İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00281857 Şantiye Yönetimi ve Ekonomisi 4 Bahar 8 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU - [email protected]
Dersin İçeriği
Çeşitli büyüklükteki müteahhitlik (yüklenici-yapımcı) firmalarının genel yapısı ve organizasyon şemaları. Şantiye kuruluşu. Şantiye yönetimi. Sahadaki teknik işlerin yürütülmesi. Şantiyede idari işlerin yürütülmesi.İş programları, Şantiye bütçesi ve muhasebesi. Uygulama sözleşme hükümleri gereğince yapılacak idari ve hukuki işlerin tanıtımı.
Dersin Amacı
Günümüzde planlama ve organizasyonu kontrol edilebilir kılan ve uygulamada en çok kullanılan metotlar, yapı üretim alanı olan şantiyelerin kurulması ve yönetiminin "nasıl"gerçekleştirilebileceğine ilişkin bilgilere, bu ders kapsamında değinilmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme bilgisine sahip olma 5
P4 İç mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 5
P5 Mekan tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma 5
P6 Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma 5
P2 Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma 5
P9 Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme yetkinliğine sahip olma 5
P11 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İç mimari projeler için çevreye duyarlı çözümler önerebilme P.1.5
Ö2 Toplumdaki ekolojik anlayışın ihtiyaçlarına karşı duyarlılık geliştirebilme P.1.6
Ö3 Proje, şantiye, zaman yönetimi bilme P.2.2
Ö4 Mali organizasyon ve yasal zorunlulukları bilme P.2.3
Ö5 Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek P.4.2
Ö6 İç mimari tasarımın bir fikrin maddileşmesi durumu olduğunu kavrama, P.4.4
Ö7 Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. P.5.1
Ö8 Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. P.5.3
Ö9 Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. P.5.4
Ö10 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma P.6.2
Ö11 Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. P.9.1
Ö12 İç mimarın toplumsal, politik, kültürel konular ve mimari tasarım ve uygulama sorumluluğu gibi konularda mesleki yükümlülükleri ve meslek etiği konularını anlaması. P.9.2
Ö13 Tasarım sürecinden başlayarak finansal yönetim, iş planlama, zaman yönetimi, risk yönetimi, uygulamayı etkileyen faktörleri fark etme ve mimari uygulama yönetiminin temel ilkelerini anlaması. P.9.3
Ö14 İç mimari, mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme P.9.5
Ö15 Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma P.9.6
Ö16 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.11.4
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Şantiyelerin Kurulması, Hazırlık aşamaları, Temel Kavramlar,
2 İnşaat Firmaları Merkez Yönetim Organizasyonu, teknik şartname, inşaata başlama izninin alınması, denetimler,
3 Şantiyesi Organizasyonu, şantiyede ön hazırlıklar, şantiyede kullanılan iş makinelerı,
4 Şantiye tesisleri, kazı işleri, beton işleri, kaba ve ince işler, birim fiyat, şartnameler, poz numaraları,
5 İnşaatta denetim aşamaları, yapıda vizeler (aplikasyon, temel, su basman, yalıtım vb.), ruhsat süresi, yüklenici ve denetimcinin seçimi, şantiye şefi, yönetmelikler,
6 Şantiye tesisleri-Şantiye sosyal tesisleri, bürolar, lojmanlar, barınaklar, sağlık binaları, atölye, garaj ve sundurma, kantin, fırın, ambarlar, depolar, yollar ve şantiye vaziyet planı,
7 Şantiye tesisleri-Alt yapı tesisleri, şantiye kurulurken dikkat edilmesi gereken hususlar, gerekli belgeler, defterler ve tutanaklar, danışmanlık ve denetim hizmetleri,
8 Şantiyede iş programları, işlerin çeşit ve miktarlarının bulunması, işlerin üretim sırasına göre dizilmesi, iş sürelerinin bulunması, süre tablosunun hazırlanması, iş programı takvimi,
9 Ara Sınav
10 Yapı üretiminin denetimi, teknik uygulama sorumlusu, fenni mesül , yapı denetim kuruluşu tarafından yapılan denetimler, kamuya ait inşaatlarda denetim,
11 Şantiye organizasyonuna bağlı hatalar, malzeme, işçilik, uygulama ve denetim hataları,
12 Yapı denetimi uygulama yönetmeliği, tutanaklar, kontrol elemanı, proje müellifi, yapı denetim kuruluşu, yapı denetleme defteri, yapı müteahhidi, yapım süresi, kontrol elemanları,
13 Yapı ruhsatı, yapı denetim kuruluşunun, proje müellifinin, yapı sahibinin, yapı müteahhidinin ve şantiye şefinin görev ve sorumlulukları,
14 Şantiyede Tutulan Kayıtlar, yapı denetim kuruluşlarının ve laboratuvarlarının çalışma usul ve esasları, yapı denetimi hizmet sözleşmesi ile ilgili esaslar, form örnekleri, yapı denetim kuruluşu tarafından düzenlenen evraklar, sözleşmeler, tutanaklar, hakediş raporu, inşaatlarda-şantiyelerde, işçi sağlığı ve iş güvenliği,
15 Final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Çıracı, M., Şantiye Yönetimi, İTÜ FBE, İstanbul,1997.
Pancarcı, A., Öcal, M.E., Yapı İşletmesi ve Maloluş Hesapları", 11. Baskı, Birsen Yayınevi, Kod No: Y.0029, İstanbul, 2018, s.566
Anonim, Resmi Gazete, Yapı Dnetimi Uygulama Usul ve Esasları Yönetmeliği, Tarih:12.08.2001, No:24491, Ankara.
Akyurt, Uğur, Şantiye El Kitabı, TMMOB, İnş. Müh. Odası, İzmir Şb. İMO Yayın No: IMO/10/02, Yediveren Mat. Temmuz, 2010, İzmir,
Açıkel, D.A, Altın, M., Açıkel, H., Yapı İşletmesi ve Şantiye Yönetimi, Eğitim Yayınevi, Yayın No: 14824, Ocak, 2013, Konya
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması 10 -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 4 -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 10 3 30
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 4 4 16
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 11 4 44
Dönem Sonu Sınavı 1 1 1
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P4 P5 P6 P9 P11
Ö1 İç mimari projeler için çevreye duyarlı çözümler önerebilme 5 - - - - - -
Ö2 Toplumdaki ekolojik anlayışın ihtiyaçlarına karşı duyarlılık geliştirebilme - 5 - - - - -
Ö3 Proje, şantiye, zaman yönetimi bilme - - 5 - - - -
Ö4 Mali organizasyon ve yasal zorunlulukları bilme - 5 - 5 - - -
Ö5 Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek - - 5 - - - -
Ö6 İç mimari tasarımın bir fikrin maddileşmesi durumu olduğunu kavrama, - - - - - - -
Ö7 Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. - - - 5 - - -
Ö8 Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. - - - - 5 - -
Ö9 Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. - - - - 5 - -
Ö10 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma - - - - - - -
Ö11 Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. - - - - - - -
Ö12 İç mimarın toplumsal, politik, kültürel konular ve mimari tasarım ve uygulama sorumluluğu gibi konularda mesleki yükümlülükleri ve meslek etiği konularını anlaması. - - - - - - -
Ö13 Tasarım sürecinden başlayarak finansal yönetim, iş planlama, zaman yönetimi, risk yönetimi, uygulamayı etkileyen faktörleri fark etme ve mimari uygulama yönetiminin temel ilkelerini anlaması. - - - - - - -
Ö14 İç mimari, mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme - - - - - 5 -
Ö15 Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma - - - - - - 5
Ö16 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - 5