İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00250504 Ergonomi 3 Güz 5 2+0+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Ara sınav, ödev, final.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Ön koşul bulunmamaktadır.
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Betül HATİPOĞLU ŞAHİN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Betül HATİPOĞLU ŞAHİN - [email protected]
Dersin İçeriği
Ergonominin tanımı, amacı ve önemi / Mimari-ergonomi ilişkisinin belirlenmesi / Mimari tasarım sürecinde ergonominin yeri / Ergonomi biliminin çalışma alanları / Kullanıcıların fizyolojik, biyolojik, psikolojik, estetik değerlendirmelerinde ergonomi teknikleri / Nesnel değerlendirme teknikleri / Öznel değerlendirme teknikleri / Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanakları
Dersin Amacı
Mimari tasarımı etkileyen ergonomik faktörleri ortaya koymak, insanın kullandığı bina, mekan ve donanımların boyutlarını, mekanları oluşturan öge ve bileşenleri, farklı işlevlere sahip mekanları performans ve konfor koşulları bağlamında incelemek; mimarların, insanın fiziksel ve psiko-sosyal gereksinmelerine uygun tasarımlar oluşturmalarında ve değerlendirmelerinde yardımcı olmak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P6 Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma P.6.1 1
Ö2 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma P.6.2 1
Ö3 İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme P.6.3 1
Ö4 Doğal ve yapay aydınlatma açısından bina-çevre etkileşimine dayalı kavramları tasarıma aktarabilme P.6.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dersin tanımı, içeriğin irdelenmesi Çalışma planı
2 Ergonominin tanımı, amacı ve önemi
3 Mimari-ergonomi ilişkisinin belirlenmesi
4 Mimari tasarım sürecinde ergonominin yeri ilkeleri
5 Ergonomi biliminin çalışma alanları
6 Kullanıcıların fizyolojik, biyolojik, psikolojik, estetik değerlendirmelerinde ergonomi teknikleri
7 Ara sınav
8 Konutta ergonomi- Mobilya
9 Mutfak biriminde ergonomi- Restoran mutfakları
10 Çocuk mekanlarında ergonomi
11 Çalışma ofislerinde ergonomi
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Güleç, E. , Akın, G. , Sağır, M. , Koca Özer, B. , Gültekin, T. & Bektaş, Y. (2009). Anadolu İnsanının Antropometrik Boyutları: 2005 Yılı Türkiye Antropometri Anketi Genel Sonuçları . Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi , 49 (2) , 187-201 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/dtcfdergisi/issue/66778/1044246
Kaya, Ö. & Özok, A. F. (2017). TASARIMDA ANTROPOMETRİNİN ÖNEMİ . Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi , Cilt: 5 Sayı: SI , 309-316 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jesd/issue/29265/313357
Neufert, E., 2020, Yapı Tasarımı, Yem Yayınevi, İstanbul
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 2 15 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 3 15 45
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 95
Toplam Yük / 30 3,17
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P6
Ö1 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma 5
Ö2 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma 5
Ö3 İç mekan konfor koşullarının sağlanması için dış ve iç konfor şartlarını belirleyebilme 4
Ö4 Doğal ve yapay aydınlatma açısından bina-çevre etkileşimine dayalı kavramları tasarıma aktarabilme 4