Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00331352 | Herkes İçin Tasarım | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | vize, ödev, final |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | ön koşul bulunmamaktadır |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Merve ATMACA |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Merve ATMACA | A-206 | [email protected] | 7359 |
Dersin İçeriği
1. Temel kavramları anlama ve tartışma (bozukluk, sakatlık/özürlülük ve engellilik)
2. Farklı insanlık hallerini anlayıp, kullanıcıyı yeniden tanımlama
3. Herkes için tasarım kavramının anlamı ve ortaya çıkışı
4. Herkes için tasarımın ilkeleri
5. Herkes için tasarımın çeşitli ölçeklerdeki mekan örnekleri
6. Herkes için tasarım kavramına ve ilkelerine uygun öğrencilerin mekan-kullanıcı önerisi
2. Farklı insanlık hallerini anlayıp, kullanıcıyı yeniden tanımlama
3. Herkes için tasarım kavramının anlamı ve ortaya çıkışı
4. Herkes için tasarımın ilkeleri
5. Herkes için tasarımın çeşitli ölçeklerdeki mekan örnekleri
6. Herkes için tasarım kavramına ve ilkelerine uygun öğrencilerin mekan-kullanıcı önerisi
Dersin Amacı
Herkes için tasarım kavramı doğrultusunda, her bireyin kendi yetenek ve becerileri ile var olduğunun bilinciyle kullanıcının yeniden tanımlanması, bu kavramın ilkelerini temel alarak mekan-kullanıcı ilişkisinin öneminin vurgulanması ve yeni bir bakış açısının kazanılması dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
P2 | Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme becerisine sahip olma. | 3 |
P16 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. | P.1.6 | 3,7 |
Ö3 | Yüksek seviyede görsel ve yazınsal sunuş ile iletişim becerilerini kazanmak. | P.2.6 | 1,3 |
Ö4 | Verilen tasarım önceliklerini, mimari bir ana fikir üzerine odaklayarak mimari çözümler üretebilme. | P.2.4 | 7 |
Ö5 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | P.16.6 | 7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ders içeriği ve vize / final ödevlerini anlatma |
2 | Bozukluk (impairment), özürlülük (disability), engellilik (handicap) kavramlarını tartışma. Farklı insanlık halleri tartışma. |
3 | Herkes için tasarım kavramı nedir ve nasıl ortaya çıkmıştır? / Kullanıcı kimdir? |
4 | Herkes için tasarım ilkeleri nelerdir? |
5 | Herkes için tasarımın uygulandığı tasarım disiplinleri ve örnekleri |
6 | Herkes için tasarımın uygulandığı tasarım disiplinleri ve örnekleri |
7 | Erişilebilirlik ve herkes için tasarım ilişkisi. Örnek inceleme |
8 | Ara sınav |
9 | Öğrenci sunumları |
10 | Öğrenci sunumları |
11 | Öğrenci sunumları |
12 | Öğrenci sunumları |
13 | Öğrenci sunumları |
14 | Öğrenci sunumları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Evcil, A. N. (2014). Herkes için Tasarım. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. |
Null, R. (2013). Universal Design: Principles and Models. Florida: Crc Press Taylor & Francis Group. | |
Preiser, W., Smith, K. (Ed.) (2001). Universal Design Handbook. New York: McGraw Hill. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 1 | 20 (%) |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Uygulama | 6 | 2 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P16 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | 5 | 3 | 1 |
Ö2 | Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. | 5 | 3 | 1 |
Ö3 | Verilen tasarım önceliklerini, mimari bir ana fikir üzerine odaklayarak mimari çözümler üretebilme. | 3 | 5 | 1 |
Ö4 | Yüksek seviyede görsel ve yazınsal sunuş ile iletişim becerilerini kazanmak. | 3 | 5 | 1 |
Ö5 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | 1 | 1 | 5 |