Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00310101 | Mimari Proje I | 1 | Güz | 1 | 4+4+0 | 8 | 8 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | vize, final |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | ön koşul bulunmamaktadır |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Kerim ÇINAR |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Kerim ÇINAR | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Temel Tasar öğelerinin tanıtımı: Nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, şekil, mekan, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler, Şekil-Zemin ilişkileri, Şekil-Zemin anlatımları. Temel Tasar ilkelerinin tanıtımı: Bakışım, egemenlik, ritim ve tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, denge, birlik.
Dersin Amacı
Mimari tasarımla ilgili temel öğe ve ilkelerin aktarılması ve uygulamalar yoluyla öğrencilerin tasarım yeteneklerinin geliştirilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 4 |
P3 | Mimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma. | 4 |
P5 | Bina tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma. | 3 |
P4 | Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 5 |
P16 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | P.1.2 | 7 |
Ö2 | Mimari tasarım fikri, bağlam ve mimari program kavramlarını ayırtedebilme, tanımlayabilme. | P.1.3 | 7 |
Ö3 | Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. | P.1.6 | 2 |
Ö4 | Mimari bir sorunu belirleme, gerekli bilgiyi toplama, birleştirme ve değerlendirme becerisi. | P.3.1 | 1 |
Ö5 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma. | P.4.1 | 7 |
Ö6 | Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirlenmesi. | P.5.6 | 7 |
Ö7 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | P.16.6 | 7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Temel tasarımla ilgili kavramların açıklanması, tasarım-tasarlama-yaratıcılık |
2 | Tasarım elemanlarından nokta-çizgi-yön konularının işlenmesi. Uygulama |
3 | Tasarım elemanlarından ölçü-biçim-oran-aralık konularının işlenmesi. Uygulama |
4 | Tasarım elemanlarından doku konusunun işlenmesi. Doku tasarımı uygulaması |
5 | Biçim-ölçü-oran-doku uygulamaları. |
6 | Renk konusunun işlenmesi; sıcak-soğuk renkler, bütünleyici renk çiftleri. Uygulama. |
7 | Görsel sanatlarda görsel iletişim ve görsel algı, kompozisyonda belirlilik oluşturma yolları. kompozisyonda belirlilik sağlama-simetri yoluyla, uygulama. |
8 | Derinlik anlatımları; örtme, saydamlık, çizgisellik. Uygulama. |
9 | Ara sınav |
10 | Tasarım ilkeleri; Tekrar, armoni, kontrast konularının işlenmesi Uygulama. |
11 | Tasarım ilkelerinden koram konusunun işlenmesi. Uygulama. |
12 | Birlik-denge-egemenlik konularının işlenmesi. Uygulama. |
13 | Mekan-form-geometri konularının işlenmesi. Üç boyutlu form yaratma uygulaması. |
14 | Düzlem-örüntü-modülasyon konularının işlenmesi uygulama. |
15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Çınar, Kerim, Çınar, M. Semra, Temel Tasarım, KTO Karatay Üniversitesi Yayınları, Konya, 2018. |
Bilgi Denel, Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ, 1981 | |
Ching, F. D. R., Mimarlıkta Biçim, Mekan, Düzen, İstanbul, YEM, 2003. | |
Maitland, The Art of Colour and Design, McGraw-Hill, NY, 1951. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | 1 | 20 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 8 | 104 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 8 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 240 | ||
Toplam Yük / 30 | 8 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P16 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek. | 4 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Ö2 | Mimari tasarım fikri, bağlam ve mimari program kavramlarını ayırtedebilme, tanımlayabilme. | 4 | 1 | 2 | 2 | 2 |
Ö3 | Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 |
Ö4 | Mimari bir sorunu belirleme, gerekli bilgiyi toplama, birleştirme ve değerlendirme becerisi. | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 |
Ö5 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma. | 4 | 1 | 2 | 1 | 1 |
Ö6 | Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirlenmesi. | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Ö7 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 |