İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00281856 İmar Hukuku 4 Bahar 8 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Dersler sunum şeklinde yapılmakta olup ilerleyen haftalarda mevcut arsalarda ve eğitmen tarafından oluşturulan arsalarda mevzuata uygun olarak hangi alan ve hacimde yapı yapılabileceği sınıf içi uygulamlarla hesaplanmaktadır.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Ön koşul yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KAŞ A BLOK-109 [email protected] 7341 Salı
09.30-11.00
Dersin İçeriği
İmar hukukunun tanımı ve dalları, imar hukukunun kaynakları, Türkiye'de planlamanın hukuksal çerçevesi, planlama kademeleri, ilgili merkezi ve yerel birimler, Türkiye'de imar mevzuatının gelişimi, İmar Yasasının önemli maddeleri, diğer önemli yasalar (Çevre Kanunu, Kıyı Kanunu, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, Turizm Kanunu, vs.), Türkiye'de imar mevzuatının eleştirisi, mahkeme kararlarından örnekler
Dersin Amacı
Türkiyede, kentlerin üretilmesine ve planlanmasına yön veren yasal-yönetsel yapının genel çizgileri ile tartışılmasıdır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme bilgisine sahip olma 4
P7 İçmimarlık alanında tasarım ve planlama yapabilecek tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlamda bilgiye sahip olarak yeni kavram geliştirerek söylem, kuram ve uygulama geliştirme becerisine sahip olma 2
P4 İç mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 2
P5 Mekan tasarımında ve yapımında modern araç ve teknolojileri seçerek uygulayabilme becerisine sahip olma 2
P6 Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma 3
P3 Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve içmimarlık tarihinde bilgi sahibi olma 2
P2 Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma 4
P8 Etkin iletişim(okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme) kurabilme becerisine sahip olma 2
P9 Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme yetkinliğine sahip olma 4
P10 İç mimari projeleri çeşitli bilgisayar teknolojilerinden faydalanarak uygun sunum araçlarıyla veya gerektiğinde rapor yazarak ifade etme yetkinliğine sahip olma 2
P11 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme 2
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Meslek ahlakını öğrenme P.2.1 5
Ö2 Öneri ihtiyaç programını yerin bağlamı üzerinden yorumlayabilme P.7.5 7
Ö3 İç mimari, mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme P.9.5 7
Ö4 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.11.4 5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Toplumsal düzen arayışı olarak hukuk kavramı ve tarihsel gelişimi.
2 Hukuk kurallarının kaynağı (yazılı hukuk, içtihat hukuku), hukukun temel prensipleri (genellik, süreklilik, yaptırım).
3 Hukukun ve planlamanın varlık gerekçesi: Kamu yararı ve toplum yararı kavramları.
4 Planlama ve şehircilik adına ortaya çıkmış kurallar bütünü olarak imar hukuku.
5 Planlama sürecini doğrudan etkileyen bir olgu: Mülkiyet ilişkileri, farklı mülkiyet sistemlerinin planlama sürecine etkileri, mülkiyeti hazineye/kamuya ait arazilerin planlama açısından önemi.
6 Türkiyede imar hukukunun tarihsel gelişimi ve yasal düzenlemelerin genel içeriği, merkezilik-yerellik tartışmaları (Ebniye Kanunu-1882, Belediye Yapı ve Yollar Kanunu-1933, 6785 sayılı İmar Kanunu-1956, 3194 sayılı İmar Kanunu-1985.
7 Türkiyede planlamanın mevcut örgütlenmesi. Planlama hiyerarşisi. Soyut ve genel içerikli planlar/Somut ve özel içerikli planlar.
8 Planlamaya doğrudan yön veren yasal düzenlemeler: İmar Yasası ve yönetmelikleri, Kıyı Kanunu, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, Çevre Kanunu, Milli Parklar Kanunu, vb.
9 Ara sınav
10 Özel amaçlı planlama süreçleri: Turizm gelişme planı, koruma amaçlı imar planı, toplu konut alanı planı, organize sanayi bölgesi planı.
11 Uygulama imar planlarında yapılaşmayı denetlemeye yönelik araçlar: taban alanı katsayısı (TAKS), kat alanı katsayısı (KAKS)/Emsal (E), yapı yaklaşma mesafeleri, kat sayısı ve yüksekliği, yapılaşma biçimleri (ayrık, bitişik, blok)
12 Mekânın üretilmesinde imar planını merkeze koyan anlayışa yönelik eleştiriler. Şehircilik kavramı, kenti şekillendiren soyut değerler (insan ölçeği, mekânsal süreklilik, doku, mahremiyet, vb) ile mevzuat hükümleri arasındaki çelişkiler
13 Planların uygulanması: mülkiyetin dönüşümü, kadastro parseli, imar parseli, arazi ve arsa düzenlemesi, kamulaştırma, imar çapı, mimari proje, yapı ruhsatı, iskân ruhsatı tanımları.
14 İmar planları ile ortaya çıkan değerin paylaşımına ilişkin sorunlar. Planlar açısından ortaya çıkan meşruiyet sorunları.
15 Final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar İmar Bilgisi – F. Yıldız 2016
Mimarlık İş Hukuku – Z. G. Balkır 2011
İmar Hukuku – H. Kalabalık 2013
İmar Kanunu
Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 30 30
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P7 P9 P11
Ö1 Meslek ahlakını öğrenme 4 4 4 4
Ö2 Öneri ihtiyaç programını yerin bağlamı üzerinden yorumlayabilme 3 3 3 3
Ö3 İç mimari, mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme 4 4 4 4
Ö4 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. 4 4 4 4