İç Mimarlık
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00251551 | Ekolojik Tasarım | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU | A-105 | [email protected] | 0000 |
Dersin İçeriği
Bu ders, eko sistemi, ekolojik yapım yöntemlerini, bioiklimsel tasarımı, çevresel problemleri inceler. Çevre ile etkileşimde ekolojik prensiplerin araştırılması için yol gösterir. Ayrıca ders kapsamında pasif güneş mimarisi, gün ışığı kullanımı, yenilenebilir enerji teknolojileri, beşikten mezara tasarım, sökülebilir tasarım, sıfır karbon/emisyon stratejileri ve diğer sürdürülebilir tasarım ilkeleri ele alınacaktır. Örnek projeler incelenecek, başarılı ve başarısız yönleri irdelenecektir
Dersin Amacı
Bu ders, özellikle ekolojik ve sürdürülebilir tasarım konusunda duyarlılığı ve bilgi birikimini güçlendirmeyi amaçlar
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme bilgisine sahip olma | 5 |
P4 | İç mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
P6 | Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma | 5 |
P9 | Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme yetkinliğine sahip olma | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Herkes için tasarım kavramını ve ilkelerini kavrar | P.1.1 | 6 |
Ö2 | Çevre ve iç mekân arasında bir bağ oluşturmayı öğrenme | P.1.9 | |
Ö3 | Etik değerlerin yapılı ve doğal çevrenin tasarımını nasıl etkilediğini ifade edebilecektir. | P.2.7 | |
Ö4 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek | P.4.2 | |
Ö5 | Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. | P.5.3 | |
Ö6 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma | P.6.1 | |
Ö7 | İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme | P.6.3 | |
Ö8 | Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlayabilme | P.6.5 | |
Ö9 | İç mimarın toplumsal, politik, kültürel konular ve mimari tasarım ve uygulama sorumluluğu gibi konularda mesleki yükümlülükleri ve meslek etiği konularını anlaması. | P.9.2 | |
Ö10 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme | P.11.1 | |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ekolojik tasarıma giriş, Gün ışığı, Güneşlenme ve enerji tasarrufu, doğaya uygun tasarım, |
2 | Ekoloji, ekosistem kavramı ve önemi, çevreye duyarlı yenilenebilir enerji kaynakları, ekolojik mimarlık ilkelerine uygun tasarım, |
3 | Sürdürülebilirlik, yapı tasarımında sürdürebilirlik, güneş enerjisinden yararlanma, enlem derecesine göre güneş yörüngesi diyagramı, |
4 | Doğa ile tasarım yapmak, iklim, eğim, yön, binanın yönlendirilmesi, ekolojik tasarım ve ekosistem, |
5 | Uygulama. ekolojik tasarımı etkileyen faktörler, tükenmeyen enerji kaynakları, yağış sularının değerlendirilmesi, ekolojinin prensipleri, |
6 | Kaynak yönetimi, ekosistemi bozan etkenler, ekolojik yapı malzemeleri, |
7 | Malzeme kullanımı, yöresel yapı malzemeleri, kerpiç, ahşap, taş, tuğla |
8 | Farklı ölçeklerde ekolojik tasarım |
9 | Ara Sınav |
10 | Bina ve elemanların pasif enerji tasarımı, ekolojik yapı malzemelerinin kullanıldığı yöresel mimari yapılardan örnekler |
11 | Yenilenebilir enerji kaynakları ve teknolojileri, ekolojik bina tasarımı, |
12 | Mevcut yapılar üzerinden yenilenebilir enerji teknolojilerinin izlenmesi |
13 | Yeşil çatı ve duvar uygulamaları |
14 | Uygulamadan örnekler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Olga UZUN, MİMARİ TASARIMA EKOLOJİK YAKLAŞIM; Ç.Ü., FEN BİL. ENST. MİMARLIK A. D. YÜKSEK LİSANS TEZİ, ADANA, Eylül- 1997 |
Hülya DİL, KONUT YAPILARININ EKOLOJİK YÜKÜ, İstanbul Teknik Üniversitesi, F.B.E., 10 Şubat 1998, | |
İdris OĞURLU, Ekolojik Mimarlık, İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020 | |
Pınar EMEL , Özlem ŞENYİĞİT , EKOLOJİK VE SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIKTA EKOLOJİK DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ, Ç.Ü Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi Yıl 2018 Cilt: 36-7, | |
Gültekin, A. B. Ve Dikmen, Ç. B., 2006. Mimari Tasarım Sürecinde Ekolojik Tasarım Ölçütlerinin Saptanması. 6. Ulusal Ekoloji Ve Çevre Kongresi, Biyologlar Derneği, İzmir, 159-167. | |
Utkutuğ, G., 2011. Sürdürülebilir Bir Geleceğe Doğru Mimarlık Ve Yüksek Performanslı Yeşil Bina Örnekleri. X. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, İzmir, Türkiye, 1517-1538. | |
. Nazım KOÇU, Mustafa DERELİ, "Yapılarda Güneş Kontrolü ve Güneşlenmenin Önemi – Konya Örneği", İpek Yolu, Konya Ticaret Odası, Yıl:15, Sayı:169, s:22-28, Konya, Mart 2002. | |
Nazım KOÇU, Toprak "KERPİÇ"Malzemeli Binalar ve Özellikleri (Konya Çavuş Kasabası Örneği), KTO, Yeni İpek Yolu Dergisi, Yıl:24, Sayı:286, Aralık 2011, ss.56-60, Konya. | |
Nazım KOÇU, "Sürdürülebilir Malzeme Bağlamında "Kerpiç"ve Çatı-Cephe Uygulamaları (Konya-Çavuş Kasabası Örneği), 6.Ulusal Çatı-Cephe Sempozyumu 12-13 Nisan 2012, Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Görükle Kampüsü, ss.153-162, ISBN: 978-605-61283-0-1, Baskı: Çağrı Reklam, Bursa, |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | - |
Uygulama | 2 | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 2 | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 10 | 4 | 40 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 8 | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P5 | P6 | P9 | P11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Herkes için tasarım kavramını ve ilkelerini kavrar | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Çevre ve iç mekân arasında bir bağ oluşturmayı öğrenme | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Etik değerlerin yapılı ve doğal çevrenin tasarımını nasıl etkilediğini ifade edebilecektir. | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek | - | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö6 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö7 | İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö8 | Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlayabilme | - | - | - | - | - | - | - |
Ö9 | İç mimarın toplumsal, politik, kültürel konular ve mimari tasarım ve uygulama sorumluluğu gibi konularda mesleki yükümlülükleri ve meslek etiği konularını anlaması. | - | - | - | - | - | - | - |
Ö10 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme | - | - | - | - | - | - | 5 |