İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00381855 Ortadoğu Mimarlığı 4 Bahar 8 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör.Dr. Nastaran DELJAVAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör.Dr. Nastaran DELJAVAN A-207 [email protected] 7972
Dersin İçeriği
Bu derste antik çağlardan günümüze Ortadoğu kentlerinde çeşitli işlevlere sahip kamu yapılarının mimari özellikleri, yapım teknikleri ve malzemeleri anlatılacaktır. Ayrıca orta doğu şehirlerindeki dini yapıların evrimi incelenecektir.
Dersin Amacı
Antik çağlardan modern çağa kadar farklı dönemlerde çeşitli şehirlerdeki Orta Doğu mimarilerinin özelliklerinin tanımlanması.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P3 Mimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma. 4
P6 Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve mimarlık tarihinde bilgi sahibi olma. 3
P16 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Var olan yapılı çevrenin farklı katmanları ile fizik-mekân, sosyal-mekân olarak okuyabilme becerisi. P.3.2 1
Ö2 Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme. P.6.1 1
Ö3 Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. P.6.6 1
Ö4 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. P.16.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ortadoğu kentlerinde Antik Çağların Mimari Özellikleri
2 Orta Doğu şehirlerinin Orta Çağda (5. yüzyılın sonları ile 15. yüzyılın sonları) Mimari Özellikleri
3 Orta Çağda Orta Doğu'da Kentleşme ve Kentlerin Karakteri (5. yüzyılın sonlarından 15. yüzyılın sonlarına kadar)
4 Orta Doğu'daki kamu binalarının mimari özellikleri (5. yüzyılın sonları ile 15. yüzyılın sonları)
5 Orta Çağda Orta Doğu'nun (5. yüzyılın sonlarından 15. yüzyılın sonlarına kadar) çeşitli kentlerinde yer alan binaların yapım teknikleri ve malzemeleri
6 Orta Doğu'da şehir formu ve kamu binalarının konumu (15. yüzyıl sonları ve 19. yüzyıl sonları)
7 Orta Doğu şehirlerinde yerel mimarinin karakteristiği (15. yüzyılın sonları ve 19. yüzyılın sonları)
8 Ara sınav
9 Ortadoğu kentlerinde Mimarlık ve Şehircilik (20. yüzyıldan günümüze)
10 Ortadoğu kentlerinde yüksek bina mimarisi (yüksek yapılar) (20. yüzyıldan günümüze)
11 Orta Doğu kentlerinde yer alan kamu ve dini yapıların özellikleri (20. yüzyıldan günümüze): bölüm 1
12 Orta Doğu kentlerinde yer alan kamu ve dini yapıların özellikleri (20. yüzyıldan günümüze): bölüm 2
13 Orta Doğu'da ekolojik mimari (20. yüzyıldan günümüze): bölüm 1
14 Orta Doğu'da ekolojik mimari (20. yüzyıldan günümüze): bölüm 2
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Watenpaugh, K.D., Being Modern in the Middle East: Revolution, Nationaliasm, Colonialism, and the Arab Middle Class, Princeton University Press, 2012
Al-Asad, M. Contemporary Architecture and Urbanism in the Middle East, University Press of Florida, 2012.
Masoud, A.M. Contemporary Architecture in Iran: from 1925 to the present, Independently published (2020)
Radoine, H. Architecture in Context: Designing in the Middle East 1st Edition, Wiley; 2017.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 15 15
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 72
Toplam Yük / 30 2,40
Dersin AKTS Kredisi: 2
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P3 P6 P16
Ö1 Var olan yapılı çevrenin farklı katmanları ile fizik-mekân, sosyal-mekân olarak okuyabilme becerisi. 4 2 2
Ö2 Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme. 2 3 2
Ö3 Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. 2 3 1
Ö4 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. 2 2 3