İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00360604 Yapı Keşif ve Metraj 3 Bahar 6 2+0+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU A-105 [email protected] 7454 Çarşamba
Dersin İçeriği
Derste projelendirmenin ve şantiye uygulamasının çeşitli aşamalarında yapı ekonomisi ve özellikle inşaat ekonomisi yönetimi konularının açığa kavuşturulmasına çaba gösterilecektir. Ayrıca öğrenci ders süresinde tasarladığı bir yapının maliyet keşfini hesaplayacaktır. Ders resimli belgelerin ve malzemelerin sunulması ile saydam gösterileri eşliğinde sürdürülecektir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, genelde öğrencinin projelendirme yönetimi ve ekonomisi bilgileri ile özelde şantiye yönetimi ve ekonomisi bilgilerini geliştirmek ve ders süresince tasarlanan bir yapının maliyet keşfini metrajlarını çıkarılarak yaklaşık maliyetinin hesaplanması olacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 5
P2 Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme becerisine sahip olma. 5
P5 Bina tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma. 5
P4 Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma. 5
P9 Yapı yapım ve üretiminde çevre ve iş güvenliğinde bilinçli olarak etkin iş organizasyonu ve planlaması geliştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. 5
P10 Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisine sahip olma. 5
P11 Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma. 5
P14 Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme becerisine sahip olma. 5
P22 Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. P.1.1 5
Ö2 Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. P.1.2 5
Ö3 Mimari tasarımın bir fikrin maddileşmesi durumu olduğunu kavrama. P.1.4 5
Ö4 Verilen tasarım problemine ilişkin doğal/yapılı çevre verileri ile mimari program arasındaki ilişkileri, biçim, işlev, strüktür, konstrüksiyon, bağlam, malzeme, kamusal-özel alan, peyzaj gibi temel mimarlık kavramları aracılığıyla değerlendirebilme. P.2.3 5
Ö5 Sınırlı ölçüde temel teknolojik problemleri çözebilme ve malzeme, sistem tercihlerini öneri proje üzerinde yansıtabilme yetisi. P.3.3 5
Ö6 Grup halinde çalışma becerisini kazanır. P.7.6 5
Ö7 Zeminlerin özelliklerini açıklayabilir. Temeller, kolonlar, duvarlar ve döşemelerin yapım detaylarını çizebilir. Yığma ve karkas sistemlerin uygulamalarını çizebilir. P.9.2 5
Ö8 Duvar kaplamaları ve malzemeleri, zemin kaplamaları ve malzemeleri, tavan kaplamaları ve malzemelerinin uygulama esaslarını bilir. P.9.3 5
Ö9 Detay oluşturmada temel prensipleri belirleyebilir. P.9.4 5
Ö10 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. P.4.2 5
Ö11 Lisans öğretim programında yer alan uygulamalı yapım bilgisi derslerinde öğrenilen bilgileri projeye aktarma, yönetmeliklere uygun uygulama projesi hazırlama. P.9.6 5
Ö12 Meslek ahlak bilimi Proje, şantiye, zaman yönetimi Mali organizasyon Yasal sorunlar kavramlarını tanımlamak. P.11.2 5
Ö13 Başlangıçtan bitişe kadar mimarların tanımladığı çalışma aşamalarında etik ilkeleri uygulayabilecektir. P.11.3 5
Ö14 Mimarın mesleki davranış kurallarını ve ilgilerini tartışabilecektir. P.11.5 5
Ö15 İnşaat sektörünün genel özelliklerinin anlama. P.8.1 5
Ö16 Proje yönetimi kavramlarını tanımlamak. P.8.2 5
Ö17 Yapım yönetiminde organizasyon, risk, kalite, sözleşme, proje planlama, süre, maliyet gibi proje yönetimi süreçlerini anlama. P.8.4 5
Ö18 Mimarın mesleki hizmet alanlarının ve sorumluluklarının tanıtılması ve mesleki yükümlülüklerin oluşmasına katkıda bulunan etik konularının anlaşılması. P.8.6 5
Ö19 Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. P.14.1 5
Ö20 Mimarların yapı tasarımı ve uygulama süreçleri ile toplumlarındaki çevresel, sosyal, estetik konuları birlikte düşünebilme ve teknik becerileri kazanması. P.13.1 5
Ö21 Bir inşaat şantiyesinin işletmesi ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olma. P.13.6 5
Ö22 Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma. P.14.6 5
Ö23 İletişim yöntemlerini etkin bir şekilde kullanabilme. P.12.1 5
Ö24 Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. P.5.1 5
Ö25 Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. P.5.3 5
Ö26 Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. P.5.5 5
Ö27 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.16.4 5
Ö28 Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme. P.17.1 5
Ö29 Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme. P.19.1 5
Ö30 Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme. P.19.5 5
Ö31 İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme. P.21.1 5
Ö32 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumlulukları bilme. P.21.8 5
Ö33 Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme. P.22.6 5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Genel kavramların açıklanması, metraj, birim fiyat, yaklaşık maliyet hesabı,
2 Birim fiyatlar, özel fiyatlar ve analizler nasıl oluştuğunun örneklerle anlatılması
3 Uygulama projesi üzerinden duvar ve döşeme metrajlarının yapılması
4 Uygulama projesi üzerinden; sıva, boya, kapı, pencere metrajlarının yapılması
5 Uygulama projesi üzerinden; metraj ve malzeme hesaplarının yapılması, donatılar ve metrajı, Metraj özeti cetvelinin doldurulması,
6 Kapı, menteşe, kilit, kapı kolu gibi metrajların yapılması, gerekli malzemelerin hesaplanması, malzemelerin listede gösterilmesi, nakliye hesapları, ihale dosyasının incelenmesi.
7 Asma tavan, duvar kaplama metrajlarının yapılması, metraj ile ilgili tablolarda olması gerekenler ve örnek problem çözümü.
8 Hazırlanan örnek proje üzerinden; kazı, temel, beton, demir, kalıp, iskele metrajlarının yapılması, birim imalattaki miktarlar ve malzemelerin bulunması.
9 Vize
10 Duvar, sıva, boya metrajlarının yapılması, İmalatta kullanılacak üretim girdilerinin cins ve miktarlarının belirlenmesi, girdilere ait geçerli piyasa fiyatları (rayiçlerinin) belirlenmesi,
11 Çatı, oluk, tretuvar metrajlarının yapılması
12 Kapı, pencere, denizlik metrajlarının yapılması, yapı keşif ve metraj hesaplarının örnek bir uygulama projesi üzerinden çözümü ve metraj cetvellerinin doldurulması.
13 Yapılan metrajların birim fiyatları ile çizilerek yaklaşık maliyetin hesaplanması. İnşaat şartname ve sözleşmeleri, genel şartname, ihale çeşitleri ve ihale dosyasının hazırlanması.
14 Genel Tekrar, poz numaraları, keşif çıkartılması, ön keşif, birim fiyatlar, yapı maliyeti, sözleşmeler, kamu inşaatlarında ihaleler, teklif dosyası, genel teknik şartname ve özelliği,
15 Final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Bathurst, PE.,"Building Cost Control Technique and Economics", Heiman, London, 1980.
PANCARCI, Ali, ÖCAL, M.Emin, Yapı İşletmesi ve Maloluş Hesapları, Metraj, Keşif, Hakediş, Birsen Yayınevi, 11. Baskı, 2018, İstanbul.
Peters, G., "Project management and Construction Control", Construction Press, London.
AKÇALI, Ünal, İnşaat Fiyatları Dökümü, İnşaat Birim Fiyatları Analizi, Cilt 1, Cilt 2, Şafak Mat. 2015, Ankara,
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 4 -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 6 8 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 4 2 8
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 3 3
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 90
Toplam Yük / 30 3
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P7 P8 P9 P11 P12 P13 P14 P16 P17 P19 P21 P22
Ö1 Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. - 5 - - - - - - - - - - - - - - -
Ö2 Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. - - 5 - - - - - - - - - - - - - -
Ö3 Mimari tasarımın bir fikrin maddileşmesi durumu olduğunu kavrama. - - - - - - - - 5 - - - - - - - -
Ö4 Verilen tasarım problemine ilişkin doğal/yapılı çevre verileri ile mimari program arasındaki ilişkileri, biçim, işlev, strüktür, konstrüksiyon, bağlam, malzeme, kamusal-özel alan, peyzaj gibi temel mimarlık kavramları aracılığıyla değerlendirebilme. - - - 5 - - - - - - - - - - - - -
Ö5 Sınırlı ölçüde temel teknolojik problemleri çözebilme ve malzeme, sistem tercihlerini öneri proje üzerinde yansıtabilme yetisi. - - - - 5 - - - - - - - - - - - -
Ö6 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. - - - - - - - - 5 - - - - - - - -
Ö7 Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. - - - - - - - - - - - - - - 5 - -
Ö8 Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. - - - - - - - - - - - 5 - - - - -
Ö9 Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. - - - - - - - - - - - 5 - - - - -
Ö10 Grup halinde çalışma becerisini kazanır. - - - - - - - - - - - 5 - - - - -
Ö11 İnşaat sektörünün genel özelliklerinin anlama. - - - - - - - 5 - - - - - - - - -
Ö12 Proje yönetimi kavramlarını tanımlamak. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö13 Yapım yönetiminde organizasyon, risk, kalite, sözleşme, proje planlama, süre, maliyet gibi proje yönetimi süreçlerini anlama. - - - - - - - 5 - - - - - - - - -
Ö14 Mimarın mesleki hizmet alanlarının ve sorumluluklarının tanıtılması ve mesleki yükümlülüklerin oluşmasına katkıda bulunan etik konularının anlaşılması. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö15 Zeminlerin özelliklerini açıklayabilir. Temeller, kolonlar, duvarlar ve döşemelerin yapım detaylarını çizebilir. Yığma ve karkas sistemlerin uygulamalarını çizebilir. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö16 Duvar kaplamaları ve malzemeleri, zemin kaplamaları ve malzemeleri, tavan kaplamaları ve malzemelerinin uygulama esaslarını bilir. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö17 Detay oluşturmada temel prensipleri belirleyebilir. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö18 Lisans öğretim programında yer alan uygulamalı yapım bilgisi derslerinde öğrenilen bilgileri projeye aktarma, yönetmeliklere uygun uygulama projesi hazırlama. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö19 Meslek ahlak bilimi Proje, şantiye, zaman yönetimi Mali organizasyon Yasal sorunlar kavramlarını tanımlamak. - - - - - - - - - - 5 - - - - - -
Ö20 Başlangıçtan bitişe kadar mimarların tanımladığı çalışma aşamalarında etik ilkeleri uygulayabilecektir. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö21 Mimarın mesleki davranış kurallarını ve ilgilerini tartışabilecektir. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö22 İletişim yöntemlerini etkin bir şekilde kullanabilme. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö23 Mimarların yapı tasarımı ve uygulama süreçleri ile toplumlarındaki çevresel, sosyal, estetik konuları birlikte düşünebilme ve teknik becerileri kazanması. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö24 Bir inşaat şantiyesinin işletmesi ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olma. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö25 Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö26 Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö27 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö28 Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö29 Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö30 Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö31 İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö32 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumlulukları bilme. - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ö33 Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme. - - - - - - - - - - - - - - - - -