Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00310103 | Teknik Resim ve Tasarı Geometri | 1 | Güz | 1 | 4+2+0 | 8 | 8 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Her hafta uygulama yapılarak çizgi, yazı, geometrik şekil ve kütle çizimleri sonunda mekan oluşturma ve plan çizimleri şeklinde çalışmalar sonlandırılmaktadır. |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Ön koşul yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KAŞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Proje tasarımında çizgi kalınlıklarını standartlara uygun, dairelerin eşit parçalara bölünmesi, elips,helis,spiral gibi geometrik şekillerin çizimini yaptırmak. İç mekan düzenlemede, geometrik şekillerden yararlanmak. Proje derslerinde ve iş hayatında proje çizim esaslarını uygulatmak. Projelerde gösterilen simge ve lejantların uygulamasını yaptırmak.Çeşitli cisimlerin,ön,yan ve üstten görünüş çizimlerini yaptırmak. Objelerin ölçekli olarak plan,görünüş ve kesitlerini uygulatmak.
Dersin Amacı
Tasarı geometri izdüşüm metotları ile teknik resim ilkelerini kavrayabilme. Herhangi bir cismin görünüşünden perspektifini, perspektifinden görünüş çıkarmayı ve açılımlarını, cisimlerin bir düzlemle kesilerek oluşan ara kesit görünüşlerini çıkarma. Çizilmiş bir resmi okuyarak yorumlama yapabilme. bileşen ve öğelerinin tasarım sürecinde kullanılan malzeme, renk ve doku ile irdelenmesi. Farklı mekanların ele alınarak öğrencilerin mekan sınırlayabilmesi ve ölçekli çizim yapabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
P2 | Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme becerisine sahip olma. | 3 |
P3 | Mimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma. | 3 |
P8 | Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama. | 2 |
P5 | Bina tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma. | 2 |
P4 | Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 3 |
P6 | Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve mimarlık tarihinde bilgi sahibi olma. | 2 |
P7 | Tarihi çevreyi koruma bilinci kazanarak, restorasyon projesi hazırlayacak bilgi ve beceriye sahip olmak. | 2 |
P9 | Yapı yapım ve üretiminde çevre ve iş güvenliğinde bilinçli olarak etkin iş organizasyonu ve planlaması geliştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | 3 |
P10 | Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisine sahip olma. | 3 |
P11 | Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma. | 3 |
P12 | Etkin iletişim(okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme) kurabilme becerisine sahip olma. | 2 |
P13 | Alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme veya sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |
P14 | Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme becerisine sahip olma. | 3 |
P15 | Mimari projeleri çeşitli bilgisayar teknolojilerinden faydalanarak uygun sunum araçlarıyla veya gerektiğinde rapor yazarak ifade etme becerisine sahip olma. | 3 |
P16 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | P.1.1 | 7 |
Ö2 | Araştırma, analiz, sentez ve tekrarlama süreçleri sonunda üretilen özgün tasarım düşüncelerini ve mimari çözümlerini farklı teknik ve ölçeklerde mimari sunumlarda bütünleştirerek ifade edebilme. | P.2.5 | 7 |
Ö3 | Grup halinde çalışma becerisini kazanır. | P.7.6 | 3 |
Ö4 | Çevresel sistemlerin tasarımında iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama. | P.10.4 | 7 |
Ö5 | Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. | P.4.2 | 6 |
Ö6 | Öğrenci, mimari ve iç mimari teknik çizim konvansiyonlarını kullanarak bilgisayar destekli çizim yöntemiyle mimari ve iç mimari çizimler geliştirebilecektir. | P.15.4 | 7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Teknik resim ve tasarı geometrinin tanımı ve önemi, nokta izdüşümünün çizimi |
2 | Teknik resimde temel çizimler, yazı, rakam uygulamaları, izdüşüm düzlemlerinin tanımı |
3 | Yatay, dik açıları eşit parçalara bölme, düzlemlerin izdüşümünün çizilmesi |
4 | Farklı aralıklı yatay ve dik çizgileri birleştirme, çizim aletlerini kullanabilme |
5 | Pergel,daire şablonu,45o ve 600 gönyeleri kullanabilme |
6 | Pergel açı ölçer pistole kobra ve dire şablonu kullanarak düz ve eğri çizgi çalışması |
7 | Mimari çizimlerde kullanılan eğim, kot ,subasman, ölçekli çizim gibi temel kavramlar, plan, kesit, görünüşün anlatılması 1/100 ölçekli kütle çizimi |
8 | 1/100 ölçekli kütle çalışması, plan, kesit, görünüş çizilmesi, ölçülendirme ve kot uygulamaları |
9 | Ara Sınav |
10 | 1/100 ölçekli mimari proje planının çizilmesi,ölçü ve kotlarının verilmesi |
11 | 1/100 ölçekli iki kesit ve dört cephesinin çizilmesi, kotlarının verilmesi |
12 | 1/50 ölçekli plan çizimi , merdivenlerin plan ve kesitte gösterilmesi,duvar,baca, merdiven, pencere kapı, sıva çizgileri,ölçüler vb. verilmesi |
13 | 1/50 ölçekli çatı planı görünüşlerin çizilmesi,kesit yerlerinin işlenmesi |
14 | 1/50 ölçekli verilenn mimari projenin çizim aydıngere plan,kesit ve görünüşlerinin çizimi |
15 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, F.D.K.Ching, C.Adams, YEM Yayın, İstanbul, 2008. |
Mimarlıkta Teknik Resim, Orhan Şahinler, Fehmi Kızıl, YEM Yayın, İstanbul, 2013 | |
Tasarı Geometri, Şefik Özcan, H.Bulut | |
Teknik Geometri, M.Karabay, N.Dericioğlu |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | 12 | 18 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 42 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 6 | 72 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 240 | ||
Toplam Yük / 30 | 8 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P7 | P10 | P15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Araştırma, analiz, sentez ve tekrarlama süreçleri sonunda üretilen özgün tasarım düşüncelerini ve mimari çözümlerini farklı teknik ve ölçeklerde mimari sunumlarda bütünleştirerek ifade edebilme. | - | 4 | - | - | - | - |
Ö3 | Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö4 | Grup halinde çalışma becerisini kazanır. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö5 | Çevresel sistemlerin tasarımında iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama. | - | - | - | - | 2 | - |
Ö6 | Öğrenci, mimari ve iç mimari teknik çizim konvansiyonlarını kullanarak bilgisayar destekli çizim yöntemiyle mimari ve iç mimari çizimler geliştirebilecektir. | - | - | - | - | - | 5 |