Arapça Mütercim ve Tercümanlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Arapça Mütercim ve Tercümanlık Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Arapça Mütercim ve Tercümanlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
04421002 | Dilbilgisi II | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Alaaddin KİRAZ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Alaaddin KİRAZ | CZ-34 | [email protected] | 7766 | Çarşamba |
Dersin İçeriği
Daha önce öğretilmeyen Dilbilgisi kurallarının vedetaya girilmeyen konuların ayrıntılı olaraköğretilmesi.
Dersin Amacı
Arapçanın yapısal özelliklerini, kelimelerin yapılarını ve türlerini ve cümle bilgisini kavratmaktır. Öğrencinin sarf ve nahve dair edinilen dil bilgisi kurallarını cümlelerde uygulayarak Arapça Dil bilgisi alanında yetkinlik kazanması hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P6 | En az iki yabancı dili iyi derecede öğrenme. | 4 |
P10 | Dilin ses ve dilbilgisi özellikleri veya incelikleri gibi hedef dile ve kültürüne ait unsurları öğrenme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Öğreneceği yabancı dildeki 4 beceriyi edinebilme. | P.6.1 | 1 |
Ö2 | Yabancı dildeki metinleri anlayabilme. | P.6.2 | 1 |
Ö3 | Farklı dil seviyesindeki metinleri çözümleyebilme. | P.6.4 | 1 |
Ö4 | Öğrendiği dört beceriyi kullanarak yabancı dilde metin oluşturabilme. | P.6.5 | 1 |
Ö5 | Dilin ses ve dilbilgisi özellikleri veya incelikleri gibi unsurları ifade edebilme. | P.10.1 | 1 |
Ö6 | Hedef dilin ses bilgisi, dilbilgisi ve sanatsal dil kullanımı gibi dil özelliklerini kavrama. | P.10.2 | 1 |
Ö7 | Hedef dildeki dilbilgisi ve diğer dil özelliklerine uygun hedef metinler oluşturabilme. | P.10.3 | 1 |
Ö8 | Hedef dilin dilbilgisel ve anlamsal özelliklerini analiz edebilme. | P.10.4 | 1 |
Ö9 | Hedef dilin dilbilgisi özellikleri ve anlamsal özelliklerini birleştirerek etkili bir iletişim kurabilme. | P.10.5 | 1 |
Ö10 | Hedef dilin dilbilgisel ve anlamsal özelliklerini kavramaya dair becerilerini değerlendirerek geliştirme önerileri sunma. | P.10.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Arapça cümle yapısı |
2 | Temyiz: Müfredin temyizi, cümlenin temyizi. Hacim, ağırlık, alan ve uzunluk bildiren kelimelerin temyizi. Cümle temyizi. Aslı fail, mefulün bih ve mübteda olan temyiz. Melhuz mümeyyez ve melfuz mümeyyezin açıklaması. |
3 | Cümle çeşitleri |
4 | Basit ve Birleşik cümle ve özellikleri |
5 | Temel ve Yan cümle ve özellikleri |
6 | Mefulün mutlak, çeşitleri, tevkid bildiren mefulün mutlak, nevi bildiren mefulün mutlak, sayı bildiren mefulün mutlak. Fiilin yerine geçenlerin aldığı mefulün mutlak, Mefulun mutlağın yerine geçenler: kul, ba'z, müradif olan masdar, ism-i işaretin, sayının, sıfatın ve zamirin mefulün mutlak olması. Mefulün mutlak olarak kullanılan meşhur kelimeler. Mefulün leh'in tanıtımı. |
7 | Mastarların elde edilişi |
8 | Vasl ve Kat'hemzeleri |
9 | İsm-i fa'il ve ism-i mef'ulun yapılışı |
10 | İsm-i fa'il ve ism-i mef'ulun yapılışı |
11 | Fiillerin lazım ve mute'addi olarak ayrımı |
12 | Arapçada sayılar ve temyizleri. Müfred sayılar, mürekkep sayılar, Ukud (onarlı sayılar), atıflı sayılar. Arapça sayılarda müzekkerlik ve müenneslik. 1'den ona kadar olan sayıların temyizi, 11'den 99'a kadar olan sayıların temyizi, atıflı sayıların temyizi, ukudun temyizi, bunlardaki müzekkerlik ve müenneslik. Bin, yüz, milyon ve milyarın temyizi, sıra sayılarının söylenişi, bunların sıfat olduğu. |
13 | Mefulün lehin mansup olabilmesinin şartları. Kalbi masdar ne demektir. Mefulün lehin kalbi masdar olursa, mansup olması. Masdarın elif lamlı olması. İsm-i fail, ism-i failin mübalağa sıygası, ism-i meful, masdar ve ism-i fiilin mefulün leh alabilmesi. |
14 | Zamirlerin fiilerle bitişmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Abdurrahman İbrahim el-Fevzan - El-Arabiyyetü beyne yedeyk dizisi (I-IV) – el-Arabiyyatu Lilcemi' |
Ali Cârim-Mustafa Emin, en-Nahvü'l-vâzıh (sâneviyye kısmı) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 60 | 60 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 162 | ||
Toplam Yük / 30 | 5,40 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P6 | P10 |
---|---|---|---|
Ö1 | Öğreneceği yabancı dildeki 4 beceriyi edinebilme. | 5 | - |
Ö2 | Yabancı dildeki metinleri anlayabilme. | 4 | - |
Ö3 | Farklı dil seviyesindeki metinleri çözümleyebilme. | 4 | - |
Ö4 | Öğrendiği dört beceriyi kullanarak yabancı dilde metin oluşturabilme. | 4 | - |
Ö5 | Dilin ses ve dilbilgisi özellikleri veya incelikleri gibi unsurları ifade edebilme. | - | 4 |
Ö6 | Hedef dilin ses bilgisi, dilbilgisi ve sanatsal dil kullanımı gibi dil özelliklerini kavrama. | - | 5 |
Ö7 | Hedef dildeki dilbilgisi ve diğer dil özelliklerine uygun hedef metinler oluşturabilme. | - | 4 |
Ö8 | Hedef dilin dilbilgisel ve anlamsal özelliklerini analiz edebilme. | - | 4 |
Ö9 | Hedef dilin dilbilgisi özellikleri ve anlamsal özelliklerini birleştirerek etkili bir iletişim kurabilme. | - | 3 |
Ö10 | Hedef dilin dilbilgisel ve anlamsal özelliklerini kavramaya dair becerilerini değerlendirerek geliştirme önerileri sunma. | - | 5 |