İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00331352 Herkes İçin Tasarım 2 Güz 3 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler vize, ödev, final
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar ön koşul bulunmamaktadır
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Merve ATMACA
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Merve ATMACA A-206 [email protected] 7359
Dersin İçeriği
1. Temel kavramları anlama ve tartışma (bozukluk, sakatlık/özürlülük ve engellilik)
2. Farklı insanlık hallerini anlayıp, kullanıcıyı yeniden tanımlama
3. Herkes için tasarım kavramının anlamı ve ortaya çıkışı
4. Herkes için tasarımın ilkeleri
5. Herkes için tasarımın çeşitli ölçeklerdeki mekan örnekleri
6. Herkes için tasarım kavramına ve ilkelerine uygun öğrencilerin mekan-kullanıcı önerisi
Dersin Amacı
Herkes için tasarım kavramı doğrultusunda, her bireyin kendi yetenek ve becerileri ile var olduğunun bilinciyle kullanıcının yeniden tanımlanması, bu kavramın ilkelerini temel alarak mekan-kullanıcı ilişkisinin öneminin vurgulanması ve yeni bir bakış açısının kazanılması dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 3
P2 Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme becerisine sahip olma. 3
P16 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 1
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. P.1.1 1
Ö2 Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. P.1.6 3,7
Ö3 Yüksek seviyede görsel ve yazınsal sunuş ile iletişim becerilerini kazanmak. P.2.6 1,3
Ö4 Verilen tasarım önceliklerini, mimari bir ana fikir üzerine odaklayarak mimari çözümler üretebilme. P.2.4 7
Ö5 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. P.16.6 7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ders içeriği ve vize / final ödevlerini anlatma
2 Bozukluk (impairment), özürlülük (disability), engellilik (handicap) kavramlarını tartışma. Farklı insanlık halleri tartışma.
3 Herkes için tasarım kavramı nedir ve nasıl ortaya çıkmıştır? / Kullanıcı kimdir?
4 Herkes için tasarım ilkeleri nelerdir?
5 Herkes için tasarımın uygulandığı tasarım disiplinleri ve örnekleri
6 Herkes için tasarımın uygulandığı tasarım disiplinleri ve örnekleri
7 Erişilebilirlik ve herkes için tasarım ilişkisi. Örnek inceleme
8 Ara sınav
9 Öğrenci sunumları
10 Öğrenci sunumları
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Evcil, A. N. (2014). Herkes için Tasarım. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
Null, R. (2013). Universal Design: Principles and Models. Florida: Crc Press Taylor & Francis Group.
Preiser, W., Smith, K. (Ed.) (2001). Universal Design Handbook. New York: McGraw Hill.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 1 20 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 10 10
Uygulama 6 2 12
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 8 8
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P16
Ö1 Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. 5 3 1
Ö2 Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. 5 3 1
Ö3 Verilen tasarım önceliklerini, mimari bir ana fikir üzerine odaklayarak mimari çözümler üretebilme. 3 5 1
Ö4 Yüksek seviyede görsel ve yazınsal sunuş ile iletişim becerilerini kazanmak. 3 5 1
Ö5 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. 1 1 5