İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00381854 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı 4 Bahar 8 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Ayşenur DAĞ GÜRCAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Ayşenur DAĞ GÜRCAN - [email protected]
Dersin İçeriği
1. ulusal mimarlık dönemi, erken cumhuriyet dönemi mimarisi, uluslar arası modern üsluba geçiş ve yabancı mimarlar, kent planları, 2. ulusal mimari, 1950'lerdn sonra Amerikan etkisi ve göç sorunsalı, 1980 ve sonrası neoliberal politikalar ekseninde mimarlık, Türkiye'de postmodern mimarlık, 2000 sonrası Türkiye mimarlığı ders kapsamında ele alınan konulardır.
Dersin Amacı
20. yüzyıldan günümüze uzanan süreçte Türkiye'deki mimarlık ve ortamı hakkında bilgi vermeyi, küresel ve yerel bağlamda dönem mimarilerini okuyabilme yetisi kazandırmayı aynı zamanda örnek yapılar üzerinden analiz edip yorum geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 3
P3 Mimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma. 2
P6 Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve mimarlık tarihinde bilgi sahibi olma. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Mimari tasarım fikri, bağlam ve mimari program kavramlarını ayırtedebilme, tanımlayabilme. P.1.3 6
Ö2 Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. P.1.6 6
Ö3 Mimarlık ve yapılı çevreyi etkileyen bağlamsal faktörleri anlama becerisini elde etmek. P.1.5 6
Ö4 Var olan yapılı çevrenin farklı katmanları ile fizik-mekân, sosyal-mekân olarak okuyabilme becerisi. P.3.2 6
Ö5 Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme. P.6.1 6
Ö6 Mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri anahatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme. P.6.3 6
Ö7 Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. P.6.6 6
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Derse giriş, ders planının sunulması, Türkiye Mimarlığının ana hatları
2 Cumhuriyet öncesi mimarlık ortamı: (Batılılaşma, eklektizm ve Tanzimat sonrası mimari)
3 1. Ulusal Mimarlık Akımı: İstanbul
4 1. Ulusal Mimarlık Akımı: Ankara, Konya
5 1930-1945 arası Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı I: Modern Mimariye geçiş ve Yabancı Mimarlar
6 1930-1945 arası Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı II: Modern Kent Planları (İstanbul, Ankara ve Anadolu)
7 II. Ulusal Mimarlık Hareketi (1945-60 arası)
8 Ara sınav
9 1950'ler Türkiye Modernizmi
10 1960-1980 arası Türkiye mimarlığı: Kamusal ve sivil mimariden örnekler, Gündem: göç ve gecekondulaşma
11 1980-2000 arası Türkiye mimarlığı: Kamusal ve sivil mimariden örnekler, Gündem: neoliberal politikalar, küreselleşme, postmodernizm
12 2000 sonrası Türkiye Mimarlığı ve Ortamı I
13 2000 sonrası Türkiye Mimarlığı ve Ortamı II
14 Tartışma: Cumhuriyet dönemi mimarisinin korunma(ma)sı / Konya'dan çağdaş mimari örnekleri
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Yavuz, Y., Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi ve Mimar A. Kemalettin Bey, Ankara, 1981
Akcan, E., Çeviride Modern Olan-Şehir ve Konutta Türk-Alman İlişkileri, İstanbul, 2009.
Bozdoğan, S., Modernizm ve Ulusun İnşaası - Erken Cumhuriyet Türkiyesi'nde Mimari Kültür, İstanbul, 2008.
Hasol, D. 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı, YEM, 2017.
Sözen, M. - Tapan, M., 50 Yılın Türk Mimarisi, İstanbul, 1973.
Sözen, M., Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, Ankara, 1984.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 1 40 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 21 21
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 28 28
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 105
Toplam Yük / 30 3,50
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P6
Ö1 Mimari tasarım fikri, bağlam ve mimari program kavramlarını ayırtedebilme, tanımlayabilme. 5 2 3
Ö2 Mimarlık ve yapılı çevreyi etkileyen bağlamsal faktörleri anlama becerisini elde etmek. 3 - -
Ö3 Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. 4 3 3
Ö4 Var olan yapılı çevrenin farklı katmanları ile fizik-mekân, sosyal-mekân olarak okuyabilme becerisi. - 4 -
Ö5 Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme. - - 4
Ö6 Mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri anahatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme. - - 5
Ö7 Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. - - 3