Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00320202 | Mimarlıkta Form ve Mekan | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Dersler sunum şeklinde yapılmakta olup öncelikle kavramlar devamında mekan oluşturan elemanlari düzlemler ve mekan organizasyonları ile form ve biçimi oluşturan geometrilerde yapılacak ekleme ve çıkarma yöntemleri anlatılmaktadır. |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Ön koşul yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KAŞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Mimarinin temel konsepti olan mekanların çok yönlü incelenmesi, mekan kavramının, mekan geometrisi, kültür, zaman, yer ve yön faktörleriyle ele alınması ve çok boyutlu düşünme yeteneğini kazandırma.
Dersin Amacı
Mimari tasarım için gerekli sistem dilini öğretir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
P2 | Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme becerisine sahip olma. | 3 |
P3 | Mimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma. | 3 |
P8 | Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama. | 3 |
P5 | Bina tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma. | 3 |
P4 | Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 3 |
P6 | Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve mimarlık tarihinde bilgi sahibi olma. | 3 |
P7 | Tarihi çevreyi koruma bilinci kazanarak, restorasyon projesi hazırlayacak bilgi ve beceriye sahip olmak. | 2 |
P9 | Yapı yapım ve üretiminde çevre ve iş güvenliğinde bilinçli olarak etkin iş organizasyonu ve planlaması geliştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | 4 |
P10 | Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisine sahip olma. | 4 |
P11 | Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma. | 3 |
P12 | Etkin iletişim(okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme) kurabilme becerisine sahip olma. | 2 |
P13 | Alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme veya sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |
P14 | Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme becerisine sahip olma. | 3 |
P15 | Mimari projeleri çeşitli bilgisayar teknolojilerinden faydalanarak uygun sunum araçlarıyla veya gerektiğinde rapor yazarak ifade etme becerisine sahip olma. | 2 |
P16 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mimari tasarımın bir fikrin maddileşmesi durumu olduğunu kavrama. | P.1.4 | 5 |
Ö2 | Mimari bir sorunu belirleme, gerekli bilgiyi toplama, birleştirme ve değerlendirme becerisi. | P.3.1 | 5 |
Ö3 | Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. | P.6.6 | 5 |
Ö4 | Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirlenmesi. | P.5.6 | 5 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Biçim, mekan,düzen kavramlarının tanımı |
2 | Mimari tasarımda biçim oluşturma yöntemleri |
3 | Biçimi oluşturan öğeler |
4 | Mimari tasarımda mekan kavaramı |
5 | Mimari tasarımda kompozisyon oluşturma |
6 | Mimaride görsel etki, görsel düzen kavramları |
7 | Mimari tasarım kriterlerinin değişkenliği |
8 | Mimari mekanın algılanması üzerine deneysel çalışmalar |
9 | Ara Sınav |
10 | Mimaride biçimin görsel etkisi |
11 | Görsel etki unsuru olarak biçim ve biçimsel analiz |
12 | Biçimsel etki ve anlamları |
13 | Anlamsal değerlendirme çalışmaları |
14 | Anlamsal değerlendirme çalışmaları |
15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Mimari Tasarıma Yaklaşım Arcan,Evci, 1992 İki K Yayınları İstanbul |
Mimarlık, Form ve Geometri, Esen Onat, 2010 (3. Baskı), Elif yayınları, Ankara. | |
Mimarlıkta Biçim Mekan Düzen, Ching, 2004 YEM Yayınları İstanbul | |
Mekan Tasarımı MEGEP, 2007 Ankara |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P6 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Mimari tasarımın bir fikrin maddileşmesi durumu olduğunu kavrama. | 4 | - | - | - |
Ö2 | Mimari bir sorunu belirleme, gerekli bilgiyi toplama, birleştirme ve değerlendirme becerisi. | - | 4 | - | - |
Ö3 | Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirlenmesi. | - | - | 2 | - |
Ö4 | Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. | - | - | - | 3 |