Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00360604 | Yapı Keşif ve Metraj | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU | A-105 | [email protected] | 7454 | Çarşamba |
Dersin İçeriği
Derste projelendirmenin ve şantiye uygulamasının çeşitli aşamalarında yapı ekonomisi ve özellikle inşaat ekonomisi yönetimi konularının açığa kavuşturulmasına çaba gösterilecektir. Ayrıca öğrenci ders süresinde tasarladığı bir yapının maliyet keşfini hesaplayacaktır. Ders resimli belgelerin ve malzemelerin sunulması ile saydam gösterileri eşliğinde sürdürülecektir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, genelde öğrencinin projelendirme yönetimi ve ekonomisi bilgileri ile özelde şantiye yönetimi ve ekonomisi bilgilerini geliştirmek ve ders süresince tasarlanan bir yapının maliyet keşfini metrajlarını çıkarılarak yaklaşık maliyetinin hesaplanması olacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
P2 | Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme becerisine sahip olma. | 5 |
P5 | Bina tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma. | 5 |
P4 | Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 5 |
P9 | Yapı yapım ve üretiminde çevre ve iş güvenliğinde bilinçli olarak etkin iş organizasyonu ve planlaması geliştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | 5 |
P10 | Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisine sahip olma. | 5 |
P11 | Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma. | 5 |
P14 | Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme becerisine sahip olma. | 5 |
P22 | Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | P.1.1 | 5 |
Ö2 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | P.1.2 | 5 |
Ö3 | Mimari tasarımın bir fikrin maddileşmesi durumu olduğunu kavrama. | P.1.4 | 5 |
Ö4 | Verilen tasarım problemine ilişkin doğal/yapılı çevre verileri ile mimari program arasındaki ilişkileri, biçim, işlev, strüktür, konstrüksiyon, bağlam, malzeme, kamusal-özel alan, peyzaj gibi temel mimarlık kavramları aracılığıyla değerlendirebilme. | P.2.3 | 5 |
Ö5 | Sınırlı ölçüde temel teknolojik problemleri çözebilme ve malzeme, sistem tercihlerini öneri proje üzerinde yansıtabilme yetisi. | P.3.3 | 5 |
Ö6 | Grup halinde çalışma becerisini kazanır. | P.7.6 | 5 |
Ö7 | Zeminlerin özelliklerini açıklayabilir. Temeller, kolonlar, duvarlar ve döşemelerin yapım detaylarını çizebilir. Yığma ve karkas sistemlerin uygulamalarını çizebilir. | P.9.2 | 5 |
Ö8 | Duvar kaplamaları ve malzemeleri, zemin kaplamaları ve malzemeleri, tavan kaplamaları ve malzemelerinin uygulama esaslarını bilir. | P.9.3 | 5 |
Ö9 | Detay oluşturmada temel prensipleri belirleyebilir. | P.9.4 | 5 |
Ö10 | Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. | P.4.2 | 5 |
Ö11 | Lisans öğretim programında yer alan uygulamalı yapım bilgisi derslerinde öğrenilen bilgileri projeye aktarma, yönetmeliklere uygun uygulama projesi hazırlama. | P.9.6 | 5 |
Ö12 | Meslek ahlak bilimi Proje, şantiye, zaman yönetimi Mali organizasyon Yasal sorunlar kavramlarını tanımlamak. | P.11.2 | 5 |
Ö13 | Başlangıçtan bitişe kadar mimarların tanımladığı çalışma aşamalarında etik ilkeleri uygulayabilecektir. | P.11.3 | 5 |
Ö14 | Mimarın mesleki davranış kurallarını ve ilgilerini tartışabilecektir. | P.11.5 | 5 |
Ö15 | İnşaat sektörünün genel özelliklerinin anlama. | P.8.1 | 5 |
Ö16 | Proje yönetimi kavramlarını tanımlamak. | P.8.2 | 5 |
Ö17 | Yapım yönetiminde organizasyon, risk, kalite, sözleşme, proje planlama, süre, maliyet gibi proje yönetimi süreçlerini anlama. | P.8.4 | 5 |
Ö18 | Mimarın mesleki hizmet alanlarının ve sorumluluklarının tanıtılması ve mesleki yükümlülüklerin oluşmasına katkıda bulunan etik konularının anlaşılması. | P.8.6 | 5 |
Ö19 | Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. | P.14.1 | 5 |
Ö20 | Mimarların yapı tasarımı ve uygulama süreçleri ile toplumlarındaki çevresel, sosyal, estetik konuları birlikte düşünebilme ve teknik becerileri kazanması. | P.13.1 | 5 |
Ö21 | Bir inşaat şantiyesinin işletmesi ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olma. | P.13.6 | 5 |
Ö22 | Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma. | P.14.6 | 5 |
Ö23 | İletişim yöntemlerini etkin bir şekilde kullanabilme. | P.12.1 | 5 |
Ö24 | Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. | P.5.1 | 5 |
Ö25 | Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. | P.5.3 | 5 |
Ö26 | Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. | P.5.5 | 5 |
Ö27 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.16.4 | 5 |
Ö28 | Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme. | P.17.1 | 5 |
Ö29 | Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme. | P.19.1 | 5 |
Ö30 | Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme. | P.19.5 | 5 |
Ö31 | İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme. | P.21.1 | 5 |
Ö32 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumlulukları bilme. | P.21.8 | 5 |
Ö33 | Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme. | P.22.6 | 5 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Genel kavramların açıklanması, metraj, birim fiyat, yaklaşık maliyet hesabı, |
2 | Birim fiyatlar, özel fiyatlar ve analizler nasıl oluştuğunun örneklerle anlatılması |
3 | Uygulama projesi üzerinden duvar ve döşeme metrajlarının yapılması |
4 | Uygulama projesi üzerinden; sıva, boya, kapı, pencere metrajlarının yapılması |
5 | Uygulama projesi üzerinden; metraj ve malzeme hesaplarının yapılması, donatılar ve metrajı, Metraj özeti cetvelinin doldurulması, |
6 | Kapı, menteşe, kilit, kapı kolu gibi metrajların yapılması, gerekli malzemelerin hesaplanması, malzemelerin listede gösterilmesi, nakliye hesapları, ihale dosyasının incelenmesi. |
7 | Asma tavan, duvar kaplama metrajlarının yapılması, metraj ile ilgili tablolarda olması gerekenler ve örnek problem çözümü. |
8 | Hazırlanan örnek proje üzerinden; kazı, temel, beton, demir, kalıp, iskele metrajlarının yapılması, birim imalattaki miktarlar ve malzemelerin bulunması. |
9 | Vize |
10 | Duvar, sıva, boya metrajlarının yapılması, İmalatta kullanılacak üretim girdilerinin cins ve miktarlarının belirlenmesi, girdilere ait geçerli piyasa fiyatları (rayiçlerinin) belirlenmesi, |
11 | Çatı, oluk, tretuvar metrajlarının yapılması |
12 | Kapı, pencere, denizlik metrajlarının yapılması, yapı keşif ve metraj hesaplarının örnek bir uygulama projesi üzerinden çözümü ve metraj cetvellerinin doldurulması. |
13 | Yapılan metrajların birim fiyatları ile çizilerek yaklaşık maliyetin hesaplanması. İnşaat şartname ve sözleşmeleri, genel şartname, ihale çeşitleri ve ihale dosyasının hazırlanması. |
14 | Genel Tekrar, poz numaraları, keşif çıkartılması, ön keşif, birim fiyatlar, yapı maliyeti, sözleşmeler, kamu inşaatlarında ihaleler, teklif dosyası, genel teknik şartname ve özelliği, |
15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Bathurst, PE.,"Building Cost Control Technique and Economics", Heiman, London, 1980. |
PANCARCI, Ali, ÖCAL, M.Emin, Yapı İşletmesi ve Maloluş Hesapları, Metraj, Keşif, Hakediş, Birsen Yayınevi, 11. Baskı, 2018, İstanbul. | |
Peters, G., "Project management and Construction Control", Construction Press, London. | |
AKÇALI, Ünal, İnşaat Fiyatları Dökümü, İnşaat Birim Fiyatları Analizi, Cilt 1, Cilt 2, Şafak Mat. 2015, Ankara, |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 4 | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 6 | 8 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 2 | 8 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P7 | P8 | P9 | P11 | P12 | P13 | P14 | P16 | P17 | P19 | P21 | P22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Mimari tasarımın bir fikrin maddileşmesi durumu olduğunu kavrama. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Verilen tasarım problemine ilişkin doğal/yapılı çevre verileri ile mimari program arasındaki ilişkileri, biçim, işlev, strüktür, konstrüksiyon, bağlam, malzeme, kamusal-özel alan, peyzaj gibi temel mimarlık kavramları aracılığıyla değerlendirebilme. | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Sınırlı ölçüde temel teknolojik problemleri çözebilme ve malzeme, sistem tercihlerini öneri proje üzerinde yansıtabilme yetisi. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö8 | Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö9 | Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö10 | Grup halinde çalışma becerisini kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö11 | İnşaat sektörünün genel özelliklerinin anlama. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö12 | Proje yönetimi kavramlarını tanımlamak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö13 | Yapım yönetiminde organizasyon, risk, kalite, sözleşme, proje planlama, süre, maliyet gibi proje yönetimi süreçlerini anlama. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö14 | Mimarın mesleki hizmet alanlarının ve sorumluluklarının tanıtılması ve mesleki yükümlülüklerin oluşmasına katkıda bulunan etik konularının anlaşılması. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö15 | Zeminlerin özelliklerini açıklayabilir. Temeller, kolonlar, duvarlar ve döşemelerin yapım detaylarını çizebilir. Yığma ve karkas sistemlerin uygulamalarını çizebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö16 | Duvar kaplamaları ve malzemeleri, zemin kaplamaları ve malzemeleri, tavan kaplamaları ve malzemelerinin uygulama esaslarını bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö17 | Detay oluşturmada temel prensipleri belirleyebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö18 | Lisans öğretim programında yer alan uygulamalı yapım bilgisi derslerinde öğrenilen bilgileri projeye aktarma, yönetmeliklere uygun uygulama projesi hazırlama. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö19 | Meslek ahlak bilimi Proje, şantiye, zaman yönetimi Mali organizasyon Yasal sorunlar kavramlarını tanımlamak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö20 | Başlangıçtan bitişe kadar mimarların tanımladığı çalışma aşamalarında etik ilkeleri uygulayabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö21 | Mimarın mesleki davranış kurallarını ve ilgilerini tartışabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö22 | İletişim yöntemlerini etkin bir şekilde kullanabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö23 | Mimarların yapı tasarımı ve uygulama süreçleri ile toplumlarındaki çevresel, sosyal, estetik konuları birlikte düşünebilme ve teknik becerileri kazanması. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö24 | Bir inşaat şantiyesinin işletmesi ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö25 | Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö26 | Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö27 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö28 | Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö29 | Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö30 | Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö31 | İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö32 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumlulukları bilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö33 | Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |