Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00340402 | Mimarlık Tarihi II | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşenur DAĞ GÜRCAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Ayşenur DAĞ GÜRCAN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Selçuklularından başlayarak Osmanlı İmparatorluğuna kadar olan dönemde Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari ürünleri tanıtmak, bu mimari ürünlerin plan özellikleri, yapım teknikleri, süsleme yönleriyle ele alarak benzer yönleriyle birlikte gelişim çizgisini belirtmek.
Dersin Amacı
Öğrencilerin Anadolu Türk mimarlığı hakkında bilgi sahibi olması, 10. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar olan süreçte Türk-İslam mimarisinin ana hatlarını okuyabilmesi ve yorumlayabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P3 | Mimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma. | 2 |
P6 | Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve mimarlık tarihinde bilgi sahibi olma. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Görsel ve yazılı sunum becerilerini kazanmak. | P.3.6 | 3 |
Ö2 | Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme. | P.6.1 | 1,3 |
Ö3 | Mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma. | P.6.2 | 1 |
Ö4 | Mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri anahatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme. | P.6.3 | 1,3 |
Ö5 | Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari mirası tanır, mimari terminolojiye hakim olur, dönem yapılarını görsel üzerinden okuyabilir. | P.6.4 | 1 |
Ö6 | Anadolu Selçuklu, Beylikler, Erken, Klasik ve Geç Dönem Osmanlı mimarlığı hakkında bilgi sahibi olur, dönemlerin mimari karakterlerini ve tipolojilerini ayırt edebilir ve dönem sanatını yorumlayabilir. | P.6.5 | 1 |
Ö7 | Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. | P.6.6 | |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Derse Giriş: Ders içeriğinin ve planının tanımlanması, Türk Sanatı ve Mimarisi kavramı üzerine bir değerlendirme |
2 | Mimarlık Terimleri ve Kavramları I (Türk-İslam Mimarisi) |
3 | Mimarlık Terimleri ve Kavramları I (Türk-İslam Mimarisi) |
4 | İslam Mimarisi (İlk dönem, Abbasiler, Emeviler) ve İslam sonrası Türk mimarlığı (Karahanlılar-Gazneliler) |
5 | Büyük Selçuklu Dönemi mimarisi (Camiler, Medreseler, Ribatlar) |
6 | İlk Beylikler Dönemi Mimarisi - Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi (Selçuklu Kentleri, Camiler) |
7 | Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi (Medreseler, Türbeler, Hamamlar ve Tarikat Yapıları) |
8 | Ara Sınav |
9 | (2.) Beylikler Dönemi Mimarisi |
10 | Erken dönem Osmanlı Mimarisi |
11 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisine Giriş |
12 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi ve Mimar Sinan |
13 | Geç Dönem Osmanlı Mimarisi (Batı etkisinde değişen Osmanlı Mimarisi) |
14 | 1. Ulusal Mimarlık Dönemi / Teknik Gezi: Konya Kent Merkezindeki Tarihi Yapıların İncelenmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Kuban, D. Osmanlı Mimarisi, YEM, 2021. |
Karpuz, H. Anadolu Selçuklu Mimarisi, Konya, 2015. | |
Aslanapa, O. Türk Sanatı. Remzi Kitabevi, 2019. | |
Goodwin Godfrey, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, Kabalcı, 2012 | |
Kuban, D. Batıya Göçün Sanatsal Evreleri, İş Bankası Kültür Yayınları, 2014. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 1 | 25 (%) |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 25 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü: | 62 | ||
Toplam Yük / 30 | 2,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P3 | P6 |
---|---|---|---|
Ö1 | Görsel ve yazılı sunum becerilerini kazanmak. | 3 | - |
Ö2 | Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme. | - | 5 |
Ö3 | Mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma. | - | 5 |
Ö4 | Mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri anahatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme. | - | 5 |
Ö5 | Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari mirası tanır, mimari terminolojiye hakim olur, dönem yapılarını görsel üzerinden okuyabilir. | - | 5 |
Ö6 | Anadolu Selçuklu, Beylikler, Erken, Klasik ve Geç Dönem Osmanlı mimarlığı hakkında bilgi sahibi olur, dönemlerin mimari karakterlerini ve tipolojilerini ayırt edebilir ve dönem sanatını yorumlayabilir. | - | 5 |
Ö7 | Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. | - | 4 |