İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00361653 Yapıda Yangından Korunma Yöntemleri 3 Bahar 6 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU - [email protected]
Dersin İçeriği
Tutuşma ve yanma, Yangın ve Gelişim Evreleri, Binalar Arasında Yangın Yayılımı, Bina İçinde Yangın Yayılımı, Duman ve Zehirli Gazlar, Kompartmantasyon, Kaçış Yollarının Belirlenmesi, Yapı Elemanlarında Alınabilecek Önlemler, Çeşitli Bina Tipleri İçin Özel Düzenlemeler, Strüktürel Yangın Korunumu, Duman Havalandırması, Yapı Malzemelerinin Yanma Özellikleri, Yönetmelik ve Standartlar, Duman Algılama ve Otomatik Söndürme, Kaçış Yolu Aydınlatması, Söndürmede Kullanılan Diğer Metotlar, Örnek İncelemeleri
Dersin Amacı
1 Bina tasarımında yangının önemi ve tasarımdaki yerini belirtmek Her türlü, yapı ,bina tesis ve işletmelerin tasarımı, yapımı, işletimi, bakımı, kullanımı sırasında çıkabilecek yangınların en aza indirilmesini, söndürülmesini sağlamak üzere yangın öncesinde ve sırasında alınabilecek önlemleri ve mimari projelerin tasarımı sırasında dikkat edilecek hususların öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 5
P8 Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama. 5
P5 Bina tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma. 5
P4 Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma. 5
P7 Tarihi çevreyi koruma bilinci kazanarak, restorasyon projesi hazırlayacak bilgi ve beceriye sahip olmak. 5
P9 Yapı yapım ve üretiminde çevre ve iş güvenliğinde bilinçli olarak etkin iş organizasyonu ve planlaması geliştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. 5
P10 Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisine sahip olma. 5
P11 Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma. 5
P13 Alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme veya sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 5
P14 Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme becerisine sahip olma. 5
P16 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 5
P19 Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak. 5
P21 Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. P.1.1
Ö2 Tarihi çevreyi tanır ve koruma bilincini kazanır. P.7.1
Ö3 Çatılar, merdivenler gibi mimari yapı bileşenleri sınıflandırabileceklerdir. P.9.5
Ö4 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma. P.4.1
Ö5 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. P.4.2
Ö6 Lisans öğretim programında yer alan uygulamalı yapım bilgisi derslerinde öğrenilen bilgileri projeye aktarma, yönetmeliklere uygun uygulama projesi hazırlama. P.9.6
Ö7 İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme. P.4.3
Ö8 Mimarın mesleki davranış kurallarını ve ilgilerini tartışabilecektir. P.11.5
Ö9 Mimarın mesleki hizmet alanlarının ve sorumluluklarının tanıtılması ve mesleki yükümlülüklerin oluşmasına katkıda bulunan etik konularının anlaşılması. P.8.6
Ö10 Mimari tasarım ve bina servis sistemleri ilişkisi hakkında bilgi sahibi olma. P.10.1
Ö11 Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. P.14.1
Ö12 Tasarım sürecinde müşterinin, mal sahibinin, kullanıcı gruplarının, kamusal ve toplumsal alanların ihtiyaçlarını anlaması ve mimarın bu ihtiyaçlar doğrultusunda tasarım sürecini yönetmesini ve sorumluluğunu anlaması. P.13.2
Ö13 Mimarların yapı tasarımı ve uygulama süreçleri ile toplumlarındaki çevresel, sosyal, estetik konuları birlikte düşünebilme ve teknik becerileri kazanması. P.13.1
Ö14 Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. P.5.3
Ö15 Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. P.5.5
Ö16 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.16.4
Ö17 Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme. P.19.1
Ö18 İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme. P.21.1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Yapıların yangından korunması, amaç, kapsam, dayanak, tanımlar, yönetmelik ve ilgili standartlar hakkında bilgiler,
2 Yangın tahliye projesi, yangın türü, ilkeler, görevler, yetkiler ve sorumluluklar, kontrol dışı ateş yandığında ve duman görülmesi halinde sorumluluklar,
3 Binaların kullanım sınıfları, binaların yangına karşı tehlike sınıfları, genel yangın güvenliği, binaların yerleşimi ve ulaşım yolları
4 Binaların taşıyıcı sistemleri ve yangın güvenliği ilişkisi, yangın kompartımanları, duvarlar, döşemeler, cepheler ve çatılar, yapı elemanlarının yangına dayanım (direnç) süreleri, yapı malzemelerinin yanıcılık sınıfları, yangın duvarı.
5 Cephelerin yangına karşı tasarımı, geleneksel cephe sistemleri, giydirme cephe sistemleri, çatılar ve yangın, binalarda yangına karşı kullanılacak yapı malzemeleri, yapı elemanlarının yangına dayanım süreleri, kaçış yolları, kaçış merdivenleri,
6 Çıkış kapasitesi ve kaçış uzaklıkları, çıkışlara götüren en uzun kaçış uzaklıkları ve birim genişlikleri, itfaiye ve proje onay ilişkileri, mimari projelerin yangından korunma konusunda yönetmeliklere göre incelenmesi, acil çıkış zorunluluğu, kaçış yolu sayısı ve genişliği.
7 Yangın güvenlik holü, kaçış yolları, kaçış merdivenleri, acil çıkış zorunluluğu, kaçış merdivenlerinin yeri ve düzenlenmesi, dış kaçış merdivenleri, dairesel merdivenler, kaçış rampaları.
8 Bodrum kat kaçış merdivenleri, kaçış yolu kapıları, kaçış uzaklığı, yangına karşı dayanım, yangına karşı tedbirler, bina bölümlerine ait düzenlemeler, kazan daireleri, yakıt depoları, sobalar, bacaların yangına karşı düzenlenmesi,
9 Ara sınav
10 Sığınaklar, otoparklar, asansörler, acil durum asansörü, yıldırımdan korunma, elektrik tesisatı, acil durum aydınlatması, kaşış yollarının aydınlatılması, acil durum yönlendirme sistemleri, yangın algılama ve uyarı sistemleri, yangın kontrol panelleri,
11 Yağmurlama sistemi, alarm istasyonları, gazlı söndürme sistemleri, duman kontrol ve basınçlandırma sistemi, sesli ve ışıklı uyarı cihazları, acil durum kontrol sistemleri, duman kontrol sistemleri, yangın söndürme sistemleri, sulu söndürme, yangın pompaları, sabit boru tesisatı, yangın dolapları,
12 Hidrant sistemi, yağmurlama sistemi, itfaiye su verme bağlantısı, köpüklü, gazlı ve kuru tozlu sabit otomatik söndürme, taşınabilir söndürme cihazları, tehlikeli maddelerin depolanması, parlayıcı ve patlayıcı gazlar, LPG tüplerinin depolanması, emniyet mesafeleri, güvenlik tedbirleri.
13 Doğalgaz kullanım esasları, yanıcı ve parlayıcı sıvılar, tehlikeli bölgeler, yangın güvenliği sorumluluğu, ekipler ve eğitimi, denetim, mevcut yapılarda ilave çıkış ve kaçış merdivenleri.
14 Yağmurlama sistemi ve yangın dolabı, yangın algılama ve uyarı sistemleri, kaçış yolu sayısı ve genişliği, acil çıkış zorunluluğu, kaçış merdiveni yuvalarının yeri ve düzenlenmesi, kaçış merdiveninin özellikleri, tarihi yapılarda alınacak yangın tedbirleri, yapı malzemelerinin yanıcılık sınıfları, yangına dayanım süreleri, çıkışlara götüren en uzun kaçış uzaklığı hesabı, tabloların değerlendirilmesi.
15 Final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Anonim, 2007, "Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik", Resmi Gazete, Yayın No:5, Cilt:47, No:26735, Ankara.
Brannigan, F. L.& Corbett, G.P. (2008). Brannigan's Building Construction for the Fire Service, NFPA, Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, LLC
Memiş, H., Sert, G., 2010, "İmar Mevzuatı, ilgili kanunlar, yönetmelikler", Korza Basım, Temmuz, Trabzon.
Özpınar, T., 2015, "Yangın", KTO Karatay Üniversitesi DersNotları (yayınlanmamış), Konya.
Quintiere, J. G. (2006). Fundamentals of Fire Phenomena, Chichester : John Wiley
Robertson, J. C. (2010). Introduction to Fire Prevention, Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall Health
Bakırcı, A, E., Binalarda Aktif ve Pasif Yangın Önlemleri,
AÇIŞ; Masum, GİLİZ, Ahmet., Yangın, Yangın Sistemleri, MMo, Mim. Odası, 19-20 Eylül 2019, İzmir,
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 4 -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 10 3 30
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 4 4 16
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 11 4 44
Dönem Sonu Sınavı 1 1 1
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4 P5 P7 P8 P9 P10 P11 P13 P14 P16 P19 P21
Ö1 Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. 5 - - - - - - - - - - - -
Ö2 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma. - 5 - - - - - - - - - - -
Ö3 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. - - 5 - - - - - - - - - -
Ö4 İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme. - - - 5 - - - - - - - - -
Ö5 Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. - - - - 5 - - - - - - - -
Ö6 Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. - - - - - 5 - - - - - - -
Ö7 Tarihi çevreyi tanır ve koruma bilincini kazanır. - - - - - - 5 - - - - - -
Ö8 Mimarın mesleki hizmet alanlarının ve sorumluluklarının tanıtılması ve mesleki yükümlülüklerin oluşmasına katkıda bulunan etik konularının anlaşılması. - - - - - - - 5 - - - - -
Ö9 Çatılar, merdivenler gibi mimari yapı bileşenleri sınıflandırabileceklerdir. - - - - - - - - 5 - - - -
Ö10 Lisans öğretim programında yer alan uygulamalı yapım bilgisi derslerinde öğrenilen bilgileri projeye aktarma, yönetmeliklere uygun uygulama projesi hazırlama. - - - - - - - - - 5 - - -
Ö11 Mimari tasarım ve bina servis sistemleri ilişkisi hakkında bilgi sahibi olma. - - - - - - - - - - 5 - -
Ö12 Mimarın mesleki davranış kurallarını ve ilgilerini tartışabilecektir. - - - - - - - - - - - 5 -
Ö13 Mimarların yapı tasarımı ve uygulama süreçleri ile toplumlarındaki çevresel, sosyal, estetik konuları birlikte düşünebilme ve teknik becerileri kazanması. - - - - - - - - - - - - 5
Ö14 Tasarım sürecinde müşterinin, mal sahibinin, kullanıcı gruplarının, kamusal ve toplumsal alanların ihtiyaçlarını anlaması ve mimarın bu ihtiyaçlar doğrultusunda tasarım sürecini yönetmesini ve sorumluluğunu anlaması. - - - - - - - - - - - - -
Ö15 Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. - - - - - - - - - - - - -
Ö16 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - - - - - - - -
Ö17 Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme. - - - - - - - - - - - - -
Ö18 İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme. - - - - - - - - - - - - -