Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00381856 | İş ve İmar Hukuku | 4 | Bahar | 8 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Dersler sunum şeklinde yapılmakta olup ilerleyen haftalarda mevcut arsalarda ve eğitmen tarafından oluşturulan arsalarda mevzuata uygun olarak hangi alan ve hacimde yapı yapılabileceği sınıf içi uygulamlarla hesaplanmaktadır. |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Ön koşul yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KAŞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
İmar hukukunun tanımı ve dalları, imar hukukunun kaynakları, Türkiye'de planlamanın hukuksal çerçevesi, planlama kademeleri, ilgili merkezi ve yerel birimler, Türkiye'de imar mevzuatının gelişimi, İmar Yasasının önemli maddeleri, diğer önemli yasalar (Çevre Kanunu, Kıyı Kanunu, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, Turizm Kanunu, vs.), Türkiye'de imar mevzuatının eleştirisi, mahkeme kararlarından örnekler
Dersin Amacı
Türkiyede, kentlerin üretilmesine ve planlanmasına yön veren yasal-yönetsel yapının genel çizgileri ile tartışılmasıdır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 4 |
P2 | Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme becerisine sahip olma. | 4 |
P3 | Mimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma. | 4 |
P8 | Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama. | 4 |
P5 | Bina tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma. | 4 |
P4 | Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 4 |
P6 | Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve mimarlık tarihinde bilgi sahibi olma. | 2 |
P7 | Tarihi çevreyi koruma bilinci kazanarak, restorasyon projesi hazırlayacak bilgi ve beceriye sahip olmak. | 3 |
P9 | Yapı yapım ve üretiminde çevre ve iş güvenliğinde bilinçli olarak etkin iş organizasyonu ve planlaması geliştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | 3 |
P10 | Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisine sahip olma. | 3 |
P11 | Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma. | 5 |
P12 | Etkin iletişim(okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme) kurabilme becerisine sahip olma. | 3 |
P13 | Alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme veya sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |
P14 | Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme becerisine sahip olma. | 4 |
P15 | Mimari projeleri çeşitli bilgisayar teknolojilerinden faydalanarak uygun sunum araçlarıyla veya gerektiğinde rapor yazarak ifade etme becerisine sahip olma. | 4 |
P16 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mimarın mesleki hizmet alanlarının ve sorumluluklarının tanıtılması ve mesleki yükümlülüklerin oluşmasına katkıda bulunan etik konularının anlaşılması. | P.8.6 | 1 |
Ö2 | Tasarım sürecinden başlayarak finansal yönetim, iş planlama, zaman yönetimi, risk yönetimi, uygulamayı etkileyen faktörleri fark etme ve mimari uygulama yönetiminin temel ilkelerini anlaması. | P.14.3 | 1 |
Ö3 | Mimarın toplumsal, politik, kültürel konular ve mimari tasarım ve uygulama sorumluluğu gibi konularda mesleki yükümlülükleri ve meslek etiği konularını anlaması. | P.14.2 | 5 |
Ö4 | Mimarlık ofisinin yönetimi ve hiyerarşisi hakkında bilgi sahibi olma. | P.13.5 | 1 |
Ö5 | Bir inşaat şantiyesinin işletmesi ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olma. | P.13.6 | 1 |
Ö6 | Mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme | P.14.5 | 1 |
Ö7 | Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma. | P.14.6 | 1 |
Ö8 | Mimari tasarım süreci içinde müşteri ilişkileri, tasarım sürecinin yardımcı alanları ile ilişkiler ve bölgesel veya yerel otoritelerin mimari ile ilgili departmanları ile ilişkiler konusunda bilgi sahibi olma. | P.14.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Toplumsal düzen arayışı olarak hukuk kavramı ve tarihsel gelişimi. |
2 | Hukuk kurallarının kaynağı (yazılı hukuk, içtihat hukuku), hukukun temel prensipleri (genellik, süreklilik, yaptırım). |
3 | Hukukun ve planlamanın varlık gerekçesi: Kamu yararı ve toplum yararı kavramları. |
4 | Planlama ve şehircilik adına ortaya çıkmış kurallar bütünü olarak imar hukuku. |
5 | Planlama sürecini doğrudan etkileyen bir olgu: Mülkiyet ilişkileri, farklı mülkiyet sistemlerinin planlama sürecine etkileri, mülkiyeti hazineye/kamuya ait arazilerin planlama açısından önemi. |
6 | Türkiyede imar hukukunun tarihsel gelişimi ve yasal düzenlemelerin genel içeriği, merkezilik-yerellik tartışmaları (Ebniye Kanunu-1882, Belediye Yapı ve Yollar Kanunu-1933, 6785 sayılı İmar Kanunu-1956, 3194 sayılı İmar Kanunu-1985. |
7 | Türkiyede planlamanın mevcut örgütlenmesi. Planlama hiyerarşisi. Soyut ve genel içerikli planlar/Somut ve özel içerikli planlar. |
8 | Planlamaya doğrudan yön veren yasal düzenlemeler: İmar Yasası ve yönetmelikleri, Kıyı Kanunu, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, Çevre Kanunu, Milli Parklar Kanunu, vb. |
9 | Ara sınav |
10 | Özel amaçlı planlama süreçleri: Turizm gelişme planı, koruma amaçlı imar planı, toplu konut alanı planı, organize sanayi bölgesi planı. |
11 | Uygulama imar planlarında yapılaşmayı denetlemeye yönelik araçlar: taban alanı katsayısı (TAKS), kat alanı katsayısı (KAKS)/Emsal (E), yapı yaklaşma mesafeleri, kat sayısı ve yüksekliği, yapılaşma biçimleri (ayrık, bitişik, blok) |
12 | Mekânın üretilmesinde imar planını merkeze koyan anlayışa yönelik eleştiriler. Şehircilik kavramı, kenti şekillendiren soyut değerler (insan ölçeği, mekânsal süreklilik, doku, mahremiyet, vb) ile mevzuat hükümleri arasındaki çelişkiler |
13 | Planların uygulanması: mülkiyetin dönüşümü, kadastro parseli, imar parseli, arazi ve arsa düzenlemesi, kamulaştırma, imar çapı, mimari proje, yapı ruhsatı, iskân ruhsatı tanımları. |
14 | İmar planları ile ortaya çıkan değerin paylaşımına ilişkin sorunlar. Planlar açısından ortaya çıkan meşruiyet sorunları. |
15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | İmar Bilgisi – F. Yıldız 2016 |
Mimarlık İş Hukuku – Z. G. Balkır 2011 | |
İmar Hukuku – H. Kalabalık 2013 | |
İmar Kanunu | |
Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P8 | P13 | P14 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Mimarın mesleki hizmet alanlarının ve sorumluluklarının tanıtılması ve mesleki yükümlülüklerin oluşmasına katkıda bulunan etik konularının anlaşılması. | 4 | - | - |
Ö2 | Mimarlık ofisinin yönetimi ve hiyerarşisi hakkında bilgi sahibi olma. | - | 3 | - |
Ö3 | Bir inşaat şantiyesinin işletmesi ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olma. | - | 3 | - |
Ö4 | Mimarın toplumsal, politik, kültürel konular ve mimari tasarım ve uygulama sorumluluğu gibi konularda mesleki yükümlülükleri ve meslek etiği konularını anlaması. | - | - | 3 |
Ö5 | Tasarım sürecinden başlayarak finansal yönetim, iş planlama, zaman yönetimi, risk yönetimi, uygulamayı etkileyen faktörleri fark etme ve mimari uygulama yönetiminin temel ilkelerini anlaması. | - | - | 3 |
Ö6 | Mimari tasarım süreci içinde müşteri ilişkileri, tasarım sürecinin yardımcı alanları ile ilişkiler ve bölgesel veya yerel otoritelerin mimari ile ilgili departmanları ile ilişkiler konusunda bilgi sahibi olma. | - | - | 4 |
Ö7 | Mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme | - | - | 2 |
Ö8 | Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma. | - | - | 2 |