İç Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00261654 | Aydınlatma | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Aydınlatmanın temel kavramları ve ilkeleri tanıtılmakta, mimaride aydınlatma problemlerinin çözümü için gerekli olacak bilgilere dayalı detaylar ve farklı kompozisyonlar öğretilmektedir. Mimari yapılarda doğal aydınlatmadan yararlanılması konusunda literatüre dayalı araştırmalarda bulunulmaktadır. Mimari proje tasarımında ve uygulamalarda doğal aydınlatma konusunda dikkat edilecek hususlar hesaplanarak çizilmekte ve ölçekli maket yaptırılmaktadır.
Dersin Amacı
Doğal aydınlatmada kullanılan güneş ışığı enerjisinden mimaride yeterli oranda yararlanmayı, enerji verimliliğini, yönlendirmeyi, aydınlatmada kullanılan kavramları ve mimari tasarımda detayların oluşturulması için gerekli olacak bilgi ve beceri altyapısını edinmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme bilgisine sahip olma | 5 |
P4 | İç mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
P9 | Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme yetkinliğine sahip olma | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Herkes için tasarım kavramını ve ilkelerini kavrar | P.1.1 | |
Ö2 | İç mimari projeler için çevreye duyarlı çözümler önerebilme | P.1.5 | |
Ö3 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek | P.4.2 | |
Ö4 | Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirlenmesi | P.5.6 | |
Ö5 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma | P.6.1 | |
Ö6 | İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme | P.6.3 | |
Ö7 | Görsel, işitsel ve ısıl konfor koşullarının önemini anlama | P.6.4 | |
Ö8 | Doğal ve yapay aydınlatma açısından bina-çevre etkileşimine dayalı kavramları tasarıma aktarabilme | P.6.6 | |
Ö9 | Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. | P.9.1 | |
Ö10 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.11.4 | |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Giriş, terimler ve kavramlar, aydınlatmanın konusu, ışık, görme, aydınlatma ve özellikleri. |
2 | Aydınlatmada görünen ışınlar, dalga boyları, ışık kuvveti, ışık akısı, aydınlık, ışıklık, malzemelerin ışığı yansıtma ve geçirme katsayıları. pencereler, |
3 | Minimum aydınlık seviyeleri, duvar, tavan, döşemelerin rengi, yapılarda istenilen aydnlık düzeyleri, kamaşma, gün ışığı ile aydınlatma, konut aydınlatması, |
4 | Bir hacimde ortalama aydınlık, doğal aydınlatma ve mimari tasarım, gün ışığını yaptığı yatay düzlemdeki aydınlık, aydınlatma çeşitleri, |
5 | Bir hacimdeki aydınlık seviyesi, pencereler, biçim ve boyutları, duvar içindeki yeri, duvar ve doğrama kalınlıkları, pencere camları. alanların ve objelerin aydınlatılması, |
6 | Aydınlatmada görsel konfor, konut aydınlatması ile ilgili öneriler. binalarda gün ışığından yararlanma yöntemleri, güneş yörüngesi ve gölge maskesi diyagramları, |
7 | Binalada gün ışığının etkin kullanımı, aydınlatma sistemlerinin tasarlanması, enerji etkin aydınlatma sistemleri, gelişmiş cam teknolojileri. farklı kullanım alanlarının aydınlatılması, |
8 | Aydınlatmada uygulanması gereken faktörler, aydınlatmada güneş yörüngesi ve gölge maskesi diagramlarının kullanılması, binalarda doğal aydınlatmadan yararlanılması, gün ışığı ile aydınlatma,. |
9 | Ara sınav |
10 | Doğal aydınlatma sistemlerinde kullanılan camlar, tarihi yapılarda doğal ve yapay aydınlatma sistemi uygulamaları, sürdürülebilir mimarlık ve aydınlatma, |
11 | Mimaride kullanılan cam türlerinin aydınlatma açısından incelenmesi, alanların ve objelerin aydınlatılması, kamaşma, iyi bir aydınlatmanın temel ilkeleri, |
12 | Aydınlatma tasarımında temel kurallar, binalarda doğal aydınlatma performansları, aydınlatmada güneş enerjisi, |
13 | Gelişmiş doğal aydınlatma sistemleri ve uygulama örnekleri, Güneş ışınlarından yararlanmanın planlanması, aydınlatmada bina yönleri, aydınlatmada cam teknolojileri, |
14 | Doğal ışığın bina içine alınması, pencereler, ışıklandırma, uygulama örnekleri, aynasal sistemler, prizmatik sistemler, ışık rafı, aydınlatma ile ilgili yasal düzenlemeler, |
15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | CIE, Guide on Interior Lighting, No:29.2, 1986. |
Steffy G.R., Architectural Lighting Design, Van Nostrand Reinhold, New York, ABD, 1990. | |
Şerefhanoğlu M., Konutlarda Aydınlatma, Karaca Ofst. Basev.,1972 | |
Watson L., Lighting Design Handbook, Mc Graw – Hill Inc., 1990. | |
Sirel, Ş., 1996, Aydınlatma Tasarımında Temel kurallar, YTÜ, Yayın No:7 İstanbul, | |
Sirel, Ş., 1992, Gündüz Işığı İle Aydınlatma ve Pencere Boyutları, Dekorasyon, Sayı:11, s:13-17 Kasım, İstanbul. | |
Esin, T., 1996, Yapılarda Doğal Aydınlatma ve Güneş Kontrolü, S.Ü.M.M.F. Ders notları, Yayın No:33, Konya, | |
Toydemir, N., 1990, Cam Yapı Malzemeleri, Sakarya Gazetecilik ve Mat. Eskişehir, | |
Koçu, N., Dereli, M., "Mimaride Güneş Enerjisinden Yararlanma Teknikleri ve Fotovoltaik Panellerin Yapılar İçin Önemi", II. Ulusal Ege Enerji Sempozyumu, 26-28 Mayıs, s.s. 10-17, Kütahya, 2004. | |
Koçu, N., Dereli, M., "Mimaride Güneş Enerjisinden Yararlanma Teknikleri ve Fotovoltaik Panellerin Yapılar İçin Önemi", II. Ulusal Ege Enerji Sempozyumu, 26-28 Mayıs, s.s. 10-17, Kütahya, 2004. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | - | - |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 0 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 4 | 16 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 11 | 4 | 44 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P5 | P6 | P9 | P11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Herkes için tasarım kavramını ve ilkelerini kavrar | 5 | - | - | - | - | - |
Ö2 | İç mimari projeler için çevreye duyarlı çözümler önerebilme | - | 5 | - | - | - | - |
Ö3 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirlenmesi | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma | - | - | - | 5 | - | - |
Ö6 | İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Görsel, işitsel ve ısıl konfor koşullarının önemini anlama | - | - | - | - | 5 | - |
Ö8 | Doğal ve yapay aydınlatma açısından bina-çevre etkileşimine dayalı kavramları tasarıma aktarabilme | - | - | - | - | - | 5 |
Ö9 | Farklı disiplinler ile birlikte çalışma pratiği kazanması ve tasarım projelerinde süreçleri kavrayarak başarı ile tamamlama yetisini kazanması. | - | - | - | - | - | - |
Ö10 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | 5 | - | - | - |