bir şekilde tanıtıldı, o bölgelerde yaşayan halkların sosyal ve eğitim düzeyleri hakkında bilgiler verildi. Buna göre Kuzey Aralarının daha çok göçebe hayatı yaşadığı ve hayvancılıkla uğraştığı, Güney Araplarının ise yerleşik hayat yaşadıkları, ticaret ve ziraatla uğraştıkları belirtildi. |
| 4 | Günümüz Arabistan'ında kurulmuş olan devletler ve onların kuruluş tarihleri, yüzölçümleri, nüfusları, başlıca geçim kaynakları ve gelirleri, idari şekilleri, resmi dilleri ve inançlarıyla ilgili detaylı bilgiler verildi. Ayrıca bu ülkelerin Türkiye Cumhuriyeti ile olan sosyal ve siyasi ilişkileri hakkında da bilgiler verilerek, Türkiye ile olan ticaret hacimleri değerlendirildi. Günümüz Arabistan'ının en önemli gelir kaynağı olan petrolden söz edildi, üretildiği ve işlendiği yerler tanıtıldı. |
| 5 | İslamiyet'ten önce Araplarda şiir ve nesir türleri üzerinde duruldu, önemli edebiyatçıların ve şairlerin hayatları ı ve edebi kişilikleri hakkında bilgiler verildi, şiirlerinden ve nesirlerinden örnekler sunuldu. Arap kabilelerinde şairin önemi v kabilesine kazandırdıkları hakkında bilgiler verildi.. Başlıca şiir konuları ve nesir türleri anlatıldArapların önde gelen şairleri ve edipleri tanıtıldı.ı |
| 6 | İslamiyetin gelişiyle birlikte başlayan İslami dönemde Arapların önce sosyal, siyasi ve dini yönden durumları hakkında bilgiler verildi, dil, nesir ve şiir alanlarında İslamiyetin Araplara kazandırdıkları anlatıldı Hz. Peygamber'in getirdiği kitap olan Kur'an-ı Kerim'in Arapların yaşantıları üzerindeki tesirleri açıklandı. Arap Yarımadasında kurulan İslam devletinin Önce Yarımadaya, sonra başka yerlere yayılışı ve İslamiyetin daha çok kişi tarafından din olarak benimsenişi üzerinde duruldu. |
| 7 | Nevabiğul-Kelim'den alınan parçanın tercümesi. |
| 8 | Arap dilinin ortaya çıkış sürecinde geçirdiği aşamalar, bu dilin nerede ve ne zaman ortaya çıktığı anlatıldı. Ayrıca Arapçanın özellikler4i, başka dillerle ola ilişkileri, kelime alışverişi, Cahiliye dönemindeki Arapların bu dili hiç bir kuala bağlı olmadan düzgün ve sağlıklı bir şekilde nasıl konuştukları üzerinde duruldu ve bunların sebeplerii açıklandı. Arapçanın Arapların dışında bazı ırklar tarafından nasıl benimsendiği ve özümsendiği, aynı zamanda İslam dinin ve Kur'an'ın da dili olması sebebiyle halk arasında gördüğü saygı üzerinde duruldu. |
| 9 | Hz. Peygamber ve dört halife döneminde müslümanların durumu, sosyal yaşantıları, yeni dini öğrenme yolları, yeni İslam devletinin oluşumu ve bu yolda yaşadığı bazı zorlukların üstesinden gelmesi anlatıldı. Dört halife döneminde gerçekleşen savaşlar dolaysıyla Arapların Arap yarımadasına, hatta daha uzak bölgelere İslamı yaymak için dağılmaları, yöre halklarıyla kaynaşmaları üzerinde duruldu. Bu arada halifelerin, özellikle Hz. Ebu Bekir'in İslam dinin inkar edenlerle ve yalancı pegamberlerle mücadelelri anlatıldı. |
| 10 | Emevi Devletinin kuruluşu, devletin ilk idarecisi-halife- Muaviye b. Ebu Süfyan'ın kısaca hayatı, devletin merkezini Şam'a taşıması, muhalifleriyle olan mücadelesi, özellikle Hz. Ali'nin ordusuyla gerçekleştirdiği Sıffın savaşı, bu savaşın sonucunda her iki tarafın neler yaşadığı anlatıldı. Muaviye'den sonraki Emevi halifeleri ve icraatları, Hz. Hüseyin'in şehit edilmesi sonucu İslam aleminin yaşadığı kargaşa ve huzursuzluk üzerinde duruldu. |
| 11 | En uzun İslami dönem olan Abbasi dönemi ele alındı, Abbasi devletinin kuruluşu üzerinde duruldu, nasıl, nerede ve kim tarafında kurulduğu anlatıldı, önemli icraatları tanıtıldı, özellikle o dönemde başlayan tercüme faaliyetler, ilk mütercimler, tercümelerin yapıldığı Berytülhıkme anlatıldı.Devletin merkezi olan Bağdat'ın kuruluşu hakkında bilgiler verildi. |
| 12 | Abbasilerin döneminde devletin yapısı, bilimsel ve sanatsal çalışmalar, devletin imarı ve yeni şehirlerin kurulması ve diğer bir kısım faaliyetleri ele alındı. Başta ilk dönem halifelerinin (Harun Reşid, Ebu Cafer el- Mansur, Mu'tasım ve M'mun)devletin kalkınmasında gösterdikleri çabalar anlatıldı. |
| 13 | Abbasi devletinin yıkılış süreci, yıkılışının başlıca sebepleri, dış etkenler üzerinde duruldu. Moğolların başkent Bağdat'ı işgal etmeleri, başta halife olmak üzere pek çok insanı öldürmeleri, kitapları yakmaları ya da nehire atmaları anlatıldı. Kısaca o dönemden sonraki <islam dünyasının nasıl şekikillendiği üzerinde duruldu. |
| 14 | 1798 de Napolyon Bonapart'ın Mısır'a çıkartma yapmasıyla başlayan yeni dönem dönem ve bu dönemin başta Mısır olmak üzere islam dünyasına olan etkileri üzerinde duruldu. Diğer Arap ve islam ülkelerinden de basedildi.Geçen yüzyıyn başlarından itibaren oluşmaya başlayan İslam ve Arap ülkelerinden; onların bağımsızlıklaı, nüfusları yüzölçümleri, ve başkentleri üzerinde duruldu. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Arap Edebiyatı Tarihi I-II, Prof. Dr. A. Suphi Furat |
| Arap Edebiyatı Tarihi Cahiliye Dönemi, Prof. Dr. Ahmet Savran-Yrd. Doç. Dr. Kenan Demirayak | |
| Klasik Arap Edebiyatı, Prof. Dr. Ahmet Kazım Ürün | |
| Modern Arap Edebiyatı, Prof. Dr. Ahmet Kazım Ürün | |
| Klasik Arap Literatürü, Ignace Goldziher (Tercüme: Prof. Dr. Azmi Yüksel, Doç. Dr. Rahmi Er) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 |
|---|---|---|
| Ö1 | Hedef dil kuralları ve kültür bilgisini bir araya getirerek çeviri yapabilme. | 5 |
