Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00340404 | Fiziksel Çevre Kontrolü | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör.Dr. Nastaran DELJAVAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör.Dr. Nastaran DELJAVAN | A-207 | [email protected] | 0000 |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; fiziksel çevrenin yapı ve yerleşmenin biçimlenişindeki etkisi, fiziksel çevre verilerine dayalı yerleşim planlama ve yapı tasarım ölçütleri, ts825 standardına dayalı kabuk tasarımı ve yapı teknolojileri irdelenmektedir.
Dersin Amacı
Yerleşim ve yapı ölçeğinde termal konfor açısından ve minimum enerji harcaması yapacak şekilde optimal çözümlere ulaşılması için mimari tasarım prensiplerinin edinilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P4 | Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 4 |
P10 | Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisine sahip olma. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma. | P.4.1 | 1 |
Ö2 | Çevresel sistemlerin tasarımında iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama. | P.10.4 | 1 |
Ö3 | Bina kabuğu sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama. | P.10.3 | 1 |
Ö4 | Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. | P.4.2 | 1 |
Ö5 | İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme. | P.4.3 | 1 |
Ö6 | Görsel, işitsel ve ısıl konfor koşullarının önemini anlama. | P.4.4 | 1 |
Ö7 | Enerji ekonomisi ve pasif sistemler hakkında bilgi sahibi olma. | P.10.5 | 1 |
Ö8 | Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlayabilme. | P.4.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Fiziksel çevre denetimine giriş, |
2 | Yenilenebilir ve fosil yakıtlı enerji kaynağı |
3 | Temel kavramlar; İnsan-Çevre İlişkileri- Isı enerjisi, ısı depolama, algılanabilir ve gizil ısı, ısı kapasitesi, |
4 | Yapı Kabuğu tanımı (Sağır duvarlar, döşemeler, ve çatılar) |
5 | Yapı Kabuğu tasarımı, ts825 standardı, |
6 | Isıl kütle ve ısı yalıtımı |
7 | Yapı Kabuğu tanımı (Saydam yüzeyler ve Gölgeleme elemanı) |
8 | Ara sınav |
9 | İklim bölgelerine yönelik bina tasarımı |
10 | Pasif ısıtma teknikleri ve uygulama örnekleri |
11 | Pasif serinletme teknikleri ve uygulama örnekleri |
12 | Havalandırma ile serinletme teknikleri ve uygulama örnekleri |
13 | Aktif sistemler (güneş sistemleri) |
14 | Aktif sistemler (Turbines) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Brown, G.Z., De Kay, M.,Sun. Wind & Light, Wiley and Sons, New York, 2001 |
Heerwagen, D.,Passive and Active Environmental Controls, McGrawHill, 2004 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 77 | ||
Toplam Yük / 30 | 2,57 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P4 | P10 |
---|---|---|---|
Ö1 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma. | 3 | 1 |
Ö2 | Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. | 4 | 2 |
Ö3 | İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme. | 4 | 3 |
Ö4 | Görsel, işitsel ve ısıl konfor koşullarının önemini anlama. | 4 | 3 |
Ö5 | Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlayabilme. | 4 | 3 |
Ö6 | Bina kabuğu sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama. | 2 | 4 |
Ö7 | Çevresel sistemlerin tasarımında iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama. | 2 | 4 |
Ö8 | Enerji ekonomisi ve pasif sistemler hakkında bilgi sahibi olma. | 2 | 4 |