İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00371753 Cami Mimarisi 4 Güz 7 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Ayşenur DAĞ GÜRCAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Ayşenur DAĞ GÜRCAN - [email protected]
Dersin İçeriği
Cami ve ona ilişkin kavramlar, İslamiyet'te ibadet mekanları, Cami mimarisinin tarihsel gelişimi, Çağdaş Cami mimarlığı konularını içermektedir.
Dersin Amacı
İslam döneminden günümüze ulaşan camileri plan tipleri ve özellikleri açısından ele almak, gelişimleri izlemek ve çağdaş cami mimarisi hakkında fikir sahibi olmak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 3
P6 Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve mimarlık tarihinde bilgi sahibi olma. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Mimari tasarım fikri, bağlam ve mimari program kavramlarını ayırtedebilme, tanımlayabilme. P.1.3 6
Ö2 Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. P.1.6 6
Ö3 Mimarlık ve yapılı çevreyi etkileyen bağlamsal faktörleri anlama becerisini elde etmek. P.1.5 6
Ö4 Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari mirası tanır, mimari terminolojiye hakim olur, dönem yapılarını görsel üzerinden okuyabilir. P.6.4 6
Ö5 Anadolu Selçuklu, Beylikler, Erken, Klasik ve Geç Dönem Osmanlı mimarlığı hakkında bilgi sahibi olur, dönemlerin mimari karakterlerini ve tipolojilerini ayırt edebilir ve dönem sanatını yorumlayabilir. P.6.5 6
Ö6 Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. P.6.6 6
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması, Cami ve ona ilişkin kavramlar 1
2 Cami ve ona ilişkin kavramlar 2
3 Erken İslam dönemi cami mimarisine giriş
4 Erken İslam dönemi cami mimarisi (Emevi, Endülüs, Abbasi) Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu dönemi Camileri
5 Anadolu Selçuklu Dönemi Camileri
6 Beylikler ve Erken dönem Osmanlı Cami mimarisi
7 Klasik dönem Osmanlı cami mimarisi
8 Ara Sınav
9 Geç dönem Osmanlı cami mimarisi
10 20. Yüzyıl Türkiye Cami Mimarlığı (1900-1980)
11 20. Yüzyıl Türkiye Cami Mimarlığı (1980-2000)
12 Çağdaş Cami Mimarlığı (Türkiye 2000 sonrası)
13 Çağdaş Cami Mimarisi (Orta Doğu - 2000 sonrası )
14 Çağdaş Cami Mimarisi (Avrupa - 2000 sonrası )
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Aslanapa, O. (1989). Türk Sanatı (2.baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi
Ayverdi, E.H., Yüksel İ.A. (1976). İlk 250 Senenin Osmanlı Mimarisi. İstanbul Fetih Cemiyeti.
Evren, E. Modernlik ve Türkiye'de Modern Camiler. Mimarlar Odası Yayınları. 2013.
Grabar, O. İslam Sanatının Oluşumu. Alfa. 2018.
Hasol, D. (2016) Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları
Kuban, D., (2002), Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, YKY, İstanbul
Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, Istanbul: YEM.
Macaulay, D. Cami. Kaknüs. 2011.
Sezgin, H. (1984). Türk Ve İslam Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 1 40 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 21 21
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 28 28
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 105
Toplam Yük / 30 3,50
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P6
Ö1 Mimari tasarım fikri, bağlam ve mimari program kavramlarını ayırtedebilme, tanımlayabilme. 4 -
Ö2 Mimarlık ve yapılı çevreyi etkileyen bağlamsal faktörleri anlama becerisini elde etmek. 3 -
Ö3 Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. 5 -
Ö4 Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari mirası tanır, mimari terminolojiye hakim olur, dönem yapılarını görsel üzerinden okuyabilir. - 3
Ö5 Anadolu Selçuklu, Beylikler, Erken, Klasik ve Geç Dönem Osmanlı mimarlığı hakkında bilgi sahibi olur, dönemlerin mimari karakterlerini ve tipolojilerini ayırt edebilir ve dönem sanatını yorumlayabilir. - 4
Ö6 Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. - 3