Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00310104 | Sanat Tarihi | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşenur DAĞ GÜRCAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Ayşenur DAĞ GÜRCAN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Prehistorik devirden başlayarak mimarlık tarihinin başlıca devirleri, Anadolu Uygarlıkları, Orta Asya, Mısır, Mezopotamya ve İran, Antik Yunan, Roma ve Bizans mimarlıklarının başlıca üslup özellikleri, ilişkiler ve etkileşimler, süreklilikler üzerinden mimarlık tarihine giriş. Mekan - insan ve toplum bağlamında mimariyi ve gelişmeleri okuyabilme. Dönemlerin anıtsal ve sivil mimarilerinden örnekler, resim, heykel ve el sanatları, bunların mimarlıkla bağlantıları. Konstrüksiyon çeşitleri. Plan tipleri. Kentsel yapılaşma.
Dersin Amacı
Mimarlık tarihine giriş niteliği taşıyan bu ders, mimarlık tarihi disiplinini farklı boyutlarıyla tartışmayı; mimarlık tarihi kavramlarını ve terminolojisini irdelemeyi; mimarlık tarihindeki başlıca gelişmeleri ve karakteristik dönemleri toplumsal, ekonomik ve coğrafi arkaplanları, kurumları, yerleşme biçimleri, yapı tipleri ve yapım teknikleri bağlamında anahatlarıyla tanıtmayı amaçlıyor
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
P3 | Mimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma. | 2 |
P6 | Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve mimarlık tarihinde bilgi sahibi olma. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mimari tasarım fikri, bağlam ve mimari program kavramlarını ayırtedebilme, tanımlayabilme. | P.1.3 | 1 |
Ö2 | Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme. | P.6.1 | 1 |
Ö3 | Mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma. | P.6.2 | 1 |
Ö4 | Mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri anahatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme. | P.6.3 | 1 |
Ö5 | Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. | P.6.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dersin tanımı ve haftalık ders programının aktarılması, dersin temel amaç ve hedeflerinin kavratılması |
2 | Sanat, mimarlık, estetik kavramlarının tanımları ve ilişkileri, sanat tarihine giriş |
3 | Tarih öncesi dönemde sanat ve mimarlık (paleolitik-mezolitik ve neolitik dönem) |
4 | Neolitik dönem yerleşimi: Çatalhöyük / Teknik Gezi Tunç Çağı Sanatı ve Anadolu Troya Kenti |
5 | Anadolu Uygarlıkları: Hitit, Urartu ve Frig Sanatı |
6 | Mısır Medeniyeti ve Sanatı |
7 | Mezopotamya (Sümer, Babil, Asur, Akad ve Elam) ve Eski İran Mimarlığı (Pers, Part ve Sasani |
8 | Ara sınav |
9 | Orta Asya İslam Öncesi Türk Sanatı: Hunlar, Göktürk ve Uygurlar |
10 | İyon, Minos ve Miken Sanatı |
11 | Yunan Sanatına Giriş: Arkaik Dönem |
12 | Yunan Sanatı: Klasik Dönem, Kentler, düzenler ve tipoloji |
13 | Yunan Sanatı: Helenistik Dönem- Kentler, düzenler ve tipoloji |
14 | Yunan Sanatı: Konutlar, İç mekan tasarımı, heykel |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Akdeniz, G. Tarih Öncesi ve İlk Çağ Mimarlığı. İdeal Kültür Yayıncılık. 2016. |
Kostof, S. A History of Architecture: Settings and Rituals. Oxford, 1985. | |
Kuban, D. Mimarlık Kavramları: Tarihsel Perspektif İçinde Mimarlığın Kuramsal Sözlüğüne Giriş. İstanbul, 1990. | |
Mutlu, B. Mimarlık Tarihi Ders Notları 1. Mimarlık Vakfı Yayınları. 2012. | |
Müller, W. Mimarlık Atlası 1-2 Cilt. YEM. 2012. | |
Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, çev. B. Madra. Ankara, 1975. | |
Roth, L. Mimarlığın Öyküsü: Öğeleri, Tarihi ve Anlamı, çev. E. Akça. İstanbul, 2000. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 60 | ||
Toplam Yük / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P6 |
---|---|---|---|
Ö1 | Mimari tasarım fikri, bağlam ve mimari program kavramlarını ayırtedebilme, tanımlayabilme. | 3 | - |
Ö2 | Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme. | - | 5 |
Ö3 | Mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma. | - | 5 |
Ö4 | Mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri anahatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme. | - | 5 |
Ö5 | Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. | - | 4 |